تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۲۵۲۰۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیماری لکه سفید در مزارع میگو چوئبده آبادان مشاهده نشده است
 رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خوزستان گفت: بررسی‌ انجام شده نشان می‌دهد بیماری لکه سفید در مزارع میگوی چوئبده آبادان مشاهده نشده است.

سیدمحمد مکی‌نیا بیان کرد: با توجه به فعالیت مراکز تکثیر میگو در این شهرستان، از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۸۶ مورد بازرسی بهداشتی از مراکز تکثیر، نرسری و مزارع پرورش در چوئبده آبادان، طبق دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور توسط کارشناسان خبره انجام شد.

وی افزود: از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص ۲ هزار و ۴۰۰ نمونه‌برداری از پیش مولدان، پست لارو و غذای لاروی در مراکز تکثیر و همچنین مراکز نرسری و بازدید از روند آماده سازی مزارع پرورشی و انجام بازدید مشترک با کارشناسان اداره کل شیلات است. 
مکی‌نیا گفت: کارشناسان اداره کل دامپزشکی خوزستان از زمان شروع عملیات مولد سازی در سه مرکز تکثیر فعال میگو و پنج مرکز نرسری ضمن نظارت بر آماده سازی، از پیش مولدان و کلیه تانکرهای حاوی پست لارو مراکز تکثیر برای انجام آزمایشات ویروسی( بیماری لکه سفید، تورا سندرم، کله زرد) نمونه‌برداری را انجام دادند. 

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خوزستان افزود: در راستای اجرای طرح پایش و نظارت بر مراکز تکثیر میگوی خوزستان از آغاز فصل تکثیر میگو تاکنون تعداد ۱۸۶ مورد بازدید از مراکز تکثیر و مزارع پرورش صورت گرفته است و از ۲ هزار و ۴۰۰ قطعه میگو نمونه برداری شده تعداد ۱۷۱ مورد آزمایش ویروسی در سه ماه نخست امسال انجام شد.

استان خوزستان پس از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر رتبه چهارم کشوری را به لحاظ فعالیت شیلاتی در کشور داراست.

به گزارش ایرنا طرح پرورش میگوی گلخانه‌ای با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و با کمک و مساعدت بهره برداران و مزرعه داران برای نخستین بار در استان خوزستان در چوئبده آبادان در حال اجرا است.

پارسال ۱۶ مزرعه با ۱۹۰ استخر در سطحی معادل ۱۶۰هکتار در بندر چوئبده آبادان زیر کشت لارو میگو قرار گرفت و ۲۷۷ تن میگوی پرورشی از مزارع چویبده این شهرستان برداشت شد.

میگوهای تولیدی در مزارع پرورشی چوئبده به کشورهای اروپایی، آسیای صادر می‌شود.

بندرچوئبده آبادان از مهم ترین مراکز پرورش میگوی کشور است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار