تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۲۵۱۴۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مطرح شدن استعدادیابی سپاهان در خوزستان و یک سوال از جواد نکونام!
  یک مدیر ورزشی درباره اقدام باشگاه سپاهان به استعدادیابی در استان خوزستان و سپس مخالفت هیات فوتبال استان با این موضوع، گفت: اعتقاد دارم اقدام باشگاه سپاهان اصفهان برای مدیران و مربیان تیم‌های لیگ برتری خوزستان یک پیام داشت که قدر استعدادهای ناشناخته خودتان را بدانید.

صفرعلی جمالپور  درباره مطرح شدن بحث استعدادیابی باشگاه سپاهان در استان خوزستان، اظهارکرد: خوزستان استعدادهای زیادی دارد و شاید هم به دلیل این که فوتبال به سمت نتیجه‌گرایی رفته و برخی از مربیان غیربومی نیز اعتقادی به جذب استعدادهای بومی ندارند، باشگاه سپاهان اصفهان هم با استفاده از این موضوع اقدام به برگزاری فراخوان و ثبت‌نام از بچه‌های خوزستان کرد که البته خوشبختانه با مخالفت هیات فوتبال خوزستان مواجه شد.

وی افزود: کمتر از دو ماه پیش در اظهارنظری گفتم باید احساس خطر کرد زیرا برخی‌ از فعالان باشگاه‌داری خصوصی به دلیل این‌که حمایت نمی‌شوند بازیکنان خود را به تیم‌های بیرون از استان منتقل می‌کنند تا گوشه‌ای از هزینه‌های خود را جبران کنند و امروز این موضوع عملی شد و باید بسته‌های حمایتی از سوی اداره‌کل ورزش خوزستان و هیات فوتبال برای آن‌ها در نظر گرفته شوند.

این مدیر باشگاه در اهواز عنوان کرد: به نظر من این‌که نام سپاهان اصفهان در خوزستان مطرح شد و بیش از ۱۰۰ بازیکن خوزستانی ثبت‌نام کردند نشان می‌دهد که تیم‌های خوزستانی قدر استعدادهای خود را نمی‌دانند و بازیکنان برای دیده شدن ناچار هستند به خارج از استان کوچ کنند. برای این‌که استعدادهای ناب خوزستانی در خود استان دیده شوند باید باشگاه‌ها را مجاب کرد که این استعدادها را شناسایی کرده و در مسیر شکوفا شدن به آن‌ها میدان بدهند.

وی افزود: سال‌های قبل هم باشگاه‌هایی مثل سپاهان نوین ایذه و سپاهان ماهشهر بازیکنان مستعد خود را به اصفهان منتقل می‌کردند اما امسال در خود استان خوزستان فراخوان زدند و نمی‌دانم دلیل اصلی آن چیست؟ اما من که سال‌ها کار استعدادیابی کرده و آکادمی فوتبال را هم راه‌اندازی کرده‌ام، اعتقاد دارم اقدام باشگاه سپاهان اصفهان برای مدیران و مربیان تیم‌های لیگ برتری خوزستان یک پیام داشت که قدر استعدادهای ناشناخته خودتان را بدانید. مگر در استان اصفهان و شهرهای مجاور استعداد نیست و آیا باید در استان خوزستان استعدادیابی کند. خیلی از مربیان می‌گویند باشگاه سپاهان به دنبال جو سازی بود اما خدا کند این تفکر غلط باشد. اگر این تفکر واقعا درست باشد من آن را فتنه می‌نامم و بازهم متعقدم باشگاه سپاهان بهتر از باشگاه‌های خوزستان متوجه شده که وجب به وجب خاک استان خوزستان استعداد است.

جمالپور گفت: اگر بخواهیم ریشه‌ این موضوع را پیدا کنیم فوتبال پایه در ایران جایگاه چندانی ندارد و تیم‌ها از بازیکنان جوان استفاده نمی‌کنند. خوزستان مستعدترین جوانان را دارد و در فوتبال جوانان مانند برزیلی‌ها هستند. باید به آن‌ها اهمیت کافی داده شود تا بتوانند در سنین پایین پیشرفت کنند و آینده فوتبال را بسازند اما یک سوال از جواد نکونام دارم در این چند سالی که در اهواز بوده چند بار به تمرینات تیم‌های پایه رفته و  در این مدت چرا کمتر بازیکنانی چون جلالی و باویه و...  را به کارگرفته است؟ من شنیده‌ام حتی اجازه تماشای تمرین بزرگسالان را به بازیکنان پایه باشگاهش نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در زمان قدیم بیشتر بازیکنان خوزستانی در سنین زیر ۲۰ سال به تیم‌ملی می‌رسیدند. در آن زمان تیم‌های بزرگ در بازی با تیم‌های خوزستانی دچار مشکل می‌شدند. آن‌ها در آن زمان اعتقاد داشتند که تیم‌های خوزستانی در سطح بالا و با کیفیت خوبی هستند اما در حال حاضر بازیکنان کمتر از ۲۰سال حتی در لیست ۳۰ نفره تیم‌های استان‌شان هم نیستند و می‌بینیم در تیم‌ملی هم فقط یک یا دو نماینده داریم. با این وجود هنوز هم باید بگوییم فوتبال استان ما معدن استعداد است.

این پیشکسوت فوتبال خوزستان گفت: باشگاه فولاد یکی از مهم‌ترین آکادمی‌های فوتبال ایران را به نام خود زد و این آکادمی با پشتیبانی و حمایت  آقای گرشاسبی و مدیریت آقای مهدی پور از پاک‌ترین مجموعه‌های تربیت بازیکنان فوتبال پایه کشور محسوب می‌شود اما از آن‌جا فوتبال ایران در چند سال اخیر بسیار نتیجه‌گرا شده است، مدیران باشگاه‌ها مربیان را قربانی می‌کنند. نتیجه‌گرا شدن فوتبال ایران، آفت‌های بسیار خطرناکی از قبیل عدم توجه به بازیکن‌سازی و نداشتن امینت شغلی مربیان را به دنبال داشته است. همانطور که در لیگ فصل گذشته مشاهده کردیم بعضی تیم‌ها حتی در یک فصل چند مربی را اخراج کردند و در نهایت نیز موفق به حفظ تیم خود در لیگ نشدند. به هر حال تبعات بی‌توجه‌ای به این مقوله در همه ابعاد فوتبال خود را نمایان می‌کند که نتیجه آن جز ضرر و زیان چیزی عاید فوتبال خوزستان نخواهد کرد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار