تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۲۵۰۲۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سه مرکز تحقیقات و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی دزفول افتتاح شد
 همزمان با چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری و روز دزفول، سه مرکز تحقیقات و فناوری با حضور مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محلی در دانشگاه علوم پزشکی دزفول افتتاح شد.

  این مراکز شامل مرکز رشد و فناوری سلامت، مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری هستند که به مناسبت روز دزفول بهره برداری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در آیین افتتاح این مراکز در سالن غدیر این دانشگاه ضمن گرامیداشت درگذشتگان حادثه تلخ متروپل آبادان و سوم و چهارم خرداد به بیان رشادت‌های این دیار پرداخت.
علیرضا خسروپناه افزود: شهدا با رشادت‌های خود مسوولیت‌های سنگینی به دوش ما گذاشتند. 
وی افتتاح سه مرکز مهم تحقیقاتی در این دانشگاه را نشان دهنده عزم جدی مسوولان برای رفع مشکلات دانست و افزود: دانشگاه علوم پزشکی دزفول بر اساس منویات رهبری که حل مشکلات مردم از طریق تحقیق و پژوهش است، گام برمی‌دارد. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهارداشت: این مراکز که مهمترین آنها مرکز تغییر اقلیم و سلامت است از یک شورای راهبردی قوی تشکیل شده‌ که اندیشمندان بزرگ کشور عضو آن هستند و راهکارهای مهمی برای برون رفت از عوامل آسیب رسان به سلامت جامعه ارائه خواهند کرد.

وی به بیان اهداف و نقش مرکز تغییر اقلیم و سلامت در حل مشکلات مردم پرداخت و افزود: این مرکز پیوند دهنده بخش‌های پژوهش، صنعت و سرمایه گذاری است.
خسروپناه یکی از اهداف بلند این دانشگاه را رسیدن به تولیدات محصول محور برای رفع مشکلات مردم دانست و گفت: این کار زیربنایی شروع شده و بنا است از تجربیات کل کشور در این خصوص استفاده شود.

وی درخصوص مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی نیز بیان کرد: این مرکز در دوران کرونا خدمات زیادی ارائه کرد که راه اندازی تست پی سی آر از جمله این خدمات است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: امید است با راه اندازی این مرکز و استفاده از پژوهشگران برجسته منطقه شاهد راهکارهایی برای کنترل بیماری‌های عفونی باشیم.

کاظم ندافی رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز از افرادی که ماه‌ها برای آماده سازی این  مراکز تلاش کردند، قدردانی کرد و گفت: مرکز تغییر اقلیم با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده است.
وی به اثرات تغییر اقلیم اشاره کرد و افزود: الگوی بیماری‌ها با تغییر اقلیم تغییر می‌کند و در زمینه تغذیه و امنیت غذایی موثر است‌.

ندافی بیان کرد: تغییر اقلیم موجب افزایش بیماری‌های قابل انتقال از طریق حشرات می‌شود که با توجه به  افزایش دمای کره زمین انگل‌ها نیز تکثیر می‌شوند.
 وی افزود: در حال حاضر گردوغبار نیمی از استان‌های کشور را در برگرفته و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار داده است که این مرکز آسیب پذیری‌های این پدیده را نشان می‌دهد.
رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نهادهایی که خدمات سلامت ارائه می‌کنند نیز ممکن است در اثر تغییرات اقلیم دچار نارسایی‌هایی شوند که در وهله اول مطالعه و تحقیق در زمینه آسیب پذیری و در درجه بعد سازگاری با این تغییرات باید مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم سازگاری شهرها و اجتماعات در برابر تغییرات اقلیم افزود: این موضوع در دزفول که سابقه درگیری گردوخاک را دارد، ارزشمند است. 
ندافی بیان کرد: این مرکز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و پیگیری مجدانه دانشگاه دزفول و حمایت وزارت بهداشت راه اندازی شده که  فعالیت‌های آن باید در سطح منطقه گسترش یابند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار