تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۲۵۰۳۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مردمی سازی یارانه‌ها، طرحی برای مردم و به نفع آن‌ها
مردمی سازی یارانه‌ها علاوه بر حفظ منافع مردم، باعث کوتاه شدن دست سودجویان و دلالان می‌شود.
  معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: براساس یک تصمیم شتاب زده، ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد اقتصاد ایران و در مجلس تصویب شد، البته افراد متخصص و آگاه از معایب این طرح مخالفت خود را اعلام کردند، اما در نهایت با اصرار معاون اول رئیس جمهور عملیاتی شد.مردمی سازی یارانه‌ها، طرحی برای مردم و به نفع آن‌ها

آقارضا فتوحی افزود: با وجود اینکه قرار بود با اجرای این طرح که میلیارد‌ها دلار ارز از جیب مردم به جیب کسانیکه کالا‌های اساسی را وارد کردند، ریخته شد، اما کاهش قیمت‌ها اتفاق نیفتاد و شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم.

وی با بیان اینکه این نوع ارز، بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشت، ادامه داد: هر دولتی که سکان اداره کشور را بر عهده می‌گرفت، باید آن را حذف می‌کرد تا بازار به ثبات و آرامش برسد.

موجودی کالا‌های اساسی در خوزستان مطلوب است

فتوحی به بازدید از بازار در اهواز و سایر شهرستان‌ها و بررسی وضعیت توزیع کالا‌های اساسی با حضور استاندار ویژه خوزستان و همه مسئولان مربوط در روز‌های گذشته اشاره و اضافه کرد: کالا‌های مورد نیاز مردم به اندازه کافی در انبار‌های فروشگاه‌ها و مراکز عمده فروشی به میزان کافی وجود دارد و کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود.

این مقام مسئول می‌گوید: در نخستین روز‌های آزادسازی قیمت برخی کالا‌های مشخص در قالب طرح مردمی سازی یارانه‌ها شاهد تنش و افزایش تقاضا از سوی مردم بودیم، اما به تدریج تعادل میان عرضه و تقاضا به دلیل کاهش تقاضا‌ها ایجاد و قیمت‌های غیرواقعی شکسته شدند، بطوریکه در حال حاضر مرغ کشتارروز با قیمت ۳۱ تا ۳۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

افزایش نسبی با درصد مشخص کالا‌های جانبی

فتوحی گفت: یکی از فاکتور‌هایی که شاید در برخی از محصولات به صورت غیرمستقیم تاثیر بگذارد، وجود دارد، اما دلیلی بر افزایش سایر اجناس نیست، ما و سایر مسئولان دستگاه‌های مربوط بعد از تثبیت شدن قیمت کالا‌های موردنظر، کالا‌های جانبی را نیز رصد می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای ایجاد نظم در بازار جلسه تنظیم بازار تشکیل و تصمیم گرفته شد کالا‌هایی که با نان فانتزی، روغن و ... در ارتباط هستند، با درصد مشخصی افزایش قیمت داشته باشند و با نرخ مصوب به مصرف کنندگان عرضه شوند.

کمبود شکر در خوزستان نداریم

فتوحی تاکید کرد: بازرسی‌های منظم و نظارت بر قیمت‌ها همچنان از سوی دستگاه‌های مربوط وجود دارند و بازار رها نشده است.

وی به تولید حدود ۵۰ درصد شکر مورد نیاز کشور در استان خوزستان افزود: در زمینه تامین شکر مصرف کنندگان، هیچگونه مشکلی وجود ندارد و برای برهم نخوردن آرامش بازار و افزایش تقاضا، تصمیم گرفته شده فعلا وارد بازار نشود.

پایان رانت با مردمی سازی یارانه‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان یکی از علل اصلی اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن را حذف اختلاف قیمت‌ها در برخی کالا‌های اساسی عنوان کرد و گفت: وقتی اختلاف قیمت میان کالای یارانه‌ای و غیریارانه‌ای وجود داشته باشد، بدون شک رانت به وجود می‌آید.


بیشتر بخوانید: بررسی مزایای پشت پرده توزیع عادلانه یارانه‌ها


این مقام مسئول می‌گوید: دولت به دنبال ساماندهی قیمت آرد و توزیع آن است، زیرا گندم از کشاورزان خریداری می‌کنند و تلاش می‌کند به صورت آرد و انواع نان به دست مردم برسد.

آقارضا فتوحی به کشف تعداد زیادی کیسه‌های گندم در یک واحد دامداری در شهرستان شوشتر اشاره کرد و گفت: دامدار علت ذخیره آن را تامین خوراک دام‌های سنگین اعلام کرد.

افزایش چشمگیر قیمت‌ها کالا‌های اساسی در کشور‌های همسایه

وی به افزایش ۵-۴ برابری برخی کالا‌ها در کشور‌های همسایه پس از آزاد شدن نرخ برخی کالا‌ها در ایران اشاره کرد و افزود: علت این اتفاق قاچاق شدن کالا‌های اساسی از کشور ما به کشور‌های مجاور بود، بنابراین نباید یارانه‌ها به عده‌ای افراد سودجو داد تا به رانت خود ادامه دهند و به سود‌های کلان برسند.

به گفته فتوحی؛ هدفمندسازی و مردمی سازی یارانه‌ها سبب رونق اقتصادی و توسعه اشتغالزایی در کشور خواهد شد.

اجرای طرح کالابرگ نان در خوزستان

وی به بررسی موضوع ساماندهی آرد و نان از سوی کارشناسان در سطح ملی اشاره و عنوان کرد: با اجرای طرح کالابرگ، نه تنها قیمت نان افزایش نخواهد داشت، بلکه احتمال کاهش ۱۰ درصد قیمت نان نیز وجود دارد.

فتوحی می‌گوید: نکته اساسی و مهم این طرح این است که با اجرای آن صنف نانوایان یا صنفی که می‌خواهند آرد را قاچاق کنند، دیگر وجود نخواهند داشت.

این مقام مسئول نیاز روزانه آرد استان را یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تن اعلام کرد و ادامه داد: با اجرای طرح کالابرگ نان، این میزان نیاز کاهش خواهد یافت، زیرا آرد‌هایی که وارد نانوایی‌ها نمی‌شوند، کنترل می‌شود.

به گفته فتوحی؛ با اجرای این طرح، وقتی کیسه‌های آرد وارد نانوایی شدند، برابر سیستمی که به سازمان غله کشور متصل است، میزان دریافت آرد و تحویل نان به مردم رصد خواهد شد، ضمن اینکه محدودیتی برای خرید نان وجود ندارد.

وی هدف از اجرای این طرح‌ها را کوتاه کردن دست سودجویان و رانت خواران عنوان کرد و گفت: پیش از این پول‌ها در جیب عده‌ای معدودی می‌رفت، ولی از این پس در جیب عموم مردم می‌رود و بهره‌مند خواهند شد.

آقارضا فتوحی میزان تولید گندم خوزستان تا به امروز را حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن اعلام و تصریح کرد: این در حالی است که در بخش‌های مختلف استان حدود ۶۵۰ هزار تن مصرف میکنیم، بنابراین مشکلی در این زمینه وجود دارد و بیش از آنچه که مشاهده می‌کنیم ظرفیت تولید کالا‌های مختلف از جمله؛ شکر، روغن و... وجود دارد.

وی می‌گوید: اجرای این طرح به نفع مردم است و ما نیز از مردم هستیم، بنابراین خواهشمندیم ما را همراهی کنند تا منافع خود را در واقعیت احساس کنند.

نظارت دقیق و مستمر بر عرضه و قیمت کالا‌های اساسی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: نظارت بر روند توزیع کالا‌های اساسی و قیمت آن‌ها باید بیش از پیش شوند و حتما این اقدام همچون گذشته در دستور کار ما قرار دارد.

خدارحم امیری زاده افزود: گروه‌های آماده به کار و کاملا مجهز برای نظارت بر بازار و قیمت‌ها برای جلوگیری از احتکار و گرانفروشی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه قیمت انواع نان فانتزی به تصویب رسیده است، ادامه داد: براساس برنام ریزی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده میان سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان، اداره کل تعزیرات حکومتی، اداره کل غله و خدمات بازرگانی، صنف نانوایان و جهاد کشاورزی، نظارت بر نانوایان به صورت دقیق انجام خواهد شد تا مردم بتوانند نان را قیمت مصوب تهیه کنند و متخلفان شناسایی و با آن‌ها برخورد جدی شود.

توزیع مطلوب مرغ کشتار روز در خوزستان

امیری زاده با بیان اینکه برنامه‌ای برای کاهش عرضه مرغ کشتار روز نداریم، گفت: وضعیت جوجه ریزی و تولید مرغ شرایط خوبی در استان مطلوب است، زیرا تولید در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال روند افزایشی داشته ایم.

این مقام مسئول با اشاره به آمادگی کشتارگاه‌های مرغ و واحد‌های تولیدی اضافه کرد: موجودی مرغ در کشتارگاه‌ها کافی است و هر زمانی که عاملان توزیع و فروشندگان اراده کنند، محصول به آن‌ها تحویل داده می‌شود.

امیری زاده عنوان کرد: با توجه به تعادل در تولید و کشتار، کمبود و افزایش قیمت در روز‌های آینده شاهد نخواهیم بود.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار