تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۵۱۹۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشروبات الکلی در دسترس در خوزستان حاوی متانول و کشنده هستند
  رئیس بخش مسمومیت بیمارستان رازی اهواز گفت: آن چیزی که در بازار قاچاق و در دسترس مردم وجود دارد، مشروبات الکلی حاوی متانول و کشنده است بنابراین مردم تحت هر شرایطی باید از مصرف مشروبات الکلی جدا پرهیز کنند.

دکتر علی حسن رحمانی  با اشاره به مسمویت تعدادی از خوزستانی‌ها بر اثر مصرف الکل تقلبی در ایام اخیر اظهار کرد: این افراد مشروبات تقلبی دست‌ساز و حاوی متانول را مصرف کرده‌اند در حالی که متانول بسیار سمی و کشنده است.

وی افزود: مصرف دو قاشق غذاخوری الکل حاوی متانول نیز می‌تواند کشنده باشد و اگر کشندگی ایجاد نکند می‌تواند فرد را دچار کاهش هوشیاری، تشنج، مشکلات بینایی، کوری دائم، مشکلات کلیوی و نارسایی کبدی کند.

این متخصص مسمومیت‌ها بیان کرد: اگر فرد مقدار بیشتری از این الکل را مصرف کرده باشد و به موقع برای درمان مراجعه نکند، شاید قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کند یا به درمان جواب ندهد.

رحمانی بیان کرد: معمولا آثار مصرف الکل حاوی متانول بر خلاف اتانول، تاخیری است و دو تا سه روز بعد دچار تاری دید می‌شوند که این تاخیر در مراجعه موجب می‌شود جواب به درمان در بسیاری از موارد مشکل باشد یا جواب داده نشود.

وی عنوان کرد: در صورتی که این افراد در ۲۴ ساعت نخست به مراکز درمانی مراجعه کنند معمولا قابل درمان هستند اما با توجه به تاخیر در بروز علائم، اکثرا با تاخیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. معمولا همه این افراد دچار مشکلات بینایی، تشنج و کاهش هوشیاری می‌شوند و در نتیجه جواب به درمان مشکل یا غیرممکن خواهد بود.

رئیس بخش مسمومیت بیمارستان رازی اهواز گفت: در حال حاضر آن چیزی که در بازار قاچاق و در دسترس مردم وجود دارد، مشروبات الکلی حاوی متانول و کشنده است بنابراین مردم تحت هر شرایطی باید از مصرف مشروبات الکلی جدا پرهیز کنند.

رحمانی عنوان کرد: در همه بحران‌های الکل معمولا طیف جوان بیشتر دچار مسمومیت شده‌اند بنابراین باید مراقبت‌های لازم انجام شود. متاسفانه در چند روز اخیر چندین نفر دچار کوری دائم و کاهش سطح هوشیاری شده‌اند به گونه‌ای که به جز یکی دو بخش ICU بسیاری از تخت‌های بخش‌های بیمارستان رازی توسط این افراد پر شده‌اند.

وی بیان کرد: اگر فردی ندانسته یا بر اثر ندانم‌کاری نیز مشروبات الکلی مصرف کند باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند تا به موقع درمان شود.

به گزارش ایسنا، بنا به گفته دکتر حبیب حی‌بر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از ۲۳ خردادماه تا دوم تیرماه ۸۴ نفر بر اثر مصرف الکل تقلبی دچار مسمومیت شده و در بیمارستان‌های خوزستان بستری شده‌اند که دو نفر در پی این مسمومیت جان باخته‌اند. همچنین هفت نفر از این افراد دچار عوارض بینایی شده‌اند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار