تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۵۲۱۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سلامت دامپزشکی خوزستان:
180 هزار مترمربع اماکن دامی خوزستان علیه تب کریمه کنگو سمپاشی شد
برای جلوگیری از شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سه ماهه سالجاری 180 هزار مترمربع از اماکن نگهداری دام در روستاهای استان علیه این بیماری تب کریمه کنگو سمپاشی شد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، دکتر رضا اسدی در این خصوص گفت: علاوه بر سمپاشی جایگاه های دام، 81 هزار و 400 راس دام سبک و سنگین در استان تحت پوشش خدمات رایگان، سمپاشی بدن توسط کارشناسان دامپزشکی استان قرار گرفتند.

وی گفت: این اداره کل انجام اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار دارد و در این زمینه نظارت بر کشتارگاه ها، سم پاشی دام ها و اماکن نگهداری دام ها علیه کنه، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه ها در پیش سرد از جمله این اقدامات است.

وی نسبت به کشتار غیرمجاز دام و تاثیر آن در انتقال تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: کشتار غیرمجاز دام یکی از عوامل انتقال این بیماری است و در این زمینه مردم از این اقدام به جد خودداری کرده و کشتار را به کشتارگاه ها بسپارند.

اسدی افزود: با توجه به اینکه گوشت یکی از عوامل برای انتقال بیماریهای مشترک انسان و دام است، مردم از خرید گوشت از مراکز غیر مجاز و افراد دوره گرد و دست فروش بپرهیزند.

معاون سلامت دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: در فصل گرما فعالیت کنه ها افزایش می یابد و خطر انتقال بیماری به انسان از دامهای آلوده بیشتر است در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده احتمال انتقال این بیماری به انسان افرایش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: به مردم توصیه می شود برای جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو، قبل از استفاده از گوشت و جگر به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری شوند.
تب کریمه کنگو در دام ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می ماند و تنها علامت آن، تب خفیف بوده و مخزن اصلی ویروس در طبیعت کنه سخت از خانواده هیالوما است که در تمام مراحل تکامل کنه، در بدن باقی می ماند و از طریق تخم به نسل های بعد منتقل می شود
:
:
:
آخرین اخبار