تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۲۴۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان همه ظرفیت‌های آبزی پروری، صید و تکثیر ماهیان دریایی را دارد

  مدیرکل شیلات خوزستان گفت: این استان همه ظرفیت‌های آبزی پروری، میگو، صید دریایی و تولید و تکثیر ماهیان خاویاری را دارد، اما تاکنون تنها از بخش ناچیزی از این ظرفیت‌ها استفاده شده و وارد چرخه تولید شده است.

 فتح الله ابوعلی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، افزود: در صورت استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش های آبزی پروری  وبهره گیری از مناطق ساحلی برای تولید ماهیان گرمابی و میگو امکان دسترسی به تولید یک میلیون و ۸۹هزار تن آبزی در خوزستان وجود دارد در حالی که هم اکنون مجموع تولید آبزی و صید دریایی خوزستان حدود ۱۴۰هزار تن در سال است.

وی آب های غیرمتعارف، زهاب‌ها و تولید تلفیقی کشاورزی و آبزی پروری را از دیگر ظرفیت های مهم استان برای تولید آبزیان پرورشی بیان کرد و افزود: امکان تولید آبزی (ماهی و میگو) در بسیاری از مناطق خوزستان در آب های غیرمتعارف و زهاب ها از جمله در خرمشهر و مجتمع های نیشکری استان وجود دارد و تاکنون بخش ناچیزی از آنان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

شناسایی ۳۸هزار هکتار از مناطق ساحلی خوزستان برای آبزی پروری

مدیرکل شیلات خوزستان از شناسایی ۳۸هزار هکتار از مناطق ساحلی خوزستان برای آبزی پروری(ماهی و میگو) خبر داد و افزود: با بهره برداری از این مناطق امکان ایجاد ۲۰۰هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌شود.

وی گفت: در نخستین گام بهره گیری ازمناطق ساحلی استان، پروژه آبزی پروری هندیجان به مساحت یک هزار و ۳۹۵هکتار در ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: در خرمشهر مطالعات پروژه آبزی پروری در سطح پنج هزار و ۲۰۰هکتار توسط مشاور در حال انجام است که پس از پایان وارد مرحله اجرایی و سرمایه گذاری می شود.

ابوعلی افزود: از مناطق ساحلی خرمشهر، اروندرود، بهمنشیر تا هندیجان امکان آبزی پروری در فضاهای متراکم و غیرمتراکم وجود دارد و این ظرفیت های مهم باید در مسیر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد نفتی استان باید به سمت شیلات محور تغییر جهت دهد افزود: وجود آبهای سطحی، تالاب ها، مخازن پشت سدها، پرورش ماهی در قفس و نیروی انسانی مجرب شرایطی پیش روی ما قرار داده است تا بتوانیم

اقتصاد استان رابر مبنای شیلات محور سوق دهیم.

خشکسالی عامل محدودیت آبزی پروری

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به خشکسالی های ۲ سال اخیر در خوزستان که شرایط سختی را بر آبزی پروران استان تحمیل کرده است افزود: امسال به علت کمبود آب و تنش آبی در حوضه کرخه و دز، ۷۷۱هکتار از مزارع پرورش ماهی تعطیل شده که این مساله سبب کاهش چهارهزار تنی ماهیان پرورشی گرمابی به ارزش یک هزار و ۲۵۰میلیارد ریال شده است.

وی خشکسالی و نقصان در آورد رودخانه ها سبب افزایش شوری آب و کاهش کیفیت آب برای آّبزی پروران استان شده است افزود: با تمهیداتی آثار خشکسالی برای آبزی پروران به حداقل رسیده است.

تولید آبزیان پرورشی در خوزستان حدود ۸۰هزار تن و صید دریایی حدود ۶۰هزار تن در سال است.

به گفته وی مساحت مزارع آبزی پروری در خوزستان حدود ۱۶هزار هکتار و آب مورد نیازآنان ۲۷۴میلیون متر مکعب در سال است.

مجوز پرورش ماهی در قفس در سد مخزنی مارون

مدیرکل شیلات خوزستان دریاچه های پشت سدهای خوزستان را یکی از ظرفیت های بسیار مهم برای آبزی پروری است، افزود: نخستین مجوز ماهی در قفس در دریاچه پشت سد مارون در بهبهان به ظرفیت ۱۰۰تن ماهی دریافت شده و بزودی عملیات اجرایی این طرح با انتقال قفس ها شروع می شود.

وی گفت: پیگیری های قانونی برای پرورش ماهی در قفس در دیگر دریاچه های سدهای استان در حال پیگیری است که امیدواریم سازمان آب و برق خوزستان و مجموعه وزارت نیرو، با اجرای پرورش ماهی در قفس موافقت کند.

ابوعلی افزود: پرورش ماهی در قفس در مناطق دریایی و دریاچه های سدهای استان آلودگی های زیست محیطی به همراه ندارد ضمن آنکه آب غنی شده از پساب آبزیان برای زمین های کشاورزی بسیار مفید است.

در دریا توسعه صید نداریم

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به فشار زیاد بر منابع و ذخایر آبزیان دریایی که سبب انقراض و در معرض خطر برای گونه های ارزشمند دریایی در محدوده صیدگاه های خوزستان شده است، افزود: به همین دلیل توسعه صید و صیادی در دریا نخواهیم داشت و باید تولید و صید دریایی را به سواحل منتقل کنیم.

ابوعلی با بیان اینکه در بخش صید دریایی استان محدودیت ها، چالش ها و مشکلاتی پیش رو وجود دارد، افزود: محدوده کم صید و صیادی در دریا، همجواری صیدگاه های استان با کشورهای عراق و کویت و طول و عمق کم سواحل و سنگینی ناوگان و صید غیرمجاز از مهمترین مشکلات صید دریایی است.

وی گفت: خوزستان در صید دریایی پس از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در رتبه چهارم کشوری قرار دارد.

 در این نشست دغدغه ها و سوال های اصحاب رسانه در حوزه شیلات و آبزی پروری مطرح و به بحث گذاشته شد.

ضرورت آموزش عمومی و فرهنگ سازی، قاچاق صید دریایی، مشکلات آبزی پروران،   چند گانگی در صدور مجوزهای صید دریایی، فعالیت شناورهای غیرمجاز در محدوده صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس، ضرورت راه اندازی عرضه مستقیم آبزیان با راه اندازی بازارچه های ماهی با همکاری شهرداری اهواز، توسعه اطلاع رسانی شیلات وضرورت ارتباط نزدیک تر اصحاب رسانه با مجموعه فعالیت های شیلات، مجموعه راکد پرورش ماهی شیوند دهدز، امکان سنجی پرورش ماهی تیلاپیا در خوزستان، ضرورت افزایش سرانه مصرف آبزیان با اطلاع رسان و بهره گیری از فضای مجازی و مطبوعات از مسایل و سوال طرح شده در این نشست خبری بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار