تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۲۵۱۳۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شعر نو فارسی می‌تواند با شاعران جهان ارتباط برقرار کند
 موسی بیدج معتقد است: شعر نو فارسی به دلیل آسانی ترجمه می‌تواند با شاعران جهان ارتباط برقرار کند.

این شاعر، داستان‌نویس و مترجم ادبی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اگر شاعر آینه مخاطب باشد و بتواند درد، رنج، خوشی و شادی جامعه خود را درک کند و آن را به وضوح به تصویر بکشد به طور قطع در حافظه مردم ماندگار می‌شود.

 وی در عین حال افزود: در مقابل وقتی که اثر شاعر با رویدادهای اجتماعی و روحیات افراد جامعه همخوانی نداشته باشد به طور مسلم با عدم استقبال و بی‌تاثیری فرهنگی مواجه می‌شود.

    موسی بیدج (متولد ۱۳۳۵) واو دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات عرب است. او یکی از پایه‌گذاران مجله شعر حوزه هنری و مجله «طلایه» بوده است، بیدج همچنین به‌ عنوان نویسنده در رادیو، سردبیر مجله شیراز (درباره ادبیات ایران به زبان عربی) و سردبیر فصلنامه سلسله الحوار (فصلنامه فرهنگ، هنر و ادبیات ایران برای جهان عرب) فعالیت‌هایی داشته است.

بیدج همچنین با گریز زدن به جایگاه ادبیات داستانی یادآوری کرد: ادبیات داستانی با آموزش در لایه‌های زیرین و نشان دادن تجربیات دیگران سرگرم‌کننده‌تر از شعر است و اغلب به مخاطب تلنگر می‌زند و امروزه داستان و رمان با سلیقه مخاطب نسل جدید همخوانی بیشتری دارد.

 این شاعر در ادامه به شرایط اقتصادی نامناسب و گرانی کتاب اشاره کرد و گفت: عامل مهمی که باعث شده کل تا جریان‌های ادبیات با افت مخاطب و رکود بازار مواجه شود گرانی آثار ادبی است که باعث شده جایگاه مجموعه‌های شعر نیز در سبد خرید مردم در اولویت چندم قرار گیرد.

    «دنیا چقدر دیر است» (مجموعه شعر)، «گزیده ادبیات معاصر دفتر ۱۰۴»، «آسمان زعفرانی» (مجموعه داستان)، «فانوس‌خانه» (مجموعه داستان) و ترجمه‌های «بلقیس و عاشقانه‌هایی دیگر»، «شادی حرفه من نیست»، «باد خانه من است»، «گنجشک»، «بهانه»، «تأثیر فرهنگ اسلامی بر ادبیات روسیه»، «عصای آبنوس» (مجموعه داستان) «نگاهی به خویش» (با همکاری حسن حسینی)، «گهواره‌ای برای شاعران»، «سمفونی پنجم جنوب» (برگزیده شعر هفت کشور عربی) از جمله آثار این نویسنده است.

او سپس خاطرنشان کرد: ممکن است بگوییم اکنون در سراسر جهان رسانه‌ها و فناوری‌های پیشرفته مانند فضای مجازی، تلویزیون و... که اطلاعات را در کوتاه‌ترین زمان در اختیار مخاطب قرار می‌دهد عامل مهمی است که باعث توجه کمتر به شعر و کاهش سرانه مطالعه شده است، ولی باید در نظر داشت که فقط کتاب می‌تواند سوای از همه رسانه‌های پیشرفته و به شیوه‌ای نوین و با جزییات مسایل را طرح کند به طوری که روی ذهن مخاطب اثری متفاوت بگذارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار