تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۵۱۸۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«شالباف» بدون استعلام تخریب شد
«شالباف» بدون استعلام تخریب شد

   خانه تاریخی «شالباف» در اهواز تخریب شده و رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اهواز در این باره گفته است: تخریب خانه تاریخی «شالباف» بدون دریافت استعلام بوده است.

به گزارش ایسنا، تبار قریب در این باره توضیح داد: اگرچه این بنا در فهرست آثار ثبت ‌ملی و آثار واجد ارزش قرار نداشت؛ به دلیل قرارگیری در محدوده بافت تاریخی ضرورت داشت که شهرداری اهواز نسبت به دریافت استعلام پیش از دستور تخریب اقدام کند.

وی ادامه داد: با وجود این ‌که ملک موصوف فاقد ارزش تاریخی بود، ولی ضوابط حاکم بر بافت تاریخی، برای ساخت‌وساز آتی، شامل ملک پیش‌گفته می‌شود و شهرداری مکلف است پیش از صدور هر گونه مجوز ساخت‌وساز و پروانه ساختمانی، استعلام لازم را اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی استان دریافت کند.

رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اهواز با بیان این‌ که بافت تاریخی اهواز توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مصوب و ابلاغ شده است خاطرنشان کرد: این بافت از ظرفیت‌های ارزشمند شهرستان اهواز است و با حفاظت و بهره‌برداری بهینه به عنوان یکی از مهمترین محرک‌های توسعه گردشگری شهری و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان محسوب می‌شود.

قریب همچنین گفت: بر اساس قوانین و ضوابط موجود، شهرداری اهواز باید قبل از هرگونه اقدام اجرایی و صدور پروانه ساخت در محدوده بافت تاریخی نسبت به دریافت استعلام از اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی اقدام کند که این فرآیند ضمن تقویت و هماهنگی بین دستگاهی، به حفظ هویت و یکپارچگی بافت تاریخی کمک می‌کند. با وجود این، متأسفانه در موارد متعددی نیز دیده می‌شود که برخی از بناها بدون دریافت استعلام تخریب می‌شوند.

او اظهار کرد: با توجه به ابلاغ بافت از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی، تکالیف قانونی آن توسط معاون میراث ‌فرهنگی کشور، استانداری و معاون معماری و شهرسازی شهرداری اهواز به شهرداری تاکید شده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار