تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۲۵۰۲۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لزوم خصوصی سازی در فوتبال ایران/فوتبال ما جذابیت خاصی برای سرمایه‌داران ندارد
 مدیرعامل سابق باشگاه استقلال خوزستان بر خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال ایران تاکید کرد و گفت: فوتبال ایران درآمدزا نیست و هیچ جذابیتی برای سرمایه‌داران ندارد.

به گزارش ایلنا ، صفر جمالپور در خصوص موانع باشگاه‌داری در فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: همواره یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکامی باشگاه‌های ایرانی در قاره آسیا و جهان درآمدزایی و مدیریت عنوان شده و اولین راه حل پیشنهادی برای آن نیز خصوص سازی و خارج شدن دولت از مدیریت آن‌ها است.

وی افزود: در فوتبال ایران راه‌های درآمدزایی بسته و نمی‌توان یک باشگاه را بدون نیاز به کمک‌های دولتی اداره کرد.

جمالپور گفت: باشگاه‌داران خصوصی در ایران با موانع بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. فوتبال ایران به هیچ وجه درآمدزا نیست و هیچ جذابیت خاصی برای سرمایه‌داران ندارد.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال خوزستان ادامه داد: چرا در جامعه و بین مدیران نگاه خوبی به ورود سرمایه‌داران به فوتبال نیست؟ خیلی از ثروتمندان در کارهای خیر بسیاری شرکت می‌کنند و در واقع می‌خواهند با این کارشان خدمتی به جامعه انجام دهند؛ هزینه کردن سرمایه در ورزش هم به نوعی خدمت به جامعه حساب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته باشگاه‌داری آیین نامه منظمی داشت که از دل آن‌ها باشگاه‌های حرفه‌ای بیرون می‌آمدند و این باعث رقابت زیبایی میان باشگاه‌ها می‌شد. امروز در فوتبال ایران چیزی به نام باشگاه وجود ندارد و دیگر خبری از افراد خدمتگذار در این رشته نیست. ثبات نداشتن مدیران در باشگاه ها باعث شده هیچ گاه نتوانیم به سمت باشگاه‌داری حرکت کنیم.

جمالپور عنوان کرد: عدم بازدهی مالی از موانع باشگاه‌داری در فوتبال ایران است. باشگاه‌داری در تمام دنیا سود‌ دهی دارد و کاری مانند بنگاه‌داری محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: هیچکس نمی‌تواند در این جنگ نابرابر بین باشگاه‌های خصوصی و دولتی دوام بیاورد و هیچ سرمایه‌داری نتوانسته بیشتر از ۲ یا سه سال در فوتبال ایران بماند.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال خوزستان گفت: دولت در سال‌های گذشته بودجه‌ای را در اختیار مدیران باشگاه‌ها قرار داده و آن‌ها بدون هیچ حساب و کتابی آن را هزینه کرده‌اند؛ که باعث شده بدهی‌های بسیاری برای باشگاه‌های بزرگ ایران به وجود بیاید و البته همین امر باعث شده تا ضعف ساختار فوتبال ایران هم به چشم نیاید.

وی افزود: وقتی باشگاه‌ها خصوصی شوند برای ریال به ریال بودجه خود برنامه می‌ریزند و همه چیز شفاف می‌شود. حتی مدیریت رو به ثبات می‌رود چون مالکان باشگاه برای موفقیت مجبور هستند مدیر مدبری را بیاورند و به او چند سال زمان بدهند.

جمالپور عنوان کرد: براساس قانون اساسی قرار است همه خصوصی شوند اما مسأله اینجاست که اگر کسی بخواهد باشگاه تاسیس کند و تیم‌داری کند باید سیاست‌گذاری ورزش در سطح کشور تغییر کند.

وی گفت: یک زمانی فوتبال بر پایه تکنیک انفرادی و تیمی می‌چرخید و در آن روزگاران برزیلی‌ها حرف اول را می‌زدند و در همین زمان نیز در فوتبال خودمان بازیکنان آبادانی به خاطر تکنیک نابی که داشتنند حرف‌های زیادی برای گفتن بود؛ شاید از لحاظ باشگاهی آن‌ها هیچ گاه به نتایج دلخواه نرسیدند ولی از لحاظ فردی بهترین بودند. دوره بعد نیز هلندی‌ها با توتال فوتبال دنیا را تحت تاثیر خود قرار دادند، به گونه‌ای که برزیلی‌ها را کنار گذاشتند و در دوره‌ای هم آلمانی‌ها آمدند و فوتبال را در سیطره خود قرار دادند.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال خوزستان ادامه داد: در فوتبال خوزستان هم شرایط به همین گونه بود و با توجه به شرایط حاکم بر فوتبال، شرایط سخت‌افزاری و‌ نظایر آن، بازیکنان بسیار خوبی حضور داشتند که انتخاب بهترین‌ها در بین آن‌ها زمان زیادی را می‌طلبید.

وی تصریح کرد: سازمان‌هایی داریم که امکانات دارند ولی از آن امکانات در زمینه ورزش استفاده نمی‌کنند و در حال متروکه شدن هستند. اگر فضای لازم در شهرستان‌ها به وجود بیاید، استعدادیابی نیز صورت می‌گیرد و استعدادها دیده می‌شوند و می‌توانند به تیم‌ملی هم راه پیدا کنند.
:
:
:
آخرین اخبار