تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۲۵۱۳۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیر تا پیاز اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن در اهواز
اظهارات رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری اهواز در خصوص نا ایمن بودن برخی ساختمان‌ها در حالی است که انتشار آن در لایه‌های مختلف اجتماعی به بهداشت روانی جامعه آسیب جدی وارد کرد و شهروندان نگران ورود به ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های چند طبقه هستند.
سیر تا پیاز اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن در اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، این روزها در حالی هشدارها درباره نظارت جدی بر ایمنی ساختمان‌های استان و حتی کشور مدام اطلاع رسانی می‌شود که حادثه «متروپل» آبادن یک شهر، استان و کشور را عزادار کرد و شهروندان خوزستانی و ایرانی، این هشدارها و «حَلِ عُقده لسان» مسئوولان را باید مدیون «متروپل» بدانند و قطعاً در آینده از پشت‌پرده‌های تخلفات مالکان و دستگاه‌های متولی در بالا رفتن دیوار این ساختمان بیشتر خواهیم شنید.

بر همین اساس، ابراهیم قنبری رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز ، اظهار کرد: یک هزار و ۲۵۰ ساختمان در کلانشهر اهواز  شامل قهوه‌خانه‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها، هتل‌ها، بانک‌ها، شهرک‌های صنعتی، بافت فرسوده و مسکونی با نا ایمنی متوسط و ۴۴۶ مورد ساختمان شامل مدارس، مهدکودک‌ها، خانه‌های بازی، منازل ویلایی و دو طبقه‌های فرسوده با نا ایمنی ضعیف در اهواز وجود دارد.

وی سیتی سنتر مهزیار، پاساژ فردوسی در خیایان ۲۴ متری، سیتی سنتر خلیج فارس، پاساژ کارون، بیمارستان رازی، بیمارستان امیرکبیر، بیمارستان سلامت، پارکینگ طبقاتی مهزیار، پاساژ علی یاری در امام شرقی و فرهنگ سرای سینما در کوی زویه را از جمله مکان‌های ناایمن با وضعیت نیمه حاد در اهواز اعلام کرد و افزود:  برای برخی از این مجتمع‌ها چند بار اخطاریه صادر شده است.

 

ساختمان‌ها به لحاظ تجهیزات آتش‌نشانی ناایمن است

البته ابراهیم قنبری رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز، در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه ما ضابط اجرایی نیستیم و نقش ما نظارتی است، اظهار کرد: منظور از نا ایمن بودن ساختمان‌ها، نا ایمن از لحاظ مجهز بودن به سیستم اطفاء حریق، اعلام حریق، علائم هشدار دهنده، داشتن کپسول آتش نشانی، راه خروج و دیوارهای عایق بندی شده و... است.

 وی در خصوص علت اعلام با تاخیر ساختمان‌های نا ایمن اهواز، افزود: ما در اعلام نا ایمن بودن این ساختمان‌ها تاخیر نکردیم و از سه سال گذشته مکرراً این موضوع به مالکان گوشزد شد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با تاکید بر اینکه از تعداد 5 هزارو 770 بازدید تعداد یک هزار500 ساختمان نا ایمن در سطح اهواز گزارش شده است، گفت: اکنون این ساختمان‌ها را به سه گروه نا ایمن حاد، نا ایمن متوسط و نا ایمن نیمه حاد تقسیم کردیم.

قنبری در پاسخ به این سوال مبنی براینکه ساختمان‌های ناایمن حاد برای رسیدن به ایمنی چه کارهایی را باید انجام بدهند، بیان کرد: باید با سیستم‌های اعلام، اطفاء و هشدار دهنده حریق مجهز و... شوند، برخی ساختمان‌ها از پله‌ها و یا پارکینگ‌ها استفاده کرده‌اند که مخالفت خود را به آن‌ها اعلام کردیم.

وی عنوان کرد: اگر صحبتی از ناایمن بودن ساختمان سیتی سنتر خلیج فارس کردیم بحث ما به لحاظ سازه نیست بلکه رعایت سیستم‌های اعلام حریق و... است.

ترس و نگرانی مردم از ورود با ساختمان‌های چند طبقه

اظهارات رئیس سازمان آتش نشانی  و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در خصوص نا ایمن بودن برخی ساختمان‌ها در کلانشهر اهواز در حالی است که انتشار آن در لایه‌های مختلف اجتماعی به بهداشت روانی جامعه آسیب جدی وارد کرد و شهروندان نگران ورود به ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های چند طبقه هستند.

قاسم دره‌بندی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، می‌گوید: فعالیت بنده به نحوی است که روزانه ممکن است در ادارات مختلفی رفت و آمد کنم اما بعد از حادثه متروپل وارد هر ساختمانی مخصوصاً ساختمان‌هایی که چند طبقه هستند می‌شوم  بادستپاچگی و استرس کارهای خودم را انجام می‌دهم، در طول زمانی که در ساختمان اداره یا جایی هستم تمام فکر و ذکرم به پیدا کردن راه خروج است.

 

وی افزود:  حادثه متروپل اگر چه سبب شد سازمان آتش نشانی اهواز اسامی برخی ساختمان‌های نا ایمن اهواز را اعلام کند اما همین تاخیر در اعلام مردم را بی‌اعتماد کرده و مردم حتی به ایمن بودن ساختمان‌هایی که ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشند بدبین هستند.

این شهروند اهوازی گفت: چند روز گذشته مادر بزرگم نوبت دکتر داشت که زمان این نوبت را به واسطه یکی از دوستان کوتاه‌تر کردیم، ابتدا مادربزرگ قبول نکرد به مطلب برود که با هزار ترفند که  اگر «الان نروی ممکن تا دو ماه دیگر باید صبر کنی تا به تو نوبت بدهند» وی را متقاعد کردیم که به مطب برود  اما در مراجعه به مطب پزشک مورد نظر مادر بزرگم از ترس نا ایمن بودن ساختمان گرمای هوا را به جان خرید و تا رسیدن زمان ویزیتش در خیابان منتظر ماند.

صدور غیر قانونی برخی پروانه‌های ساخت توسط شهرداری

کوروش خواجوی رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان  در تشریح فعالیت این سازمان در استان، اظهار کرد: تا قبل از سال 74 چیزی به عنوان قانون نظام مهندسی در استان و کشور وجود نداشت و مهندسان به طور متفرقه فعالیت می‌کردند تا اینکه این قانون رسماً در مجلس مصوب شد.

وی  افزود: از سال 80 تا 1400 نظام فنی مهندسی در بخش خصوصی شکل گرفت و در هر استانی با توجه به شرایطی که دارد، مدیریت استان، خصوصیات مهندسی، وضعیت اقتصادی، و.. یک سطحی از سرعت رشد در قانون فنی مهندسی داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان گفت: خوزستان به ویژه اهواز جزء استان‌هایی است که به لحاظ رشد  در بحث قانون نظام فنی مهندسی و اجرای مقررات، در سطح متوسط رو  پایین کشوری قرار دارد.

خواجوی با بیان اینکه سالها با مراجع صدور پروانه، شهرداری‌ها و نظام مهندسی‌ها بحث داشتیم و زمان برد تا این مراجع را متقاعد کنیم که قواعد ساختمان سازی پیش از صدور پروانه رعایت شود، عنوان کرد: اگر ساختمانی روال قانونی، طراحی، نظارت و اجرا را طی کند تاحد بسیار بالایی می‌توان به ایمنی آن  ساختمان اطمینان کرد.

وی بیان کرد: مالکین موظف هستند نقشه‌ ساختمانی خود را طبق قانون و توسط مجری ذیصلاح اجرا کنند، مجری نیز باید مورد تایید وزارت راه و شهرسازی باشد و نام آن جزو لیستی باشد که در سایت سازمان نظام مهندسی درج شده است.

خواجوی با تاکید بر اینکه هم در استان و هم در کشور در برابر قوانین نظام مهندسی مقاومت نشان می‌دهند، افزود: علاوه بر این زمین محل پروژه  باید توسط آزمایشگاه‌های گمانه‌زنی که زیر  نظر راه و شهرسازی باشد بررسی و شهرداری بعد از طی این فرایند حق دارد پروانه ساخت را صادر کند.

وی گفت: در سال 98 شهرداری اهواز  برای پروژ‌های بزرگی پروانه صادر کرده بود که قسمت ناظر و طراح در آن رعایت نشده و نقشه این پروژه‌ها به سازمان نظام مهندسی نیز ارسال نشده بود.

خواجوی بیان کرد: بین سالهای 94 تا 97 حدود بیست مکاتبه با شهرداری اهواز داشتیم مبنی بر اینکه روال قانونی ساخت وساز در اهواز انجام نمی‌شود صورت گرفته است.

 

برخی شرکت‌های فنی مهندس صلاحیت فعالیت ندارند

وی با اشاره به عدم صلاحیت فعالیت برخی شرکت‌های فنی مهندسی و  اینکه این شرکت‌ها عضو سازمان نیستند و بخش تخلف آمیز در بحث ساخت و ساز هستند، عنوان کرد: برخی از این شرکتها از سازمان برنامه بودجه صلاحیت دارند و فقط می‌توانستند در پروژه‌های دولتی فعالیت کنند که معمولا این پروژه‌ها کارفرما، سیستم منقاصه و ناظر فنی و... دارند.

خواجوی با بیان اینکه پروژه‌های که پیش از ساخت و ساز به سازمان مراجعه نداشتند و یا از ناظران ما استفاه نکردند و ما اسناد آن‌ها  را نداریم امکان ندارد ما بتوانیم آن ساختمان را ارزیابی کنیم، گفت: با توجه با نقش مهم رسانه در اطلاع رسانی نباید بیش از اندازه به این قضایا دامن زد و گاهی فکر کنم در نقل واقعیت ایمن یا نا ایمن بودن ساختمان‌ها تا حدودی اغراق شده و مردم نباید نگران باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید تقسیم کار صورت بگیرد و هر دستگاهی در بررسی و پایش ساختمان‌های بزرگ و پرتردد به وظایف خود عمل کند، بیان کرد: ما تصمیم گرفتیم ساختمان‌هایی که بحث ایمنی آن‌ها مطرح است و از چرخه سازمان نظام فنی و مهندسی عبور کرده‌اند بررسی آن‌ها را وظیفه خودمان می‌دانیم.

خواجوی افزود: برخی از ساختمان‌ها از چرخه سازمان عبور نکرده و اسناد آن‌ها دست ما نیست چرا که مالک اقدام به گرفتن ناظر از شرکت‌هایی کرده است که از وزارت راه و شهرسازی صلاحیت ندارند یا به دلیل اینکه رأی کمیسیون ماده 100 را گرفته‌اند در دست شهرداری است به همین دلیل شرایط ورود به اسناد آن‌ها را ندارم.

وی با بیان اینکه اسناد یکی دو مورد از ساختمان‌هایی که نام آن‌ها در خبرها آمده را داریم، اگر وضعیت ساختمانی به مرحله هشدار رسیده و یا ناایمن بودن آن برای ما محرز شود قطعاً اطلاعات آن را به مراجع ذیربط اطلاع میدهیم.

خواجوی در رابطه با شرایط ساخت ساختمان‌های چند طبقه در اهواز، گفت:  احداث ساختمان‌های بلند مرتبه  در بخش جلگه‌ای خوزستان با توجه بع مشکلات ژئوتکنیکی(وضعیت خاک و سطح زیرزمینی)  علاوه بر انطباق با طرح تفضیلی  و جامع همچنین رعایت اصول شهرسازی و مقررات ترافیکی باید امکانات فنی، اجرایی، و شرایط کیفیت اجرا به ویژه نظارت تیم‌های صلاخیت دار مهندس رعایت شود.

 

وی افزود: در این صورت احداث ساختمان‌هایی با 15 طبقه یا بیشتر هم اما شرایط با امکانات رایج امکانپذیر است در غیر این صورت احداث ساختمان‌ها در استان را محدود به طبقات کمتر بکنیم.

عدم پاسخگویی معاونت شهرسازی شهرداری اهواز

با توجه به اینکه عمده مجوزات و تاییدیه‌های ساخت و ساز پیش از صدور پروانه و نظارت سازمان فنی و مهندسی به معاونت شهرسازی شهرداری مربوط می‌شود خبرنگار فارس برای اینکه صحبت‌های این معاونت را در خصوص صدور غیر قانونی برخی پروانه ساخت بشنوند با وجود تماس‌های مکرر اما پاسخ نداد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار