تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۲۵۲۰۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۲۴ نوع نیشکر جدید در خوزستان تولید شد/صرفه جویی ارزی درشرکت نیشکر

 مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: با استفاده از تولید دانش بنیان، ۲۴ نوع نیشکر جدید در خوزستان تولید شد.

  عبد علی ناصری اظهار کرد: محققان مرکز مؤسسه تحقیقات نیشکر توانستند با استفاده از تولید دانش بنیان و بذر گل ۲۴ رقم جدید نیشکر را فرآوری کردند.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی افزود: نیشکرها فقط در خط استوا گل می‌دهند و در شرایط آب و هوایی خوزستان به دلیل دور بودن از خط استوا به گل نشستن نی‌ها به صورت طبیعی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: به علت مهیا نبودن سه فاکتور عرض جغرافیایی، دما و رطوبت برای گل‌دهی نی‌شکر در خوزستان از ۲۰ سال پیش گلخانه‌ای با شرایط خاص ساخته شد تا از بذر گل‌های نیشکر، واریته‌های مقاوم و سازگار حاصل شود.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان کرد: هر دانه‌ی بذر، ژنتیک خاص دارد و می‌تواند پس از سپری کردن دوره‌ای ۱۵ ساله به یک رقم جدید نیشکر بدل شوند.

ناصری افزود: گونه‌های جدید نیشکری نسبت به سایر ارقام، آب کمتری برای رشد نیاز دارند و این مزیت می‌تواند مزارع نیشکر را در برابر تنش‌های کم آبی و خشکسالی مقاوم کند.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: وارد کردن هر واریته جدید نیشکر بین ۵ - ۱۵ هزار دلار هزینه دارد و شناسایی ارقام نیشکر و کشت آن باعث صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی در صنعت نیشکر می‌شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار