تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۲۵۲۰۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس دادگستری خوزستان: در برخورد با مرتکبین جرایم خشن کوتاه نمی‌آییم
  رییس کل دادگستری خوزستان گفت:دستگاه قضایی در برخورد با مرتکبین جرایم خشن که امنیت عمومی جامعه را به مخاطره می اندازند کوتاه نمی‌آید و قانونگذار نیز مجازات سنگینی برای آنان در نظر گرفته است.

  علی دهقانی بعدازظهر شنبه در نشست رسانه‌ای با خبرنگاران به مناسبت هفته گرامیداشت قوه قضاییه افزود:مرتکبین جرایم خشن تحت هیچ عنوان اجازه مرخصی از زندان را ندارند چون احتمال دارد در مدت کوتاه حضور در جامعه دوباره مرتکب جرایم خشن شوند.

وی با اشاره به اینکه در خوزستان جرایم خشن در مقایسه با دیگر استان ها بالا است ضرورت فرهنگ سازی برای پیشگیری از وقوع جرایم خشن را مورد تاکید قرار داد.

رییس کل دادگستری خوزستان مقوله پیشگیری از وقوع جرایم را تنها در حیطه وظایف قوه قضاییه ندانست و افزود:همه بخش ها و نهادهای فرهنگی ، اجرایی و اجتماعی در پیشگیری از وقوع جرایم  مسئول هستند و دستگاه قضایی نیز در پیشگیری از وقوع جرایم به وظایف خود عمل می کنند.

دهقانی به وظیفه خطیر رسانه ها در فرهنگ سازی ، پیگیری و رصد مطالبات عمومی و پیشگیری از وقوع جرایم اشاره کرد و افزود:برخی از مواردی که مدعی العموم ورود می‌کند از موضوع‌هایی است که رسانه ها مطرح می کنند.   

رییس دستگاه قضایی خوزستان در ادامه به وظایف قوه قضاییه بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی و تاکیدات رییس قوه در دوره تحول و تعالی در این قوه اشاره کرد و گفت: گسترش آزادی های مشروع ، تعقیب و مجازات مجرمان ، خدمت رسانی مطلوب به مردم ، برخورد کریمانه با مراجعان به محاکم قضایی ارتباط وسیع با مردم، کمک به بهبود معیشت مردم، سرعت و دقت در رسیدگی ها، استفاده از فناوری‌های نوین برای تسهیل در جریان دادرسی‌ها از اولویت‌های دستگاه قضایی در دوره جدید است.

کمبود۵۰درصدی نیروی انسانی در دادگستری خوزستان

رییس کل دادگستری خوزستان از کمبود ۵۰درصدی نیروی انسانی  وقضایی(چارت سازمانی) در دادگستری استان خبر داد.

دهقانی افزود: با وجود آنگه ۱۷۶ نیروی اداری در مراحل جذب در این مجموعه هستند ولی کمبود کادر قضایی همچنان یکی از مشکلات قضایی استان است.

وی گفت: با وجود کمبودها در بخش های مختلف اداری و انسانی ، خدمت رسانی مطلوب به مردم در دستور کار دستگاه قضایی استان است.

مختومه شدن بیش از ۵۰۵هزار پرونده در محاکم قضایی خوزستان

رییس کل دادگستری خوزستان در این نشست خبری گفت:پارسال ۵۰۵هزار و ۷۸۰ فقره پرونده وارد دستگاه قضایی استان شد که به این میزان نیز مختومه شد.

دهقانی افزود: در سه ماه امسال نیز ۲۰۲هزار و ۶۱۱ پرونده وارد محاکم قضایی شده است که ۲۰۷هزار و ۵۳۴پرونده مختومه شده است.

وی گفت:حجم پرونده های مختومه در این مدت ۶.۶درصد بیشتر از پرونده های وارده بوده است بدین معنی که به حدود پنج هزار پرونده مربوط به سال های گذشته نیز رسیدگی و مختومه شده است.

بستر دادرسی الکترونیکی در محاکم قضایی استان فراهم شد

رییس کل دادگستری خوزستان گفت: بستر دادرسی الکترونیکی در محاکم قضایی استان با استفاده از فناوری های نوین فراهم شده است.

دهقانی افزود:چنانچه خواهان و خوانده(شاکی یا متشاکی) مایل باشند می توانند بدون حضور در محاکم قضایی به صورت الکترونیکی (وبینار)اظهارات خود را بیان کنند.

وی حوزه در حوزه زندان‌های استان ، ۴۵درصد زندانیان بدون حضور در محاکم قضایی ، و به صورت الکترونیکی اظهارات خود را بیان می کنند.

برخورد با مفاسد اقتصادی و زمین خواری در خوزستان

رییس کل دادگستری خوزستان گفت:پارسال شعب رسیدگی به مفاسد اقتصادی و زمین خواری ، یکهزار و ۱۵۴ هکتار از اراضی ملی استان به ارزش ۴۲۰میلیارد ریال رفع تصرف شد.

دهقانی افزود: در سه ماه امسال ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی به ارزش ۳۳میلیارد ریال رفع تصرف شد.

وی گفت: در حوزه تجاوز به حریم آب ها و سواحل خوزستان ، پارسال ۲۷۲هکتارو در سه ماه امسال ۷۱هکتار آزادسازی شد.        

رهایی ۷۶ نفر محکوم به قصاص از چوبه دار

رییس کل دادگستری خوزستان در ادامه گفت: از سال گذشته تاکنون ۷۶ نفر محکوم قطعی به قصاص نفس با تلاش شوراهای حل اختلاف و رضایت اولیای دم از چوبه دار نجات یافتند.

دهقانی افزود: در سه ماه امسال دو هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان به سازش منتهی شد.

توصیه به قضات برای استفاده از مجازات های جایگزین حبس

رییس دادگستری خوزستان با اشاره به دو هزار عنوان مجرمانه در قانون و مجازات های اسلامی به قضات استان توصیه کرد از مجازات های جایگزین حبس برای مجرمان استفاده کنند.

دهقانی افزود: البته برای مرتکبین جرایم خشن و خطرناک باید از اهرم حبس استفاده کرد و توصیه عمومی ما این است که از مجازات زندان در حد ضرورت ودر نظر گرفتن مصالح عمومی جامعه استفاده شود.

آزادی ۳۷۷زندانی جرایم غیرعمد در خوزستان

رییس دادگستری خوزستان گفت:پارسال ۳۷۷زندانی جرایم غیرعمد با کمک خیران ، ریش سفیدان و تامین بخشی از منابع مالی توسط انجمن های حمایت از زندانیان از زندان های استان آزاد شدند.

دهقانی افزود:در سه ماه امسال نیز ۶۸زندانی جرایم غیرعمد با جمع آوری کمک های مردمی در جشن های گلریزان و کمک ستاد دیه استان به آغوش خانواده های خود بازگشتند.  

صدور ۱۰۰ کیفرخواست در حوزه مفاسد اقتصادی و تخلفات اداری

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان نیز  در این نشست از صدور ۱۰۰ کیفرخواست در حوزه مفاسد اقتصادی و تخلفات اداری در یک سال اخیر در خوزستان خبر داد.

صادق جعفری چگنی افزود:این کیفرخواست ها بیشتر در حوزه های نفتی ، اداری ، شهرداری ها ، راه و شهرسازی ، فولاد  و برخی مقام های ارشد سابق استان بوده است.

وی از بازداشت برخی مدیران نفتی استان و منطقه آزاد اروند در چند روز اخیر خبر داد و افزود: چون هنوز پرونده در مرحله تحقیقات است قانونا" نمی توانیم نامی از متهمان ببریم.

دادستان عمومی و انقلاب خوزستان از ۸۰مورد پیگیری حقوق عامه که در حوزه وظیفه دادستانی است خبرداد و در ادامه به موضوع حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان پرداخت و گفت:دستگاه قضایی در دو جهت وارد این موضوع شد که یکی موضوع عوامل موثر و مقصردر بروز حادثه و دیگری فساد و تبانی بوده که به صورت جداگانه در حال رسیدگی است.

جعفری چگنی در ادامه به بازداشت چندین نفر از عوامل موثر در بروز حادثه متروپل یا افرادی که ترک فعل کردند خبر داد و جزییات بیشتر این پرونده را صدور رای قطعی دادگاه موکول کرد.

مساله مسدود شدن پل فولاد ، ساختمان ناایمن در اهواز از دیگر موضوعاتی بود که دادستان عمومی وانقلاب مرکز خوزستان به آن پرداخت و وظایف و اقدامات دادستانی را در این خصوص تشریح کرد.

ضرورت اطلاع رسانی دقیق و شفاف در خصوص حادثه متروپل آبادان و برخورد بدون ملاحظه با عوامل بروز آن ، تشکیل پرونده قتل مونا حیدری در دادسرا ،  ضرورت رسیدگی به برخی واحدهای صنعتی استان همچون لوله سازی خوزستان ، لزوم پیگیری عمل به مسئولیت های اجتماعی دستگاه های اجرایی ، درخواست برای بازدید از زندان های استان ، درخواست برگزاری علنی دادگاه مقصران حادثه متروپل آبادان از سوال های خبرنگاران حاضر در این نشست بود.

رییس کل دادگستری خوزستان در خصوص سوال خبرنگار ایرنا در خصوص  قتل مونا حیدری در زمستان سال گذشته در اهواز گفت:شکایتی از سوی اولیای دم شده است ولی موضوع قصاص مساله ای شخصی است و اولیاء دم باید در این خصوص تصمیم بگیرند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار