تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۵۲۳۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عابر پیاده مقصر در تصادف، می‌تواند دیه مطالبه کند؟
کارشناس مسائل حقوقی توضیحاتی درخصوص مطالبه دیه از سوی عابر پیاده‌ای که در تصادف و سوانح رانندگی مقصر است، ارائه کرد.
 ابوالفضل عطازاده درخصوص چگونگی مطالبه دیه عابر پیاده که در تصادف، مقصر شناخته می‌شود، گفت: هنگامی که وسیله نقلیه با عابر پیاده تصادف کرده و منجر به جرح یا فوت آن فرد می‌شود، شکایت کیفری در دادسرا مطرح و موضوع به کارشناس ارجاع داده خواهد شد.عابر پیاده مقصر در تصادف، می‌تواند دیه مطالبه کند؟

وی افزود: در صورتیکه راننده مقصر این حادثه شناخته شود، دیه عابر پیاده از محل بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه پرداخت می‌شود، البته اگر راننده این نوع بیمه را نداشته باشد، دیه فرد خسارت دیده یا متوفی از صندوق بیمه خسارت‌های بدنی پرداخت خواهد شد.

عطازاده می‌گوید: چنانچه عابر پیاده در سانحه رانندگی مقصر باشد، به دلیل تقصیر نداشتن راننده، ارتکاب جرم از جانب راننده منتفی شده و پرونده با قرار منع تعقیب مختومه می‌شود.

کارشناس مسائل حقوقی در پاسخ به این سوال که " آیا دیه به عابر پیاده‌ای که مقصر در تصادف بوده، تعلق می‌گیرد یا خیر؟ " گفت: براساس قوانین عام، مدنی، مجازات اسلامی و مسئولیت مدنی، فرد مقصر دیه‌ای طلب ندارد، اما با توجه به اینکه قانون در زمینه تصادف عابر پیاده با خودرو و موتورسیکلت، جنبه حمایتی دارد، شخص مقصر می‌تواند دیه خود را مطالبه کند. 


وی در پایان توصیه کرد: در صورت بروز چنین حوادث و مشکلاتی، فرد باید با وکلای متخصص در حوزه حقوق بیمه و تصادف‌ها مشورت کند.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار