تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۲۵۱۷۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کنجد مناسب‌ترین کشت جایگزین برنج در خوزستان است
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: یکی از محصولات مهمی که در زمان خشکسالی ، کم آبی و تناوب با محصول گندم می تواند باعث پایداری تولید شود کنجد است از این رو با توجه به شرایط اقلیمی خوزستان ، کشت این محصول به کشاورزان توصیه می‌شود.

 تورج نوروزی روز سه‌شنبه در نشست بررسی کشت کنجد مقاوم به ریزش با بیان اینکه استان خوزستان با کشت سالانه ۱۵ تا ۱۶ هزار هکتار کنجد ، رتبه نخست کشت این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: با توجه به منابع محدود آب در استان ، روی آوردن به گیاهان کم آب بر با صرفه اقتصادی بالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهار داشت: یکی از این محصولات کم‌آب بر و مقاوم به خشکی، کنجد است که در تناوب با محصول مهمی مانند گندم می‌تواند باعث پایداری تولید شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه کنجد به عنوان کشت جایگزین برنج به کشاورزان معرفی و توصیه شده است افزود: در کنار کشت کنجد باید برداشت مکانیزه آن نیز مورد توجه قرار گیرد.

نوروزی بیان کرد: در توده بذر سنتی در مرحله برداشت، چهار عملیات بر روی کنجد صورت می گرفت اما در برداشت مکانیزه یک مرحله انجام می شود و این شرایط را برای کشاورزان آسان کرده است.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی کنجد مقاوم به ریزش برای سال جاری ۴۰۰هزار ریال در نظر گرفته شده بیان داشت: در کشت کنجد مقاوم به ریزش ۲ اصل آزادسازی به موقع اراضی قبل از کشت گندم وعدم تاخیر در آخرین آبیاری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نوروزی به همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و شرکت کشت و صنعت رجایی در خرید تضمینی کنجد در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: اگر کشاورزان کنجد برداشت شده را  از کنجد وحشی و علف هرز پاکسازی کنند محصول آنها با قیمتی بالاتر از قیمت تضمینی توسط شرکت خریداری می شود.

به گفته وی بهترین زمان کشت کنجد در استان خوزستان از ۲۰ خرداد تا پنجم تیر است.

نوروزی بر آموزش کشاورزان برای کشت کنجد مقاوم به ریزش اشاره و اظهار داشت: از آنجا که این محصول یک رقم جدید می‌باشد باید به اعتماد سازی و توسعه آن بین کشاورزان توجه شود.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در کشت گونه جدید کنجد مقاوم به کم آبی و ریزش ، برداشت کنجد با کمباین به صورت یکجا صورت می‌گیرد و نیازی به خشک کردن محصول در فضای باز نیست و این فرایند، هزینه‌های کشاورزان را کاهش و برداشت در واحد سطح را افزایش می‌دهد.

نوروزی افزود: بجزحوضه رودخانه کرخه درغرب خوزستان که ممنوعیت کامل کشت تابستانه اعمال می‌شود کشت کنجد در سه حوضه رودخانه مارون ، کارون و دز محدودیتی اعمال نخواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در نشست خبری یکشنبه گذشته گفته بود تابستان امسال کشت‌های کم آب بر کنجد ، ماش و سورگم زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرند و نهاده های مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت. 

به گزارش ایرنا براساس الگوی کشت تابستانه ، کشت ماش ، کنجد و سورگم به جای محصولات پرآب به کشاورزان خوزستانی توصیه شده است.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن ، حدود ۱۴درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را تامین می‌کند.

خشکسالی شدید همراه با محدودیت وممنوعیت کشت در۲ سال اخیر سبب کاهش ۲۰ تا ۲۵درصدی تولیدات بخش کشاورزی خوزستان شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار