تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۵۱۹۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تولید گندم در خوزستان به یک میلیون و ۶۵۰هزار تن رسید
  رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: تولید گندم در این استان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به یک میلیون و ۶۵۰هزار تن رسید.

خدارحم امیری زاده  با بیان اینکه این میزان تولید گندم با توجه به خشکسالی شدید یک رکورد جدید در تاریخ کشاورزی خوزستان محسوب می‌شود افزود: طبق شواهد حتی در شرایط ترسالی نیز شاهد تولید این میزان گندم در خوزستان نبوده ایم.

وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۳۵۷هزار تن گندم به صورت تضمینی توسط غله و شبکه یکپارچه تعاون روستایی خوزستان از کشاورزان گندم‌کار خریداری شده است افزود: همچنین ۵۰هزار تن گندم بذری ذخیره سازی و بخشی از گندم تولیدی نیز توسط کشاورزان نگهداری شده است.

امیری زاده افزود:چنانچه بارش ها مناسب بود و ۸۰هزار هکتار از دیمزارهای استان به علت قطع بارش در ماههای بهمن ، اسفند و فروردین از بین نمی رفت تولید گندم در خوزستان حداقل ۲۰۰ هزار تن افزایش می‌یافت.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه پیش بینی تولید گندم حداکثر ۱.۲ میلیون تن و خرید تضمینی آن یک میلیون تن بود افزود: عملیات به موقع بهزراعی ، مبارزه با علف های هرز و خنکی هوا در فروردین ماه در افزایش تولید گندم بسیار موثر بود.

به گفته وی خرید تضمینی گندم از کشاورزان خوزستان هنوز به پایان نرسیده است و خرید به صورت پراکنده ادامه دارد.

امیری زاده دانش بنیان کردن کشاورزی ، بهره گیری از روش های آبیاری نوین ، بالابردن سطح علمی کشاورزان از طریق آموزش های ترویجی را از اولویت های مهم در افزایش تولیدات بخش کشاورزی خوزستان برشمرد و افزود: واقعیت این است هنوز کشاورزی خوزستان مکانیزه و علمی نشده و چنانچه بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم این استان توان تولید ۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تا سال ۱۴۰۴ را دارد.

استان خوزستان با تولید ۱۷.۵میلیون تن ، حدود ۱۴درصد کل محصولات کشور را تامین می کند و از این حیث در جایگاه اول قرار دارد.

خوزستان ۱.۲میلیون اراضی زیرکشت دارد که از این میزان ۵۵۰هزار هکتار زیرپوشش شبکه پیشرفته آبیاری است و بقیه از طریق چاه ها و کانال های سنتی آبیاری می شوند.

درصورت تامین آب ، زهکشی و تسطیح اراضی امکان توسعه اراضی کشاورزی خوزستان تا ۲.۲میلیون هکتار وجود دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار