تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۲۵۰۲۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازار بزرگ تبریز


در ایران تعداد زیادی ار بهترین و جذاب ترین بازار های تاریخی دنیا رو در خود جای داده است. در هر شهر از ایران تقریبا یک بازار قدیمی و بزرگ وجود دارد. یکی از جاذبه های تماشایی تبریز بازار بزرگ تبریز است که بزرگترین بازار سرپوشیده و وسیع ترین مجموعه مسقف و آجری درجهان به شمار می رود. در این مقاله آس چارتر به معرفی بازار بزرگ تبریز می پردازد، با ما همراه باشید. شما نیز می توانید از سایت آس چارتر بلیط پرواز شیراز تبریز را به راحتی تهیه نمایید.

تاریخچه بازار بزرگ تبریز

بازار بالغ بر 300 سال قدمت دارد، این بازار بعد از زمین لرزه ی تاریخی که موجب تخریب آن شده بود، در سال 1193 قمری به دست نجفقلی خان دنبلی که از حاکمان وقت تبریز بود مورد مرمت قرار گرفت. این بازار بارها براثر زلزله تخریب شده که توسط معماران مار در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار نیز بازسازی شده است.

 

معرفی بازار بزرگ تبریز

مساحت این بازار حدود یک کیلومتر مربع است، این مجتمع تاریخی بازار تبریز با طول یک کیلومتر از بخش های مختلفی شامل: دالان ها، تیمچه ها، سراها و کاروانسراها و 6500 حجره، 40 نوع شغل و صنف، 20 راسته، 25 تیمچه، 11 دالان، چندین مسجد و مدرسه و حمام که یکی از مهم ترین مکان های بین المللی به حساب می آید. بازار بزرگ تبریز در سال 1354 شمسی به دلیل ویژگی های مهم معماری و تجاری با شماره 1097 در در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد، و درمرداد 1389 با شماره 1346 نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، که بزرگترین اثر ثبت جهانی ایران است. در ادامه به معرفی چند تااز سراها و تیمچه های بازار تبریز می پردازیم:

تیمچه مظفریه

تیمچه مظفریه از معروفترین بخش های بازارتبریز است که در زمان ولیعهدی مظفرالدین میرزای قاجارساخته شد. بانی این بازار حاج شیخ محمدجعفر قزوینی از بازرگانان نیکوکار تبریز بود. تیمچه مظفری مرکز عمده تجارت فرش آذربایجان و مرکز صادرات قالی این خطه است و شهرت جهانی دارد.

 

بازار شیشه گرخانه

بازار شیشه گرخانه که در بین خیابان تربیت و خیابان شهدا قرار دارد که از دیگر بازارهای مهم وثروتمند تبریزاست. این بازار در گذشته محل تولید و فروش انواع شیشه و بلور بوده است، اما امروزه این بازار بورس انواع لوازم آرایشی و لوازم التحریر شده است.

دالان های بازار تبریز

دالان های معروف تبریز؛ خونی، خان، میانه، شازده زرگ، شعربافان، میرزامحمد، امیر، آقا، حاج شیخ، حاج ابوالقاسم و حاج رحیم هستند.

بازار کفاشان

تیمچه ها و سراهای متعدد این بازار محل دوخت و دوز عرضه انواع کفش است. بازار کفاشان از مهم ترین مکان های تولید و عرضه کفش در تبریز است. تیمچه هایی که درآن کفش تولید می شوند: تیمچه امید، تیمچه حاج ابوالقاسم، سرای امید و سرای حاج ابولقاسم.

بازار امیر

بازار امیر زیباترین و مهم ترین بازار تبریز است، که از مراکز اصلی تجارت و صادرات فرش و بورس طلا و جواهرات و منسوجات است. این بازار توسط بانی میرزا محمدخان امیرنظام زنگنه در سال 1255 هجری قمری ساخته شد.

بازار حرمخانه تبریز

از تیمچه ها و سراهای بازار حرمخانه تیمچه سعدیه، تیمچه هاشمیه، سرای آلمانی ها و سرای صاحب دیوان و ساختمان سابق کلانتری 8 سابق اشاره کرد.

بازار بلورفروشان

در گذشته بازار بلورفروشان مکان فروش وسایل شیشه ای و بلور در تبریز بوده است. تیمچه ها و سراهای آن شامل: تیمچه قندفروشان، تیمچه مظفریه، دالان بادامچی لر، دالان حاج شیخ، دالان میرزا محمد، سرای میرزامحمد و سرای گرجیلر جورجیلر می شود.

بازار یمنی دوز

این بازار در گذشته محل دوخت نوعی کفش محلی به نام یمنی بوده، از تیمچه و سراهای این بازار تیمچه شفیع، سراهای آقا، شاهزاده و شفیع هستند.

راسته بازار

بزرگترین و کامل ترین بازار تبریز از نظر تنوع اصناف و اجناس راسته بازار باشد که در آن سرای حاج حسین میانه، حاج سید حسن کهنه، سرای کمپانی، سرای خان، سرای دودری میانه، دودری مدقالچی، سرای کچه چیلر، سرای درعباسی، سرای میرزاجلیل، تیمچه حاج شیخ اول، حاج شیخ دوم و سوم، تیمچه حاج صفرعلی، جعفریه قرار دارند.

اجناس موجود در بازار بزرگ تبریز

دراین بازارخبری از کالاهای پیشرفته دیجیتالی و کامپیوتری نیست. مهمترین اجناس درجه یک و عالی مانند: فرش دستباف، آجیل، محصولات چرمی کیف و کفش، پارچه، ادویه، صنایع دستی، محصولات گیاهی ودارویی و ... با قیمت های مناسب در این بازار به فروش می رسد.

 

جاذبه های اطراف بازار بزرگ تبریز

بازار تاریخی تبریز از که در میانه یک 4 ضلعی قرار دارد، از شما به بخش هایی از رودخانه میدان چایی می رسد که این رودخانه را به دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده که این دوبخش توسط یک پل چوبی به هم وصل می شوند، از غرب به مسجد جامع و از شرق به عالی قاپو نزدیک است.

مبادلات کالا در بازار بزرگ تبریز

بازار بزرک تبریز در دوره های قاجار و زندیه، مبادلات زیادی با اروپایی ها داشت، که این کالاها بیشتر از اروپا وارد ایران می شد و در عوض کالاهایی از ایران صادر می شد، که این مبادلات بیشتر به سود اروپاییان تموم می شد. این کالاها شامل: شیشه، پارچه های نخی و مخمل، شکر، فلز، قند و پنبه بود. و در عوض ایران کالاهایی مانند: شال ، مازو، ابریشم، تنباکو، خشکبار، ابزار جنگی صادر می کرد.

بازار تبریز جاذبه ای برای جهانگردها

بازار بزرگ تبریز در طول تاریخ مکانی برای مبادله کالا بوده است، از این رو مورد توجه جهانگردان زیادی بوده است. جهانگردان ایرانی، عرب واروپایی مانند: مقدسی، یاقوت حموی، زکریا محمود قزوینی، ابن بطوطه، حمدلله مستوفی، اولیاچلبی، مارکوپولو، اودریک، کلاویخو، جان کارت رانت، کنتارینی، تاورنیه، شاردن، پیرژوبر، فردریک ریچاردز و دورتی اسمیت مطالبی را در باره بازاربزرگ تبریز نوشته اند.

:
:
:
آخرین اخبار