تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۵۰۳۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کودکان کار دزفول خواندن و نوشتن آموختند
  ۸۰ کودک کار دزفول که اغلب افغانستانی و پاکستانی هستند بعد از سه سال حضور در کلاس‌های درس رایگان معلم دلسوز دزفولی اکنون هم می‌توانند بخوانند و هم بنویسند.

دکتر حسن گلچین‌نژاد دزفولی از سه سال قبل در اقدامی جهادی و خیرخواهانه تدریس کودکان کار را به صورت رایگان آغاز کرد؛ آنها در نقاط مختلف شهر دزفول پراکنده و هر یک به کاری مشغول بودند.

یکی دستفروشی می‌کرد و دیگری پشت چراغ قرمز شیشه خودروها را می‌شست؛ همانطور که در گزارش‌های پیشین از اقدامات جهادی این معلم نوشتیم، تدریس کودکان کار خارجی زمانی در دزفول آغاز شد که دکتر گلچین نژاد دزفولی دست در دست دختربچه‌اش در حال گذر از خیابان بود و چشمش به آرش افتاد؛ کودک کاری که کنار خیابان بساط داشت.

گفت و گوی کوتاهی بین آنها شکل گرفت و سوالی در ذهن معلم دزفولی ایجاد شد که چرا باید کودکی با این سن از تحصیل باز بماند؟ اغلب این کودکان کار اقامت غیرمجاز داشتند و ثبت نام آنها در مدارس ممکن نبود لذا آستین بالا زد و در کنار خیابان سوادآموزی به آرش را آغاز کرد.

آرش دوستانی هم داشت که آنها هم از تحصیل باز مانده بودند از این رو آقا معلم مجبور به راه اندازی کلاس درس در یکی از مناطق حاشیه‌ای دزفول شد و کم کم با وجود شیوع کرونا، شناسایی و جمع آوری کودکان کار افغانستانی و پاکستانی آغاز شد.

در مجموع ۸۰ کودک کار بی‌سرپرست یا بدسرپرست در این کلاس درس حاضر شدند و در مدت سه سال خواندن و نوشتن آموختند ضمن اینکه قرار است این کلاس‌ درس امسال نیز برپا شوند.

بعد از انتشار گزارش‌های مربوط به کلاس درس کودکان کار، دکتر علیرضا کاظمی سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش و معاون فعلی پرورشی و فرهنگی وزیر طی تماسی تلفنی با معلم دلسوز دزفولی از تهیه و ارسال ۲ دستگاه تبلت برای نخستین دانش آموز و کودک کار یعنی آرش و یکی دیگر از کودکان خبر داد.

معلم دزفولی کودکان کار این تبلت‌های اهدایی را به هدیه و آرش ۲ نفر از کودکان کار و دانش آموزان دادند تا بارقه امیدی دوباره برای ادامه تحصیل در دل این کودکان ایجاد شود.

هدیه که پدر خود را در درگیری‌های افغانستان از دست داده این روزها همراه با مادر و ۲ برادرش در خانه‌ای فقیرانه در گوشه‌ای از یک کارگاه شیشه بری زندگی می‌کنند.

وقتی برای تقدیم تبلت اهدایی وزارت آموزش و پرورش همراه با دکتر گلچین نژاد دزفولی به خانه هدیه رفتم متوجه شکستگی دستش به دلیل سقوط از ارتفاع شدم که الحمدالله به خیر گذشته و در حال استراحت بود.

به نظر می‌رسید ۹ ساله باشد؛ معصومیت خاصی در چشمانش دیده می‌شد و از اهدای تبلت بسیار خرسند بود.

کودکان کار دزفول خواندن و نوشتن آموختند

فرد بعدی آرش بود؛ همان آرشی که جرقه تدریس کودکان کار را در ذهن معلم دزفولی زده بود، دور میدان امام خمینی(ره) بساط دستفروشی داشت.

او هم با دیدن ما سورپرایز شد و بعد از دریافت تبلت اهدایی به معلم دلسوزش قول داد علم آموزی را با استفاده از این تبلت تا رفتن به دانشگاه ادامه دهد.  

گلچین نژاد دزفولی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا قدردانی ویژه‌ای از علیرضا کاظمی سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش و آقایان باقرزاده، میرشمسی و شربت دار از وزارت آموزش پرورش داشت و می‌گفت این افراد وضعیت کلاس درس کودکان کار را پیگیر هستند و تبلت‌ها به همت آنها اهدا شده است.

او می‌گوید: کودکان کار با توجه به درگیری‌های داخلی کشور افغانستان به ایران پناهنده شده‌اند و به دلیل اقامت غیرمجاز امکان ثبت نام در مدارس را ندارند لذا برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و لزوم رشد جایگاه اجتماعی آنها تصمیم به آموزششان گرفتم.

دانش آموزان در حال حاضر سه سال در کلاس‌های درس این معلم دزفولی حاضر شده و خواندن و نوشتن را آموخته‌اند و بنا به گفته این معلم دلسوز از نظر آموزشی و پرورشی پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند.

دکتر گلچین نژاد برای تابستان دانش آموزان نیز برنامه ریزی کرده و قرار است احکام، مسائل شرعی، داستان‌های قرآنی، نماز، کتابخوانی، ورزش و کارهای پرورشی به آنها آموزش دهد.

مدرسه خیابانی کودکان کار دزفول که به نام شهید سردار قاسم سلیمانی مزین شده اکنون به یک پایگاه خیابانی تبدیل شده و تلاش بر است که با تدریس کودکان کار از پراکنده شدن آنها در سطح شهر و روی آوردن به مشاغل کاذب جلوگیری کند.

بنا به گفته معلم این مدرسه خیابانی کودکان کار، کارهای هنری و ساخت وسایل زیبا و تزیینی با کاغذهای مقوایی و وسایل دورریختنی همچون اوقات فراغت سال گذشته در تابستان امسال به کودکان کار آموزش داده می‌شود.

او تاکید دارد که دانش آموزانش باید مهارت‌های اجتماعی و کلامی و مهارت‌های فردی و میان فردی و ساخت ابزارهای هنری با وسایل دورریختنی را آموزش ببینند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار