تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۲۵۱۸۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشف ۱۳ تن انواع مواد مخدر در خوزستان

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خوزستان گفت: کشف انواع مواد مخدر در سه ماه نخست امسال در خوزستان با ۱۳ تن، نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد افزایش داشته است.

  محمد صفری روز چهارشنبه در نشست خبری شورای هماهنگی مواد مخدر خوزستان در سالن اداره کل ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعار امسال هفته مبارزه با مواد مخدر "همه باهم نه به اعتیاد" است ، افزود: در این خصوص تعداد ۵۰۰ دستگاه خودرو از قاچاقچیان توقیف و ۳۵۰ مکان پلمب شده است.

وی بیان کرد: حدود ۵۵ درصد همسرآزاری ها، حدود ۳۵ درصد سرقت‌ها ، حدود ۸۰ درصد زندانی‌های زن و مرد ، حدود ۲۳ درصد نزاع و درگیری و آمار مرگ و میر پس از تصادفات و حدود ۱۰ درصد تصادفات ناشی از مصرف مواد مخدر است.

وی با اشاره به اینکه عمده دلیل بیماری‌های واگیردار مثل ایدز به دلیل مصرف مواد مخدر است، گفت: ۸۰۵ نوع مواد مخدر صنعتی و سنتی وجود دارد که با توجه به روند افزایش تولید مواد مخدر در کشور افغانستان ، آثار منفی زیادی بر جامعه ما وارد کرده است.

صفری ادامه داد: جمهوری اسلامی پرچمدار ، الگو و رتبه اول مبارزه با مواد مخدر در جهان است و پارسال حدود ۹۰ درصد کشف تریاک جهان را به خود اختصاص داده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خوزستان با اشاره به اینکه پنج جرم در حوزه مواد مخدر وجود دارد ، گفت: تولید، حمل و نگهداری، عرضه و تقاضا از جرم های مواد مخدر است، که به دلیل پردرآمد بودن این صنعت، به شدت در حال گسترش است.

وی با اشاره به همکاری رسانه‌ها در خصوص فرهنگ سازی و تاثیرات مواد مخدر بر جامعه و فرد بیان کرد: با سازمان آموزش و پرورش ، بهزیستی ، دانشگاه‌ها ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش جوانان تفاهم‌نامه

منعقد شده تا با ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری کنند و امیدواریم شاهد کاهش تقاضا در زمینه مواد مخدر باشیم.

صفری افزود: فرآیند درمان و صیانت بسیار مهم است که در سایه انجام آن در کنار کارهای فرهنگی، می‌توانیم در حوزه پیشگیری به خوبی اقدام کنیم.

اجرای طرح یاریگران زندگی با هدف مشارکت مردم در پیشگیری از اعتیاد

وی با اشاره به راه اندازی "کانون یاریگران زندگی" با هدف پیشگیری ، درمان و صیانت در آموزش و پرورش گفت:  حدود ۳۰ درصد مدارس آموزش و پرورش زیر چتر "یاریگران زندگی" قرار گرفتند که خود دانش‌آموزان به عنوان یک عامل در زمینه نهی از مواد مخدر و مصرف مواد دخانیات فعالیت می‌کنند.

صفری افزود: در حوزه ورزش و جوانان نیز استفاده از الگو و قهرمان‌های ورزشی و تجهیز خانه‌های ورزشی در روستاها تلاش شده تا با پر کردن اوقات فراغت جوانان فرهنگ سازی برای مبارزه با مواد مخدر صورت گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خوزستان ادامه داد: در حوزه کارگری نیز به دلیل اینکه خوزستان دارای حجم بسیاری از تعداد کارگران اقماری و خارج از استان است آمار گرایش به مصرف مواد مخدر بالا است.

وی افزود: در دانشگاه‌ها نیز طرح "همیار دانشجو" راه اندازی شده تا از ظرفیت دانشجویان در راستای مبارزه با مواد مخدر استفاده شود.

صفری بیان کرد:از ظرفیت خیران در حوزه درمان نیز استفاده شده تا پزشکان افرادی که مبتلا به اعتیاد هستند را رایگان درمان کنند؛ با راه اندازی بیمه سلامت در خوزستان کلیه معتادانی که به خدمات درمانی نیاز دارند با صدور دفترچه بیمه سلامت و پرداخت هزینه از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر ساماندهی شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خوزستان با اشاره به جمع آوری معتادان متجاهر، گفت:  با توجه به وضعیت خوزستان در بعضی از فصول ، تعدادی از معتادان متجاهر از سایر استان‌ها وارد استان می‌شوند که این عامل باعث شده تا آمار معتادان از حد معمول بالاتر شود.

وی با بیان اینکه خوزستان تاکنون فاقد اردوگاه ماده ۱۶ بوده افزود: ساخت اردوگاه معتادان الحدید در پادگان الحدید اهواز با ظرفیت ۲ هزار نفر و ۹۵ درصد پیشرفت در حال تکمیل است که گام نخست آن با ظرفیت ۵۰۰ نفر در هفته مبارزه با مواد مخدر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

همه ساله از ۲۶ ژوئن مصادف با پنجم تیر به مدت یک هفته، هفته مبارزه با مواد مخدر در ایران برگزار می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار