تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۵۱۷۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرخ متروی اهواز با رأی دادگاه می‌چرخد/ پروژه قطار شهری مطالبه عمومی است
پس از فسخ قرارداد پروژه قطارشهری اهواز با شرکت کیسون توسط شهرداری اهواز، مقرر شد پرونده تعیین تکلیف متروی اهواز خارج از نوبت رسیدگی شود اما برای فعالیت مجدد این پروژه باید منتظر رأی دادگاه ماند.
چرخ متروی اهواز با رأی دادگاه می‌چرخد/ پروژه قطار شهری مطالبه عمومی است

  در سال 98 موسی شاعری شهردار وقت اهواز در حالی تصمیم به فسخ قرارداد با شرکت کیسون به عنوان پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز گرفت که این شرکت پس از 15 سال فعالیت در  این پروژه چهارخطی، پس از پنج سال باید کار را به  اتمام می‌رساند.

اما با گذشت سه برابر از زمان تعیین شده برای اتمام پروژه تنها 57 درصد در بخش CIVIL(سازه و مهندسی) پیشرفت فیزیکی داشت و برای مرحله تجهیز نیز عملاً  اقدامی صورت نگرفته بود.

مطابق قرارداد شرکت کیسون می‌بایست سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بابت اجرای بخش مهندسی پروژه دریافت می‌کرد اما بابت همین 57 درصد، پنج هزار میلیارد ریال از طریق صورت وضعیت و تعدیل از شهرداری اهواز دریافت کرده بود.

 

 

دادخواست تایید فسخ قرارداد مترو

بر همین اساس، شهرداری اهواز 14 بهمن سال 99  طی دادخواستی علیه شرکت کیسون، تقاضای تایید فسخ قرارداد با این شرکت را کرد، در مقابل شرکت کیسیون نیز دادخواستی ارائه و خواهان اعلام ابطال فسخ قرارداد شد.

دادخواست شرکت کیسون علیه شهرداری اهواز اگر چه متوقع بود و این شرکت به راحتی نمی‌توانست از خوان 15 ساله‌ خود در اهواز دست بکشد، اما اهمیت تعیین تکلیف متروی اهواز سبب شد حجت السلام صادق مرادی رئیس کل دادگستری خوزستان دستور بدهد، پرونده قطار شهری اهواز خارج از نوبت مورد بررسی قرار بگیرد به همین دلیل اول اردیبهشت 1400  پرونده  مترو وارد چرخه قضایی شد  و 18  اردیبهشت ماه قاضی دستور کارشناسی را صادر کرد.

به گفته رئیس دادگستری وقت، زمان فسخ قرارداد شهرداری با شرکت کیسون 31 تیر 1399 بوده است که هر دو طرف اسنادی را به کارشناس ارائه کردند و کارشناس نیز با بررسی دقیق این سندها، طی چند ماه اعلام نظر کرد که شرکت کیسون نسبت به نظر کارشناس اعتراض و قاضی دستور تکمیل نظر کارشناسی را صادر کرد.

گذشت  بیش از یک سال از دستور رسیدگی به پرونده مترو

بیش از یک سال از دستور رسیدگی خارج از نوبت  به پرونده قطار شهری اهواز توسط رئیس وقت دادگستری استان گذشته است و پرونده این پروژه هر بار با درخواست اضافه شدن کارشناسی از سوی شرکت کیسون، اعلام قانونی و یا حتی غیر قانونی بودن فسخ قرارداد مترو اهواز عقب می‌افتد.

رسول جامعی رئیس سازمان قطار شهری اهواز  نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز،  با بیان اینکه پرونده قطار شهری اهواز با توجه به مسائل فنی آن به کارشناس دادگستری ارجاع داده شد، اظهارکرد: کارشناس رسمی دادگستری تمام مستندات شهرداری اهواز را تایید و به دادگاه ارائه داد اما شرکت کیسون مجددا به رأی کارشناسی صادر شده  توسط دادگاه اعتراض کرد.

 

 

فعالیت مجدد پروژه قطار شهری اهواز، منتظر رأی دادگاه

وی با اشاره به ادعای شرکت کیسون مبنی بر اینکه اختلافاتی که بین ما و شهرداری رخ داده به این دلیل است که شهرداری اهواز به ما پولی پرداخت نمی‌کند، افزود: شرکت کیسون با این ادعا درخواست کارشناس تکمیلی (کارشناس مالی، تاسیسات و...)  و اضافه کردن آن به کارشناس قبلی را از دادگاه کرد.

رئیس سازمان قطار شهری اهواز  گفت: پس از بررسی گزارش کارشناس تکمیلی، کارشناس پرداخت کامل پول توسط شهرداری اهواز به پیمانکار(شرکت کیسون) را تایید کرد.

 جامعی با بیان اینکه پس از تایید کارشناس تکمیلی شرکت کیسون بار دیگر  به رأی صادر اعتراض و آن را به هیئت سه نفره ارجاع می‌دهد، بیان کرد: در حال حاضر حدود سه هفته از ارجاع این رأی به هیئت سه نفره می‌گذرد.

وی عنوان کرد: در شهریور ماه  سال 99  طی تفاهم نامه‌ای که  مابین شهرداری اهواز و قرارگاه خاتم الانبیاء منعقد شد، این قرارگاه شرکت رهاب یکی از زیرمجموعه‌های خود را به عنوان شرکت پیمانکار پروژه قطار شهری  به شهرداری اهواز معرفی کرد.

جامعی با تاکید بر اینکه قرارگاه خاتم منتظر رأی دادگاه جهت آغاز به کار در پروژه قطار شهری اهواز است، گفت:  سازمان شهرداری‌های کل کشور وعده داد در صورت تعیین تکلیف پروژه قطار شهری و اعلام رأی دادگاه مبلغ یک هزارو 500 ریال طی دو سال به متروی اهواز اختصاص خواهد داد.

رسیدگی به پرونده قطار شهری اهواز مطالبه عمومی است

سید محمد حسن ملائکه شوشتری وکیل پرونده قطار شهری اهواز، در این رابطه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: ما دعویی را مبنی بر اینکه شهردار اهواز قرارداد شرکت کیسون را فسخ کرده و پیمانکار باید کارگاه‌های مربوط به پروژه را تخلیه و تحویل دهد را به دادگاه ارائه دادیم.

وی با بیان اینکه پیمانکار از تخلیه کارگاه‌ها امتناع و فسخ قرارداد را نپذیرفت، افزود: دعویی که مطرح شد جهت اعلام فسخ و خلق ید پیمانکار شرکت کیسون بود، در مقابل دادگاه برای بررسی پرونده ما باید شرایطی که برای فسخ قرارداد در نظر گرفته شده را بررسی که که آیا این شرایط احزار شده است یا خیر؟

وکیل پرونده قطار شهری اهواز گفت: چنانچه شرایط فسخ قرارداد از سوی دادگاه احراز  و مشخص شود،  قطعاً تبعات بعدی را به دنبال دارد و پیمانکار باید خلع ید ‌شود.

ملائکه شوشتری با بیان اینکه پروژه مترو تخصصی است و نیاز به بررسی کارشناسی دارد، عنوان کرد:  پروژه قطار شهری اهواز  در مرحله تک نفره به کارشناس ارجاع داده شد و کارشناس قصور پیمانکار را تایید کرد، اما پیمانکار به رأی اعتراض کرد.

وی بیان کرد: پس از اعتراض پیمانکار، دادگاه درخواست نظریه تکمیلی  را کرد و  سه نفر کارشناس را تعیین شدند که مجدداً مانند نظریه کارشناسی تک نفر، نظریه کارشناسی سه نفره قصور پیمانکار را تایید کرد اما بار دیگر پیمانکار به رأی صادره اعتراض کرد.

ملائکه شوشتری اعتراض به رأی دادگاه را حق طبیعی پیمانکار عنوان کرد، و افزود: اکنون اعتراض به هیئت سه نفره ارجاع شده است که پس از بررسی کارشناسی نتیجه را اعلام کنند و چه بسا پس از هیئت سه نفره، بر اساس تشخیص دادگاه پرونده به هیئت پنج نفره و حتی هفت نفره هم برود.

وی با بیان اینکه طولانی شدن رسیدگی به پرونده قطار شهری اهواز طبیعی و متعارف است، گفت: با توجه به حجم پروژه، مبالغ بالای آن همچنین پیشرفتی که می‌بایست داشته باشد، این قبیل پرونده‌ها ممکن است نیاز به کارشناسی‌های متعددی داشته باشند.

 

ملائکه شوشتری با تاکید بر اینکه  رسیدگی به پرونده قطار شهری اهواز یک مطالبه عمومی است و باید با سرعت بیشتری به آن  پرداخته شود، بیان کرد: تا کنون کارشناس‌ها قصور شرکت کیسون را تایید کرده‌اند اما آیا کارشناسان بعدی به این نتیجه می‌رسند یا خیر؟ این مسائلی است که در آینده مشخص خواهد شد.

  هم زمان با کلانشهر اهواز ، کلانشهرهای دیگری در کشور  عملیات اجرای پروژه قطار شهری را آغاز و حدود یک دهه گذشته از این پروژه بهره‌برداری کردند.

این در حالی است که پروژه قطار شهری اهواز پس از گذشت 16 سال چرخ آن نچرخیده و پیمانکار فسخ قرار داد را غیر قانونی می‌داند.

اطاله دادرسی پرونده این پروژه به نفع مردم و شهر اهواز نیست اما قطعاً برای پیمانکار به معنای زمان خریدن  و شاید دور زدن قانون است.

در حال حاضر پیمانکار پروزه قطار شهری هم در اهواز و هم در کرج شرکت کیسون است که تنها شهرهایی در کشور هستند که متروی آن‌ها به سرانجام نرسید.

در فروردین سال گذشته حجت السلام رئیسی در کسوت رئیس دستگاه قضا دستور داده بود که پرونده‌های قضایی مربوط به کارخانه‌ها،کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی و... را یکی از موانع رونق تولید هستند خارج از نوبت رسیدگی شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار