تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۵۱۸۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز سنجش سلامت نوآموزان خوزستانی از امروز / کمبود بیش از ۱۰ هزار نیروی فرهنگی در خوزستان
 سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: با تلاش‌های همکاران، سنجش سلامت ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان بدو ورود به پایه اول انجام خواهد شد و بخشی از نوآموزان پیش‌دبستانی که امیدواریم به بیش از ۵۰ درصد برسد را نیز سنجش خواهیم کرد.

مسعود حمیدی‌نژاد در آیین افتتاح پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان استان خوزستان که امروز (اول تیرماه) در دزفول برگزار شد، اظهار کرد: بعد از دو سال سخت کرونایی که برای همکاران فرهنگی هم سخت بود، با آغاز سنجش سلامت نوآموزان، مهر امسال سال تحصیلی با حضور همه دانش‌آموزان آغاز خواهد شد.   

  وی افزود: کار سنجش نوآموزان بسیار حساس و تاثیرگذار است. بسیاری از والدین ممکن است حواس‌شان نباشد که کودک‌شان دچار ضعف بینایی یا شنوایی است یا نیاز به آموزش ویژه در تکلم دارد. در سنجش سلامت، این مسائل با اندازه‌گیری استاندارد مشخص می‌شوند و به والدین و مدرسه اعلام می‌شود.

پیش‌بینی پوشش صددرصدی سنجش سلامت نوآموزان پایه اول

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: اکثر کودکان ما سالم و برومند هستند اما به هر حال تعداد اندکی که ممکن است دچار مشکل باشند نیز باید در آغاز کار شناسایی شوند لذا سنجش سلامت بسیار مهم است  و خانواده‌ها باید به آن اهمیت بدهند.

وی افزود: امروز ۶۱ پایگاه شهری و سه پایگاه عشایری در استان خوزستان کار سنجش سلامت نوآموزان را آغاز می‌کنند و با تلاش‌های همکاران، سنجش سلامت ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان بدو ورود به پایه اول انجام خواهد شد و بخشی از نوآموزان پیش‌دبستانی که امیدواریم به بیش از ۵۰ درصد برسد را نیز سنجش خواهیم کرد.

بازسازی مدارس دچار مشکلات زیربنایی و ساختمانی، تا مهرماه

حمیدی‌نژاد عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم سال خوب آموزشی را آغاز کنیم و عقب‌افتادگی و افت تحصیلی دو سال گذشته را جبران کنیم.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص آمادگی مدارس برای سال جدید تحصیلی بیان کرد: با حضور خیرین و کمک آن‌ها در بسیاری از مناطق محروم مدارس جدید ساخته و یا بازسازی شدند و بخشی از مدارس که در مورد آن‌ها از نظر زیربنایی و ساختمانی نگرانی داشتیم، قرار شد که تا مهرماه بازسازی شوند. از بابت فضای فیزیکی و مدرسه نیز نگرانی نداریم.

کمبود بیش از ۱۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش خوزستان

وی با اشاره به کمبود بیش از ۱۰ هزار نیروی خدماتی و آموزشی ادامه داد: نگرانی ما نیروی انسانی است؛ تعدادی از همکاران بازنشسته شده‌اند و تعدادی در حال مهاجرت هستند که توصیه ما این است که بمانند و به مردم خوزستان خدمت کنند اما طبیعی است که تعدادی بنا به دلایلی از استان خوزستان خارج شوند.

حمیدی‌نژاد گفت: در این وضعیت، ورودی نیرو به تعداد خروجی نیست. البته این مساله به اشکال مختلف جبران خواهد شد و ناچار خواهیم شد تعدادی از مدارس را دو شیفته کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم به مرور و با هماهنگی، سالانه حدود ۵ هزار ورودی به دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم کمبود نیرو در مدت سه تا چهار سال آینده جبران خواهد شد؛ برای امسال اگر چه نگران نیستیم و حتما معلم را تامین خواهیم کرد اما نگرانی نیروی انسانی را به لحاظ تعداد حتما حس خواهیم کرد.

مدارس هنگام ثبت نام، حق دریافت وجه از خانواده‌ها را ندارند  

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: هیچ مدرسه‌ای هنگام ثبت نام اجازه دریافت وجه از خانواده‌ها را ندارد. در طول سال به دلیل برگزاری برنامه‌هایی که با مشارکت انجمن اولیا و هماهنگی و نظارت انجام می‌شوند، مدارس می‌توانند وجوهی را برای برگزاری مناسبت‌ها دریافت کنند اما ما سرانه مدرسه را تامین می‌کنیم و تاکید به مدیران این است که به هیچ وجه به سراغ گرفتن وجه از والدین نروند.

وی افزود: اگرچه توصیه می‌کنیم که خانواده‌ها به امر آموزش به صورت ویژه توجه کنند زیرا  آموزش هزینه دارد و خوب است که خانواده‌ها مختار باشند و از این اختیار استفاده کنند و خود به مدرسه کمک کنند اما اجبار در گرفتن وجه ممنوع است و به هیچ وجه این را نمی‌پذیریم.

حمیدی‌نژاد گفت: بازرسان و ناظران به صورت مستمر در حال نظارت هستند و قطعا با مدیری که این کار را بکند، برخورد خواهد شد.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار