تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۲۵۲۰۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روش های قطعی درمان ترک ناخن

ترک خوردن ناخن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که برای ناخن‌ها اتفاق می‌افتد. در اثر این عارضه، ناخن‌ها سلامت و زیبایی خود را از دست داده و مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورد. به دلیل ارتباط این عارضه با سلامت و زیبایی افراد، بر آنیم تا در این مطلب به بررسی علل ترک ناخن و راه‌های درمان آن بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سلامت ناخن را می‌توان از سفید بودن ناخن و صورتی رنگ بودن ریشه آن تشخیص داد. در صورتی که ناخن شما این دو ویژگی را نداشته باشد، اطراف آن پوسته پوسته باشد و گاهاً شاهد ترک خوردن آن هم هستید، باید فکری به حال سلامت و زیبایی ناخن خود کنید.

در صورتی که خطوط قرمز روی ناخن‌هایتان مشاهده کردید، می‌توانید به مشکلات قلبی مشکوک شوید. ناخن‌های سبز رنگ از وجود عفونت‌های باکتریایی خبر می‌دهند و در صورتی که ناخن‌ها به رنگ آبی در بیایند، کمبود اکسیژن خون دلیل آن است.

همچنین کمبود ویتامین نیز می‌تواند باعث افزایش شکنندگی ناخن‌ها شود و در نهایت با افزایش سن، لکه‌های سیاه رنگ بر روی ناخن‌ها نقش می‌بندند.

بعضی مواقع نیز ممکن است چربی‌هایی که برای محافظت از ناخن‌ها لازم هستند از بین رفته و باعث ایجاد خشکی و در نهایت شکنندگی ناخن‌های شما شوند.

همچنین اگر قصد دارید ناخن بکارید بهتر است بدانید که خرید وسایل کاشت ناخن اصل در سلامت و مراقبت از ناخن بسیار مهم است.

علت ترک خوردن ناخن چیست؟

ترک خوردن ناخن دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. شایع‌ترین دلایل ترک خوردن ناخن عبارتند از:

· جویدن ناخن

· کمبود پروتئین

· کمبود ویتامین سی

· کمبود اسید فولیک

· آسیب یا ضربه فیزیکی

· پسوریازیس( لکه های سفید در ریشه ناخن )

· قرار گرفتن در معرض رطوبت در بلند مدت

علت ترک خوردن عمودی ناخن را می‌توان افزایش سن دانست اما جوانان زیادی نیز هستند که از این عارضه رنج می‌برند. از بین رفتن چربی و خشک شدن ناخن دلیل این امر است که برای برطرف کردن آن می‌توان با استفاده از روغن‌های گیاهی که دارای ترکیبات ویتامین ای هستند، سطح ناخن و پایین آن را چرب کرد تا مشکل برطرف شود.

رطوبت زیاد از حد نیز می‌تواند باعث ایجاد خطوط عمودی روی ناخن شما شود. استفاده از مواد شوینده و شیمیایی بدون دستکش و استفاده مداوم از انواع لاک پاک کن نیز بروز این عارضه را تشدید می‌کند. بنابراین بهتر است در مواقع شستشو و نظافت، برای حفظ سلامت و زیبایی دست‌های خود، استفاده از دستکش را فراموش نکنید.

علت ترک خوردن افقی ناخن را نیز می‌توان مربوط به استرس، وجود بحران‌های عاطفی و برخی اختلالات متابولیکی دانست. گاهی نیز ممکن است ناخن کار شما با ابزاری که در دست دارد، خطوط افقی را روی ناخن شما ایجاد نماید.

توجه داشته باشید که کاشت ناخن نیز که امروزه خیلی رواج دارد، می‌تواند باعث ترک برداشتن ناخن دست شود. کاشت ناخن همچنین زمینه را برای رشد قارچ ناخن و ایجاد حساسیت فراهم می‌کند که در صورت کاشت مداوم، ممکن است آسیب‌ زیادی به ناخن‌های شما وارد کند.

چگونه از ترک ناخن پیشگیری کنیم؟

· خودداری از آرایش زیاد،

· پرهیز از شستشوی زیاد،

· عدم تمدید مکرر کاشت ناخن،

· مراجعه به پزشک در موارد خیلی حاد،

· استفاده از سوهان برای تمیز و هلالی کردن ناخن‌ها.

· استفاده از چسب و یا لاک ناخن در صورت آسیب به ناخن‌ها ،

· استفاده از لوسیون نرم کننده بعد از هر بار استفاده از استون،

· استفاده از دستکش پلاستیکی در هنگام استفاده از مواد شیمیایی.

اگر علاقه به ناخن های بلند دارید، باید راجب روش صحیح بلند کردن ناخن ها اطلاعات جمع آوری کنید.

درمان ترک ناخن

بلافاصله بعد از اینکه متوجه شدید که ناخن‌های شما آسیب دیده و در معرض ترک خوردن یا شکستن هستند، بهتر است اقدامات پیشگیرانه و درمانی را آغاز کنید. درمان ترک ناخن تا وقتی به مرحله حاد نرسیده، بسیار آسان‌تر است اما در صورتی که این عارضه شدید شد، درمان آن نیاز به هزینه و زمان بیشتری دارد.

دو نوع درمان برای ترک خوردن ناخن می‌توان در پیش گرفت. بعضی افراد درمان‌های خانگی و سنتی را بر درمان‌های شیمیایی ترجیح می‌دهند.

از روغن زیتون استفاده کنید:

یکی از روشهای درمان سنتی ترک ناخن این است که ناخن‌ها را هر روز به مدت 10 تا 15 دقیقه در ظرفی که روغن زیتون در آن ریخته شده، فرو ببرید. این کار را روزانه به مدت یک ماه انجام دهید و در صورت مشاهده علائم بهبودی، این کار را به مدت یک ماه دیگر، هر دو هفته یکبار انجام دهید.

از ماساژ دادن ناخن‌ها غافل نشوید:

ماساژ درمانی یکی دیگر از راه‌های درمان ناخن آسیب دیده است که شما می‌توانید این کار را با استفاده از لوسیون مرطوب کننده انجام دهید. برای این منظور لوسیون را در نواحی دست‌ها، کوتیکول ناخن و روی سطح ناخن زده و به آرامی ماشاژ دهید.

ماساژ دادن ناخن باعث رشد و استحکام بیشتر آن می‌شود. همچنین سعی کنید بعد از هر بار شستشوی دست‌ها، از کرم نرم کننده استفاده نمایید.

درمان ترک ناخن با آب درمانی:

همانطور که می‌دانید نوشیدن آب کافی بر سلامتی و زیبایی بدن تأثیر بسزایی دارد. آبرسانی به ناخن‌ها یکی دیگراز اقداماتی است که می‌توانید برای بهبود ناخن‌هایتان انجام دهید. با نوشیدن آب کافی، سلامت و زیبایی را به ناخن‌ها و دست‌های خود هدیه دهید.

از کرم‌های ترمیم کننده ناخن و پوست استفاده نمایید:

کرم‌های ترمیم کننده و مرطوب کننده مناسبی در بازار موجود است که حاوی ویتامین ای بوده و سطح آسیب دیده ناخن را ترمیم می‌کنند. توصیه می‌شود هر شب قبل از خواب، کرم را بر روی سطح ناخن و قسمت پایینی آن بزنید.

غذاهایی که حاوی بیوتین هستند را در سبد غذایی خود بگنجانید:

مواد غذایی از قبیل جگر، غلات، گل کلم و تخم مرغ سرشار از ویتامین ب 7 هستند که در رشد و تقویت ناخن‌های نازک و شکننده مؤثرند.

در استفاده از محصولات پاک کننده ناخن دقت بیشتری به خرج دهید:

برای پاک کردن لاک از روی ناخن‌ها، بهتر است از موادی استفاده کنید که حاوی مقادیر کمتری از استون باشند. استون خود باعث خشکی سطح ناخن شده و شکنندگی آن را افزایش می‌دهد. لاک پاک‌ کن‌های مناسبی در بازار موجود است که می‌تواند علاوه بر پاک کردن لاک، به سلامت ناخن نیز کمک کند.

در هنگام شستشو و انجام امور منزل از دستکش استفاده نمایید:

مواد شوینده شیمیایی، منجر به از بین رفتن چربی پوست و ناخن و در نهایت خشک شدن و شکستن ناخن‌ها می‌شود. یکی دیگر از مواردی که منجر به آسیب به پوست دست و ناخن‌ها می‌شود، پرداختن به امور باغبانی و مراقبت از گل و گیاه است. اگر شما هم از افرادی هستید که به این امور علاقه دارید، استفاده از دستکش را در اولویت قرار دهید.

استفاده از مکملهای مولتی ویتامین را جدی بگیرید:

تأثیر مصرف ویتامین‌ها بر سلامتی بدن بر کسی پوشیده نیست. سلامت پوست، مو و ناخن نیز تحت تأثیر مصرف مکمل‌ها ارتقاء پیدا می‌کند. اگر احساس می‌کنید که پوست و ناخن شما آسیب دیده است، بهتر است کلسیم، ویتامین آ و ویتامین سی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

پک‌های مراقبت ناخن

امروزه برای هر عارضه یا مشکلات پوست، مو و ناخن، یک پک مراقبت از ناخن در بازار موجود است. بهترین فروشگاه اینترنتی برای خرید این محصولات در حال حاضر در ایران سایت لوازم آرایشی نیروان می باشد. این پک‌ها دارای ترکیبات معدنی مورد نیاز برای پوست و مو هستند که با جلوگیری از خشکی و پوسته شدن ناخن، به ترمیم و درمان آن کمک می‌کنند. شما نیز می‌توانید برای حل مشکل ترم ناخن خود، یکی از پک‌ها را به کمک مشاور انتخاب نمایید.

در این مطلب سعی کردیم به عارضه ترک ناخن، علل و روش‌های درمان آن بپردازیم. امید است که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر شما نیز پیشنهادی در این مورد دارید، می‌توانید نظرات خود را برای ما بفرستید.

:
:
:
آخرین اخبار