تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۲۵۲۰۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علل بروز اسهال‌های گوارشی را بشناسید
یک فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص علل و روش‌های پیشگیری از بروز و شیوع اسهال‌های حاد گوارشی توضیحاتی ارایه کرد.

دکتر پژمان علوی نژاد بیان کرد: به تازگی شاهد موارد زیاد بروز اسهال حاد گوارشی هستیم که به صورت درد شکمی، نفخ شکم، اسهال‌های گذرا، حالت تهوع و استفراغ ظاهر می شوند که این تظاهر شبیه یک عفونت حاد ویروسی یا مسمومیت غذایی است.

وی با اشاره به اینکه شیوع این بیماری در فصل گرما و با آلودگی مواد غذایی بالا می رود گفت: با مشاهده موارد بروز بیماری در روزها و هفته‌های گذشته به نظر می‌رسد با یک عفونت ویروسی روبه‌رو هستیم.نوروویروس و روتاویروس‌ها در فصل گرما شایع می‌شوند اما تا زمانی که ژنوم ویروس در آزمایشگاه بررسی نشود نمی‌توان به صورت دقیق منشا را به ادامه سیر رو به زوال کرونا یا سایر خانواده‌های ویروسی نسبت داد.

علوی نژاد ادامه داد: موارد بیماری‌ها نشان می‌دهد که اسهال‌های گوارشی خود محدود شونده هستند و مورد جدی و یا منجر به مرگ و میر گزارش نشده و سیر بیماری در دوره چهار تا هفت روزه برطرف می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: افراد بیمار باید در دوره بیماری استراحت کافی داشته باشند؛ به بهداشت فردی، آب آشامیدنی و ظروف خود در ارتباط با سایران توجه داشته باشند و مایعات به میزان لازم مصرف کنند.

وی افزود: به منظور پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور در مراکز ازدحام جمعیت و استفاده از ماسک (برای کرونا و سایر بیماری‌ها) توصیه می‌شود.

علوی نژاد گفت: حتما از بهداشت آب نوشیدنی سرد مانند شربت مطمئن شوید و به بهداشت مواد غذایی بیشتر دقت کنید.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: درمان به صورت علامتی و با توجه به شرایط فرد انجام می‌شود و در صورتی که فرد تب بالا، اسهال خونی و استفراغ جهنده داشته باشد حتما باید با  نظر پزشک به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

وی توضیح داد: در زمان اسهال شدید باید از محلول او آر اس و سرم استفاده شود و البته بهتر است در زمان بیماری از خود درمانی پرهیز و به پزشک مراجعه شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار