تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۲۵۱۹۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همه چیز درباره پارک ملی بمو شیراز
همانطور که می دانیم شیراز یکی از شهرهای پرطرفدار در ایران است که مقصد خیلی از گردشگری ها می باشد ، شیراز شهری است که جاذبه های دیدنی فوق العاده زیبا دارد از این رو تبدیل به یک مکان عالی برای گردشگری شده است این مکان پارک و موزه می باشد و نام خودش را از کوه بمو می گیرد ، این پارک چیزی حدودی 48 هزار هکتار است و جزو مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس می باشد ، این پارک در 10 کیلومتری شمال شهر شیراز واقع شده است و 40 سال می باشد که مورد حفاظت قرار گرفته است این پارک در زرقان به مسیر تخت جمشید قرار دارد شما می توانید با تهیه پرواز چابهار شیراز از سایت اس چارتر سری به این پارک و موزه ملی بزنید در ادامه این مطلب همراه اس چارتر باشید تا به شما این پارک ملی را معرفی کنیم.

تاریخچه پارک ملی بمو

این پارک در سال 1341 به عنوان منطقه شکار ممنوع با وسعتی حدود 100000 هکتار به دست کانون شکار ایجاد شده و در سال 1346 پس از تشکیل شدن سازمان شکاربانی و نظارت بر صید منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده و بعد از ان به باغ وحش بمو نامش تغییر کرده است و در اخر در سال 1354 با ایجاد سازمان حفاظت محیط زیست ، این منطقه ایجاد شده است.

طی چندین سال متوالی اتش سوزی های زیادی در این منطقه شده است که یکی از این اتش سوزی ها باعث شد تا گونه های زیادی از باغ وحش و گیاهان بسوزد.


موزه پارک ملی بمو

هنگامی که به این محدوده وارد می شوید مجموعه ای از حیوانات تاکسیدرمی شده بومی منطقه را به نمایش گذاشته اند می توانید ببینید و بازدید کنید.

کوه پارک ملی بمو

این کوه ادامه رشته کوه های زاگرس است و در این منطقه 3 رشته کوه از سمت شرق به غرب ادامه دارد که بلندترین ان شامل 2700 متر ارتفاع و کم ترین ارتفاع ان 1550 متر می باشد این رشته کوه از سمت مشرق با ارتفاعات خرمن کوه و از جنوب با دریاچه بختگان نزدیک است ، این رشته کوه بین دشت شیراز و مرودشت فاصله ایجاد می اندازد.

چه حیواناتی در این پارک قرار دارند ؟

در این پارک ملی حیواناتی چون پلنگ و پستاندارانی چون اهو ، گراز ، قوچ و میش ، بز ، پازن ، و پرندگانی همچون کفتار ، گربه جنگلی ، جغد کوچک ، شاه بوف زندگی می کنند.

پوشش جانوری این منطقه چیست ؟

در این پارک پلنگ های این منطقه در سال 1392 برابر با 6 بوده است همچنین این پارک بعد از پارک های ملی چون گلستان که نام ان را زیاد شنیده ایم و به انجا رفته ایم و پارک ارومیه مقام سوم اهمیت را دارد ممکن است این پارک کمی ناشناخته باشد اما اهمیت زیادی دارد ، گونه های این حیوانات در بالا امده است.

پوشش گیاهی این منطقه چیست ؟

پارک ملی بمو شامل 112 گونه جانوری ، 69 گونه مختلف پرنده ، 21 گونه پستاندار ، 19 گونه خزنده ، 3 گونه دو زیست و گونه های مختلف دیگر وجود دارد.

پوشش گیاهی این منطقه بیشتر بوته زار و گون و درمنه می باشد و در طی سال های گذشته بیش از 300 گونه گیاهی که در 58 تیره گیاهی جای می گیرند را جمع اوری و شناسایی کرده اند.

تعداد درخت ها و درختچه های این منطقه زیاد نیست اما تراکم و پوشش چند مدل درخت بادام و بنه ارتفاعات پارک جنگلی را می پوشاند ، از پوشش های دیگری که در این منطقه وجود دارد می توانیم به هوم (Ephedra Pachyclada)، پیچک (Convolvulus)، پیچک پیکانی (Convolvulus leiocalycinus)، گیاه دارویی انزروت (Astragalus Fasciculifolius)، گون (Astragalus susianus) و جوسیخ (Ebenus stellate ) ، گون ها ، جوخار ، بومادران شیرازی ، گاو چاق کن ، گل بی مرگ گنویی اشاره کنیم ، گونه های تیره کاسنیان به جز درمنه ها فاقد ارزش خوراکی می باشند اما گیاهان تیره نعنائیان بخاطر معطر کردن و بعضی اوقات بد بو بودن مورد توجه پارک حیات وحش هستند ، اما در مورد گونه های گندمیان باید بگوییم خوب است اما ان ها هم فاقد ارزش خوراکی و یک ساله هستند .


پارک ملی بمو در کجا قرار دارد ؟

قبلا گفتیم که این پارک در شمال استان فارس و شمال شرقی شیراز واقع شده است ، این پارک به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده و تا شیراز حدود 30 کیلومتر راه دارد ، برای رفتن به این پارک باید از سمت شیراز به طرف زرقان بروید ، نرسیده به زرقان می توانید پل غیر هم سطح پالایشگاه را ببینید که باید ان را به سمت راست بروید و بعد از ان هم که پارک ملی مشخص می باشد.

پارک ملی بمو چه اب و هوایی دارد ؟

این پارک در کل اب و هوای خشک و سرد دارد و متوسط بارندگی هر سال برابر با 392 میلی متر و دمای متوسط سالیانه ان برابر با 9/17 درجه سانتی گراد می باشد ، به صورت کلی اقلیم این منطقه زمستانه است .

همچنین جالب است بدانید در این پارک ملی چشمه های زیادی وجود دارد که بعضی از ان ها پراکنده می باشند که از بعضی از ان ها برای کشاورزی استفاده می شود.


تهدیدات پارک ملی بمو

از عواملی که می توانیم بگوییم برای تهدید پارک ملی است می توانیم به وجود پادگان ها و مراکز نظامی در حاشیه پارک و همچنین پروژه های عمرانی مثل : راه اهن شیراز-اصفهان ، کمربند شمال شرق شیراز ، خطوط انتقال نفت سروستان و میعانات گازی اغاردالان ، پالایشگاه شیراز ، خطوط انتقال برق اشاره کرد.

:
:
:
آخرین اخبار