تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۲۵۱۲۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برای دوری از چشم زخم از جواهرات چشم نظر استفاده کنید
جواهرات چشم نظر یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌های جواهر است که توسط افراد زیادی با هر سن و سلیقه‌ای استفاده می‌شود. آویز چشم نظر نیز یکی از انتخاب‌های اول افراد برای خرید هدیه برای نوزاد به شمار می‌رود. در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا این نماد مشهور را بررسی کرده و مدل‌های مختلف آن در صنعت جواهرسازی را معرفی کنیم. پس اگر به نماد چشم نظر علاقه مند هستید، این مطلب را از دست ندهید.

تاریخچه‌ی چشم نظر

    از زمان‌های قدیم، مفهوم چشم زخم توسط اکثر مردم پذیرفته شده بود. این مفهوم در میان ایرانیان با نام "چشم زخم"، در میان اعراب با نام "نظر" و در میان انگلیسی زبانان با نام "evil eye" شناخته شده بود و به معنای انرژی و نظر بدی بود که از سمت بدخواهان و افراد حسود به دیگران می‌رسید. لازم به ذکر است که این فرهنگ با وجود این که در تمام دنیا وجود دارد، اما در میان مردم آسیای شرقی شهرت بیشتری دارد.
    برای دور شدن از این چشم نظر یا چشم زخم، روش‌های مختلفی از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته است که یکی از آن‌ها، استفاده از سنگ مشهوری است که امروزه به عنوان چشم نظر شناخته می‌شود. این سنگ توسط مردم بین النهرین در دوران باستان استفاده می‌شد و اثر آن در کتیبه‌ها و نقاشی‌های دیواری آنان نیز موجود است. همچنین، رنگ آبی نیز از زمان قدیم در ایران با باور این که می‌تواند نظر حسودان را دور نگه دارد استفاده می‌شد.

گردنبند چشم نظر از قدیم برای دور کردن چشم زخم مورد استفاده قرار گرفته است.
    تمامی این دلایل و باورها باعث شدند تا در اثر گذر زمان، این سنگ و نماد پای خود را به عرصه‌ی طراحی و ساخت جواهرات نیز باز کند و در مدل‌های مختلف استفاده شود که این حرکت با استقبال زیادی نیز مواجه شد و حالا کمتر پیش می‌آید که طرحی از جواهرات چشم نظر در طلافروشی‌ها و جواهرسازی‌ها دیده نشود.
استفاده از چشم نظر در جواهرات
    نمی‌توان به صورت دقیق گفت که چه کسی برای اولین بار از سنگ چشم نظر در ساخت جواهرات استفاده کرد. با این وجود، ایلنا مکری، یکی از اولین طراحانی است که به شیوه‌ای متفاوت و با الهام گرفتن از مفهوم چشم نظر در آتن، از آن برای طراحی مدل‌های مختلف استفاده کرد و به نوعی در ساخت آن‌ها خلاقیت به خرج داد.
    علاوه بر نماد چشم زخم، بسیاری از افراد با رجوع به آیات قرآنی و احادیث ائمه، سنگ‌های دیگری را برای محافظت از شر چشم زخم به لیست جواهراتی که استفاده می‌کردند اضافه کردند. به طور مثال، بسیاری از افراد از زیورآلاتی که در آن‌ها از سنگ فیروزه، عقیق، شرف الشمس و ... استفاده شده بود استقبال کردند. همچنین، نوشتن آیات مخصوص برای دور ماندن از چشم نظر بر پشت این سنگ‌ها نیز رواج بسیاری دارد.

آشنایی با انواع جواهرات چشم نظر

    پیش از این که استفاده از زیورآلاتی که در آن‌ها از سنگ چشم نظر استفاده شود مد شود و نظر افراد را به خود جلب کند، مردم عادت داشتند تا این نماد را به صورت یک آویز یا تابلو خریداری کنند و در قسمت‌های مختلف خانه، خصوصا نزدیک در ورودی نصب کنند. با این حال، امروزه مد‌ل‌های بسیار متنوع‌تری به نسبت گذشته در بازار موجود هستند که توجه بسیاری از افراد را جلب کرده اند. در ادامه، به معرفی برخی از این مدل‌ها پرداخته شده است. 

  • گردنبند چشم نظر

   گردنبندهای چشم نظر بسیار محبوب هستند؛ در گذشته، از سنگ چشم نظر با اندازه‌های نسبتا بزرگ استفاده می‌شد تا گردنبندهای سنتی که در قدیم طرفداران زیادی داشتند ساخته شوند. امروزه، به دلیل توجه به مد و فشن، بیشتر توجه افراد به سمت مدل‌های ظریف‌تر جواهرات چشم نظر رفته است به همین دلیل احتمالا گردنبندهای یک یا چند ردیفه‌ی ظریف که با هر تیپ و لباسی ست می‌شوند طرفداران بیشتری دارند. با توجه به استفاده زیاد از این اکسسوری زیبا شما میتوانید گردنبند چشم نظر موردنظر خود را از میان مدل های بیشمار موجود در بازار انتخاب کرده و علاوه بر استفاده زینتی از این اکسسوری چشم زخم را از خود دور کنید.

انواع مدل های گردنبند چشم نظر در بازار موجود است.

  •  دستبند چشم نظر

    یکی از بهترین راه‌ها برای این که همه جا و در تمامی شرایط، نماد چشم نظر خود را به همراه داشته باشید، استفاده از دستبند چشم نظر است. دستبندهای چشم نظر امروزه با خلاقیت بیشتری وارد میدان شده اند. به طوری که حتی بسیاری از طراحان به جای استفاده از سنگ چشم نظر که نوع مرسوم و رایج آن است، طرح چشم زخم را با استفاده از الماس‌های ریز یا روش‌های دیگر طراحی می‌کنند.
    یکی دیگر از روش‌های جذاب و خلاقانه برای استفاده از چشم نظر، استفاده از دستبندهای چارم است. دستبندهای چارم به تنهایی سال‌ها است که مد شده اند و طرفداران زیادی برای خود پیدا کرده اند. حالا تصور کنید ترکیب آن با نماد چشم نظر چقدر می‌تواند جذاب باشد!

  •  آویز چشم نظر

     همان طور که در ابتدای متن، به این مورد اشاره‌ی کوچکی شد، آویزهای چشم زخم بیشترین شهرت را برای استفاده تحت عنوان کادوی تولد نوزاد دارند. آویزها به دلیل داشتن اندازه و ابعاد کوچک، قیمت بسیار مناسبی هم دارند. بنابراین افراد با انتخاب یک آویز چشم نظر از جنس طلا، در واقع هدیه‌ای را خریداری کرده اند که هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی ارزش بسیار بالایی دارد.
    لازم به ذکر است که معروف بودن این آویزها برای کادوی نوزاد، هرگز به این معنا نیست که این قطعه از جواهرات چشم نظر برای افراد دیگر و در موقعیت‌های متفاوت کاربرد ندارد.

آویز چشم نظر را میتواند به وسیله زنجیر یا سنجاق به کودک متصل و خطر چشم زخم را از وی دور کرد.

  • پابند چشم نظر

پایند یکی از ریورآلاتی است که در میان بانوان خصوصا دختران جوان مورد توجه و استقبال زیادی واقع شده است. آیپند چشن نظر یکی از زیباترین انواع این اکسسوری است که استفاده از آن علاوه بر جنبه زیبایی میتواند چشم زخم را از شما دور کند. نماد چشم نظر در برخی مدل ها در طول زنجیر پتیند و در برخی به شکلی آویزی به به خلخال متصل است. شما میتوانید با توجه به سلیقه خود مدل مناسب پابند چشم نظر را برای خود انتخاب کنید.

سخن پایانی

    جدا از مفهوم خاصی که پشت این نماد و سمبل باستانی قرار گرفته است، بسیاری از افراد از جواهرات چشم نظر به دلیل جذابیت و طراحی خاص آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که ممکن است بدون اعتقاد داشتن به این انرژی و باور خاص، همچنان از آن استفاده کنند و از ظاهر زیبای آن لذت ببرند.

:
:
:
آخرین اخبار