تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۲۵۰۴۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اسکوچیچ باید بداند مدل کی‌روشی در ایران جواب می‌دهد / انتخاب کاندا از اول هم اشتباه بود

  یک کارشناس مسائل مدیریتی فوتبال ایران با بیان این‌که سکوت اسکوچیج مقابل اتفاقات تیم‌ملی اصلا خوب نیست، گفت: ما با این مدل اسکوچیچ آشنا نیستیم و باید بداند مدل کی‌روشی در کشور ما جواب می‌دهد

مسعود رضائیان در خصوص وضعیت تیم‌ملی و لغو دیدار تدارکاتی با تیم‌ملی کانادا، اظهار کرد: همه می‌دانیم هر چقدر بازی‌های تدارکاتی یک تیم هدفمند، معتبر و با کیفیت باشد، قطعا در نتیجه‌گیری آن تیم کمک می‌کند. به طور مثال اگر ما در یک تورنمنت چهارجانبه با حضور تیم‌های قوی شرکت می‌کردیم مطمئنا این موضوع در میادین بین‌المللی برای ما می‌توانست یک اندوخته و سرمایه‌ای برای بازی با تیم‌های انگلستان یا آمریکا باشد و از این تجربه نیز می‌توانستیم در چنین بازی‌هایی بهره‌مند شویم. ضمن این‌که اعتماد به نفس را بالا می‌برد و به نوعی نقاط ضعف و قوت تیم‌ملی را هم نشان می‌دهد.

می‌طلبید پیش از جام‌جهانی چند بازی بزرگ انجام دهیم

وی ادامه داد: تا زمانی که تیم‌ملی مقابل تیم‌های ضعیف بازی می‌کند فشاری به تیم وارد نمی‌شود و در چنین بازی‌هایی این تیم‌ملی است که می‌تواند همه کار انجام دهد اما نقاط ضعف و قوتش مشخص نمی‌شود. ولی در بازی تدارکاتی با تیم‌های قوی مشخص می‌شود آن‌چه فکر می‌کردیم، نیست. ضمن این‌که معتقدم در مقدماتی انتخابی جام جهانی، تیم ملی ایران فقط یک حریف قدر در آسیا به اسم کره جنوبی داشت که مقابل این تیم هم یک مساوی و یک شکست داشتیم و متاسفانه حتی در همین رقابت‌های مقدماتی با تیم‌های بزرگ هم رودرو نشدیم و می‌طلبید که پیش از حضور در جام جهانی چند بازی بزرگ انجام دهیم. البته من کانادا را هم جزو تیم‌های بزرگ دنیا نمی‌دانم و درست است به لحاظ جغرافیایی همسایه آمریکا است اما نمی‌تواند دلیلی باشد که از یک مدل فوتبال با این کشور برخوردار است. چون این تیم سبک ندارد که بگوییم سبک انگلیسی، ایتالیا، آمریکای شرقی یا اسپانیا بازی می‌کند. این تیم صاحب سبک نیست و شاید فقط می‌توانست حریف تقریباً هم‌شأن و هم‌اندازه تیم‌ملی آمریکا باشد.

از همان روز اول انتخاب کاندا برای بازی تدارکاتی اشتباه بود

مدیرعامل سابق باشگاه فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: شاید اساسا در همان روز اول هم انتخاب تیم‌ملی کانادا برای بازی مقدماتی به طور مثال نسبت به تیم ترکیه اشتباه بود و می‌توانستیم انتخاب بهتری داشته باشیم. همه الان بحث می‌کنیم که چرا بازی با تیم‌ملی کانادا نشد و سؤال من این است آیا ایران گزینه بهتری برای بازی تدارکاتی نداشت؟ به نظرم این بازی می‌توانست هیچ کمکی به تیم‌ملی نکند و به نظر من با لغو این دیدار چیزی از دست نداده‌ایم اما تنها یک بازی دوستانه را از دست دادیم که می‌توانست حریف بهتری باشد. به نظر من یک بازی با مصر، سنگال و الجزایر که تیم‌های خوبی هستند می‌تواند محک خوبی باشد تا ببینیم تیم‌ملی چکاره است.

مگر می‌شود تیم‌ملی بودجه کمتری از فلان تیم باشگاهی داشته باشد؟

وی با بیان این‌که تیم‌ملی ایران فرصت طلایی برای آماده‌سازی را از دست داده است، افزود: امیدوارم یک روزنه پیدا شود و بتوانیم از آن حداکثر استفاده را برای حضور در یک بازی تدارکاتی دیگر ببریم. اما نمی‌پذیریم که بودجه لازم را برای انجام یک بازی تدارکاتی خوب نداشته باشیم. مگر می‌شود تیم‌ملی بودجه کمتری از فلان تیم باشگاهی داشته باشد و آیا با عقل جور درمی‌آید که تیم‌ملی نمی‌تواند به فلان کشور برود اما یک تیم باشگاهی به راحتی به آن کشور رفته و اردو برگزار می‌کند؟ این تیم مطمئناً با درآمدهای دولت به چنین اردویی می‌رود و باید برای تیم‌ملی نیز به اندازه یک تیم باشگاهی ارزش قائل بود و یک نفر این هزینه‌ها را بر عهده بگیرد و تیم‌ملی بازی‌های تدارکاتی خوبی داشته باشد.

رضائیان در پاسخ به این سؤال که برخی به دنبال این هستند که بدانند مقصر شرایط فعلی تیم‌ملی و لغو بازی با کانادا چه کسی است، گفت: به نظر من در چنین اتفاقاتی نمی‌توان گفت مقصر چه کسی است و نباید هم دنبال مقصر باشیم و باید به دنبال راه‌حل باشیم. چه فرقی می‌کند که بگوییم من یا دیگری مقصر این قضیه بوه‌ایم و پیدا کردن مقصر به فوتبال ایران چه کمکی می‌کند؟ ما همیشه باید برنامه‌ای داشته باشیم که در آن قدرت مانور باشد و برنامه‌ریزی یعنی یک تیم به اسم کانادا را برای بازی تدارکاتی انتخاب می‌کنیم اما در کنار آن یک پلن B داشته باشیم. زیرا همه می‌دانیم که دنیای فوتبال یک دنیای سرشار از تغییر است و هر لحظه ممکن است اتفاقاتی بیفتد و برنامه بهم بخورد. پس اگر یک پلن دیگر داشته باشیم، وقتی مثل الان بازی با کانادا بهم می‌خورد خیلی سریع می‌توانیم یک بازی تدارکاتی دیگر جایگزین آن کنیم و تیم‌ملی هم سردرگم نمی‌شد.

اسکوچیچ باید بداند مدل کی‌روشی در ایران جواب می‌دهد

وی درباره گله‌مندی برخی از سکوت اسکوچیچ مقابل اتفاقات اخیر در تیم‌ملی، عنوان کرد: سکوت اصلاً خوب نیست زیرا وقتی که تیم‌ملی نتیجه نگیرد، مقصران اصلی فدراسیون و اسکوچیچ شناخته می‌شوند. یعنی کسی نمی‌گوید بازیکن یا دولت کانادا مقصر هستند. آقای اسکوچیچ اکنون در موقعیتی است که چه قبول داشته باشد و چه قبول نداشته باشد، در رأس کاری قرار گرفته که باید برای آن بجنگد. ما با این مدل اسکوچیچ آشنا نیستیم. البته او یک آدم حرفه‌ای و خوب است و کارش را بلد است اما باید بداند مدل کی‌روشی در کشور ما جواب می‌دهد و به نظر می‌آید باید بیشتر پای خواسته‌هایش می‌ایستاد و اعتراض می‌کرد. به طور مثال در همین فوتبال خودمان تیم‌هایی برنده هستند که کنار زمین بیشتر به داور فشار می‌آورند که نتیجه هم می‌گیرند.

ایران در جام جهانی دست به کار بزرگی خواهد زد

این مدیر ورزشی درباره این‌که شانس موفقیت تیم‌ملی در جام جهانی چقدر است؟ گفت: سبک فوتبال ایرانی، سبکی از فوتبال منفعلانه نیست و سبکی توأم با احساس، انگیزه و غیرت است و تیم‌ملی در بازی‌هایی مقابل انگلستان و آمریکا مطمئن باشید خیلی متفاوت‌تر از دیدار مقابل اسکاتلند، ولز یا اوکراین بازی خواهد کرد. به هر حال بحث‌های انگیزشی و خواسته بازیکنان ما بسیار مهم است و می‌تواند عامل مهمی در کسب پیروزی‌های تیم‌ملی باشد و با توجه به غیرتی که در بازیکنان‌مان وجود دارد، می‌دانم حتی اگر بازی تدارکاتی هم نداشته باشیم آن‌ها در گروه‌شان دست به کار بزرگی خواهند زد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار