تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۲۵۱۰۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جلوگیری وقوع آتش سوزی‌های احتمالی در جنگل‌ها
 مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: برنامه ریزی‌های لازم برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی‌ها در جنگل‌های استان انجام شده است.

سید محمد تقی سجادی در خصوص آتش سوزی جنگل‌ها گفت: خوزستان علی رغم دید عمومی محیط زیست شکننده دارد، حدود یک میلیون هکتار عرصه جنگلی و حدود ۱۴۰ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت در استان وجود دارد که یک استعداد بالقوه برای ایجاد حریق است.

او می‌گوید: حدود۲۰۰ هزار هکتار بیشه زار نیز در خوزستان وجود دارد که با توجه به شرایط اقلیمی استان و وضعیت گرمی هوا در فصل تابستان مستعد وقوع حریق هستند.

سجادی گفت: باید با برنامه ریزی مدون و منسجم برای کنترل اقدام شود، بخشی از کار‌های اطفای حریق به صورت سخت افزاری و بخشی نیز به صورت نرم افزاری صورت می‌پذیرد.

به گفته سجادی بخش اول شامل تجهیز اماکن مرتبط و تامین ادوات و اقلام مورد نیاز برای اطفاء حریق و اقداماتی در جهت ایجاد زیرساخت‌ها فیزیکی در عرصه‌ها مانند احداث آتش پر... از آن جمله است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: به منظور توسعه و احداث پایگاه‌های اطفای حریق از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲ پایگاه اطفا حریق در باغملک و بهبهان راه اندازی شد که نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و امیدواریم طی سال جاری تکمیل شوند.

این مقام مسئول گفت: طی چند مرحله تجهیزات اطفاء حریق از طریق سازمان منابع طبیعی کشور به صورت انفرادی و گروهی در اختیار استان‌های مختلف از جمله خوزستان قرار داده شد که از آن جمله موتور سیکلت، دمنده البسه مخصوص اطفا حریق و سایر امکانات تا حدودی فراهم گردید.

او گفت: در نقاط فوق بحرانی از نظر وقوع حریق زمینه‌ای فراهم شد که در صورت آغاز حریق توسعه آتش اتفاق نیفتد

همچنین عملیات تکمیلی و نرم افزاری ارزیابی نقشه‌های بحران آتش سوزی تهیه و نقاطی که فوق بحرانی بودند شناسایی شدند. در این مناطق استقرار نیرو‌های حفاظتی و گشت زنی بطور مستمر انجام خواهد شد.

همچنین با جوامع محلی در سطح استانی جلسات متعددی برگزار شده و توجیه ائمه جمعه و نخبگان محلی نیز تا حدودی انجام گردید چراکه طرح این گونه مسائل در نمازجمعه و جلسات بسیار مفید و موثر می‌باشد.

برگزاری مانور‌ها و دوره‌های آموزشی برای فرهنگ سازی در زمینه جلوگیری از ایجاد حریق درجنگل‌ها و اصفا حریق نیز موضوع مهم دیگری بود که برای آن برنامه‌هایی اجرا شد.

به گفته سجادی فعال سازی دیده بان‌ها موضوع دیگری بود که باید به آن پرداخته می‌شد ۳۵ قرارداد با جوامع محلی برای دیده بان‌های حریق بسته شد که طی آن افراد مکلف بودند ضمن اطلاع رسانی از آغاز وقوع حریق در یک نقطه خودشان نیز بصورت پیش آهنگ در بدو امر بتوانند اقدامات لازم را در ساعات طلایی اطفاء حریق انجام دهند که در خوزستان این قرارداد‌ها بسیار مثمر ثمر واقع شد.

کاهش آتش سوزی‌ها در خوزستان

او گفت: با اقدامات انجام شده در خوزستان بیش از ۵۰ درصد در فقرات و سطح کاهش را شاهد بوده ایم و فروردین ماه امسال ۲ فقره آتش سوزی در خوزستان رخ داد اردیبهشت ما نیز سه فقره آتش سوزی ثبت شد سطحی معادل بیست و یک و نیم هکتار از اراضی جنگلی استان را در بر گرفت علت اغلب آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع عوامل انسانی است.

با وزارت دفاع برای تامین بالگرد در زمان نیاز هماهنگی‌هایی صورت گرفته که با اعلام مدیرکل منابع طبیعی هر استان در صورت نیاز بالگرد برای اعزام نیرو‌ها به محل حریق اعزام شود.

آمادگی‌های لازم جهت مشارکت مردم در استان ایجاد شده است موضوع استفاده از مشارکت مردمی برای اطفاء حریق بسیار حائز اهمیت است که باید به آن پرداخته شود و برنامه‌ریزی‌های لازم حول این محور صورت گیرد.

باید جوامع محلی آماده و مجهز شوند تا در صورت وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها همکاری لازم را با ما داشته باشند و انجمن ها، تشکل‌های مردمی و هیئت‌های کوهنوردی نیز در این زمینه یار و یاور ما هستند

در خصوص استفاده از بالگرد آبپاش آن چیزی که تجربه ثابت کرده است این ادوات در موارد خاص توصیه میشود و بدان معنا نیست که حضور بالگرد برای همه حریق‌ها لازم است در آتش سوزی مناطق جنگلی و صعب العبور نفرات پیاده بسیار موثر عمل می‌کنند.


مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار