تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۲۵۲۵۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شاخص هوای ۱۴ شهر خوزستان در شرایط خطرناک قرار گرفت
 سامانه پایش کیفی هوای کشور شاخص هوای ۱۴ شهر خوزستان را در روز دوشنبه به دلیل افزایش گرد و غبار، در وضعیت خطرناک اعلام کرد.

  گرد و غباری که از روز شنبه هفته جاری بیشتر مناطق خوزستان را درگیر کرده، همچنان تداوم دارد. آنگونه که اداره کل هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده توده جدید گرد و غبار تا اواخر وقت امروز رقیق تر شود.

سامانه پایش کیفی هوای کشور در ساعت ۱۵ روز دوشنبه شاخص هوای شهرهای اهواز ۵۰۰، اندیمشک ۵۰۰، بندر امام خمینی(ره)۵۰۰، حمیدیه ۵۰۰، دزفول ۵۰۰، رامشیر ۵۰۰، شادگان ۵۰۰، شوشتر ۵۰۰، گتوند ۵۰۰، ماهشهر ۵۰۰، مسجدسلیمان ۵۰۰، آبادان ۴۸۹، امیدیه ۴۳۸ و بهبهان ۴۲۹ در شرایط خطرناک گزارش کرده است.

در همین ساعت شاخص کیفی هوای شهرهای رامهرمز ۲۶۱ و ایذه ۲۹۵ در شرایط بسیار ناسالم و هندیجان ۱۹۵ در شرایط ناسالم بوده است.

ایستگاه‌های سوسنگرد، شوش و کارون نیز داده‌ای ارایه نکرده و از مدار خارج بودند.

بر اساس این گزارش، عملکرد کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان در مواجهه با این گرد و غبار با واکنش بسیاری همراه بوده است. این کارگروه از یکشنبه شب تا امروز چهار اطلاعیه برای فعالیت ادارات و دستگاه‌های اجرایی صادر کرده است. نخستین اطلاعیه دیشب برای تاخیر ۲ ساعته در آغاز به کار شهرستان‌های اهواز، حمیدیه، باوی، کارون، دزفول، اندیمشک، شوش، کرخه، شوشتر، گتوند، دشت آزادگان و هویزه صادر شد. دومین اطلاعیه در ساعت هشت صبح دوشنبه، تعطیلی شهرستان‌های دزفول، اندیمشک، شوش و کرخه را اعلام کرد. سپس این کارگروه در اطلاعیه‌ای در ساعت ۹:۲۰ دقیقه ادارات شهرستان دشت آزادگان را تعطیل کرد. و آخرین اطلاعیه در ساعت ۱۰:۴۷ دقیقه امروز بود که پایان ساعت کاری همه ادارات استان را ساعت ۱۲ اعلام کرد.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده است: ۵۳۲ بیمار دارای علایم تنفسی در پی وقوع پدیده گردو غبار در خوزستان در شبانه روز گذشته به مراکز درمانی مراجعه و زیر درمان قرار گرفتند. از این تعداد بیمار ۴۵۳ نفر به صورت سرپایی درمان شده و ۱۷ نفر در بخش‌های عادی بیمارستان‌های استان بستری شدند. ۶۲ نفر نیز در بخش‌های ویژه بیمارستانی زیر مراقبت قرار گرفتند.

سامانه پایش کیفی هوای کشور داده‌های خود را بر اساس شاخص AQI ارایه می‌کند که برای گزارش روزانه کیفیت هوا به کار می‌رود و نشان می‌دهد که هوای اطراف چقدر تمیز یا آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی داشته باشد. این شاخص بر اثراتی متمرکز است که افراد ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد از تنفس در این هوا با آنها روبه رو شوند. بر اساس این شاخص، از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار