تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۲۵۲۳۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سپستان میوه‌ای گرمسیری با خواص دارویی
 
سپستان میوه گرمسیری در نواحی جنوبی کشور است که علاوه بر خوراکی بودن آن خاصیت درمانی بسیاری نیز دارد.

 این درخت گرمسیری با نام علمی Cordia myxa در جنوب کشور به ویژه استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان رشد می‌کند و خواص دارویی و خوراکی زیادی دارد.

میوه سپستان شامل دو نوع است که یک نوع آن درشت بوده و هنگام رسیدن میوه، گوشت آن به راحتی از دانه جدا می شود و دارای لزج (چسبندگی) و لعاب بیشتر و شیرینی کمی است و یک نوع دیگر آن میوه کوچکی دارد و  شیرین و لعاب آن کم است.

یک کارشناس و فعال میراث فرهنگی در این زمینه گفت: درخت سپستان در کنار نخل و کنار از درختان مثمر مناطق گرمسیری خوزستان هستند که در برخی کتب تاریخی به خواص دارویی بسیار آن اشاره شده است.

علی محمد چهارمحالی اضافه کرد : اواخر خرداد و اوایل تیر فصل به بار نشستن این درخت گرمسیری در خوزستان است.

وی ادامه داد: این درخت از دیرباز در باغ ها ، منازل و حتی معابر شوشتر کشت می‌شد تا از میوه و سایه آن در فصل تابستان استفاده شود.

یک کارشناس طب سنتی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: میوه سپستان علاوه بر تازه خوری، خشک شده آن در عطاری ها ارایه می‌شود و خواص درمانی بسیاری برای این میوه ذکر شده است.

احمد عبدالهی ادامه داد: میوه سپستان برای درمان دیابت، چربی خون ، کبد چرب ، فشار خون ، بیماری های عفونی، حساسیت‌ فصلی به ویژه سرماخوردگی موثر است.

وی افزود: میوه سپستان دارای آهن و آنتی اکسیدان است و به خاطر دارابودن لزجی (چسبندگی) برای دفع انگل در معده به ویژه برای کودکان بسیار مفید و  برای کسانی که مشکل یبوست دارند، روان کننده خوبی است.

شهرداری شوشتر ۲ هزار نهال سپستان در نواحی مختلف شهری کشت می‌کند

مسوول اداره سیما ، منظر و فضای سبز شهرداری شوشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: شهرداری حدود ۱۵ هزار نهال مثمر بومی را در گلخانه این شهرداری تکثیر کرده که حدود ۲ هزار نهال آن به گونه سپستان اختصاص دارد.

نامدار نوذری نژاد افزود: این نهال ها قرار است پاییز و زمستان امسال در بلوارها ، میدان‌ها و کمربندی‌ شهر شوشتر کشت شود.

وی گفت: این درخت علاوه بر مثمر بودن و سایه گستر بودن برای رشد، به آب کمی نیاز دارد  و با آب و هوای خوزستان سازگار است.

  با توجه به محدودیت منابع آبی و خشکسالی های اخیر در خوزستان، کاشت درخت سپستان توسط شهرداری ها و دهیاری‌ها در نواحی مختلف شهری و روستایی خوزستان علاوه بر  ایجاد فضای سبز باعث صرفه جویی در مصرف آب خواهد شد.از طرفی کشت این درخت به دلیل میوه خوراکی و دارویی آن می‌تواند رونق اشتغال و اقتصاد در بخش خصوصی را به دنبال داشته باشد.

:
:
:
آخرین اخبار