تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۲۵۰۱۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حضور پر رنگ مسوولان عالیرتبه دولت در حادثه متروپل آبادان مرهمی بر زخم داغدیدگان
  شهروندان آبادانی حضور مسوولان عالیرتبه دولت در حادثه متروپل آبادان را مرهمی بر زخم داغدیدگان این حادثه دانسته و می گویند گرچه این مصیبت برای مردم آبادان بسیار سنگین است ولی گرمی حضور این مسئولان از بار این مصیبت کاسته است.

 از همان لحظات اولیه این حادثه رییس جمهور، معاون اول وی و وزیر کشور با دستورات لازم خواستار امدادرسانی سریع به حادثه دیدگان و بسیج امکانات شده به طوریکه استاندار خوزستان در کمترین زمان ممکن در محل حادثه حاضر شده و ستاد بحران را تشکیل و دستورات لازم را صادر کرد.

وزیر کشور ساعت ۱۶ در فرودگاه تهران حاضر شد تا به آبادان سفر کند ولی پدیده گرد و خاک مانع از سفر هوایی وی در آن ساعت شد اما با مساعد شدن هوا وی به همراه یک تیم کارشناسی قوی شامل معاون عمرانی وزارت کشور، رییس ستاد مدیریت بحران کشور و دیگر مسوولان این وزارتخانه در آبادان حاضر شد و بلافاصله به محل حادثه آمده و از نزدیک وضعیت امداد رسانی را بررسی کرد.

وزیر کشور که با خانواده های افراد گرفتار شده در این ریزش ساختمان حاضر شده بود در همان ساعات اولیه بامداد سه شنبه قول داد تا تمامی تلاششان را برای نجات جان افراد گرفتار شده در این حادثه را به کار گیرند و در این راستا نیز دستورات اکیدی به مسوولان مربوطه داد.

وحیدی در ساعت ۳ بامداد سه شنبه در مسجد قائم در کوچه همجوار متروپل کمیته بحران را تشکیل داد و در همان جلسه ضمنشنیدن گزارشات مسوولان مربوطه ضمن تقسیم بندی کارها دستورات لازم را برای تشدید امداد رسانی صادر و تاکید کرد از تمام ظرفیتهای موجود در این زمنه استفاده شود.

وزیر کشور که هم اکنون نیز در آبادان حضور دارد و مستقیم بر روند کارها نظارت می کند به صورت مستمر جلساتی را با مسئولان بحران مستقر در آبادان برقرار کرده و بر روند کارها نظارت مستقیمی دارد که نتیجه آن به سامان شدن کارها و رفع مشکلات در سریعترین زمان ممکن شده است.

وی در گفتگوی اختصاص با ایرنا حجم بالای ریزش آوار و محدودیت فضا برای امداد رسانی را ۲ مشکل اصلی دانست و گفت: تمامی امکانات لازم برای این امر به کار گرفته شده تا ضمن نجات جان افراد گرفتار در این حادثه اجساد جان باختگان نیز خارج شود.

به گفته وحیدی تا کنون ۱۴ جسد از این حادثه خارج شده و ۳۴ نفر نیز توسط امدادگران زنده از زیر آمار خارج شده اند و تلاش برای امدادرسانی در این زمینه ادامه دارد هرچند ممکن است تعداد جانباختگان در روزهای آینده به دلیل حجم بالای ریزش آوار اضافه شود.

وی گفت: یکی از مشکلات عدیده در مسیر آواربرداری بقایای ساختمان تخریب شده متروپل است که هنوز ریزش نکرده و هر لحظه ممکن است بر حجم آوار موجود بیفزاید هر چند کارشناسان موارد احتیاطی را نیز در این زمینه در دستور کار قرار داده اند.

پیر حسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر نیز بامداد سه شنبه در محل حادثه حاضر شده و تا کنون در کنار وزیر کشور بر روند کارهای امداد رسانی به افراد گرفتار شده در ریزش متروپل آبادان نظارت مستقیم داشته است.

وی نیز در گفت گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از این حادثه ابتدا دستورات لازم به امدادگران جمعیت هلال احمر خوزستان صادر شد و تمامی امکانات در این زمینه به محل حادثه گسیل شد که خوشبختانه حاصل آن نجات جان بسیاری از شهروندان گرفتار شده در ریزش آوار این ساختمان بود.

وی گفت: به دلیل اهمیت موضوع در همان روز اول به ابادان سفر کردم و تا هر زمانی که نیاز باشد در این شهر و محل حادثه حاضر خواهم بود تا عملیات امداد و نجات به پایان برسد زیرا جان تمامی شهروندان عزیزمان در این حادثه برایمان مهم است.

حضور پر رنگ مسوولان عالیرتبه دولت در حادثه متروپل آبادان مرهمی بر زخم داغدیدگان

رییس جمعیت هلال احمر کشور اضافه کرد: در چند نوبت هم به بیمارستانهای آبادان رفتم و با مصدومان حادثه ملاقات کرده و دستورات لازم را برای رفع مشکلات آنها صادر کرده تا مرهمی بر زخمهای آنان باشیم.

وی گفت: خوشبختانه امدادگران این جمعیت به صورت شبانه روزی و بدون وقفه در تلاش برای امداد و نجات هستند و به گونه ای برنامه ریزی شده که امدادرسانی حتی یک لحظه  متوقف نشود زیرا در اینگونه حوادث حتی لحظات کوتاه نیز برای امداد و نجات ضروری و حیاتی است.

ساعتی که این حادثه رخ داد جمعیت کمی در محل حضور داشته است و اگر این حادثه در ساعت بعداز ظهر بود تلفات بیشتر می شد.

محمد حسین نامی رییس ستاد بحران وزارت کشور نیز از جمله مسوولان عالیرتبه کشور است که در همان روز اول در محل حادثه آبادان حاضر شد تا در کنار سایر مسوولان روند امداد رسانی به حادثه دیدگان متروپل تشدید یابد. وی به خبرنگار ایرنا گفت: به دستور وزیر کشور تمامی تجهیزات مورد نیاز برای امداد رسانی در همان ساعات اولیه تامین شد و خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود نداشت. تنها موقعیت بد جغرافیایی ساختمان که در هسته اصلی شهر قرار داشته و دسترسی به ساختمان مورد نظر را سخت کرده بود امدادگران را با مشکل مواجه کرده بود که با تدابیر لازم تا کنون کارها با سرعت و شتاب بیشتری انجام شده است.

وی افزود:متاسفانه به دلیل رعایت نکردن مقررات نظام مهندسی ساختمان، این اتفاق افتاد و سه طبقه بیش از حد نصاب ساخته شده است.

حضور پر رنگ مسوولان عالیرتبه دولت در حادثه متروپل آبادان مرهمی بر زخم داغدیدگان

وی افزود:متخصصانی تعیین شده اند تا با کار کارشناسی شده با افرادی که در این زمینه کوتاهی کرده اند برخورد شود  ضمن اینکه تجهیزات کامل برای برش آهن آلات در منطقه مستقر شده تا به طبقات پایین برسیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: ۴۰ هزار متر زیر بنای منطقه بحرانی ساختمان است و احتمال تخریب ساختمانهای مجاور هم وجود دارد.

محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور هم در روز نخست این حادثه در محل ریزش ساختمان متروپل حاضرر شده و از نزدیک روند امدادرسانی را بررسی و دستوراتی در این زمینه صادر کرده و در ادامه خواستار برخورد جدی با خاطیان این امر شد.

وی گفت: حادثه تاسف بار و غم انگیز ریزش ساختمان متروپل باعث تاثر و ناراحتی همه شده است و تمام افرادی که در این حادثه دخالت داشتند و متخلفان باید به نوعی مجازات شوند که عبرت سایرین باشد.

حضور پر رنگ مسوولان عالیرتبه دولت در حادثه متروپل آبادان مرهمی بر زخم داغدیدگان

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: با پیمانکار، شهرداری و مالک این ساختمان و تمامی ناظرانی که بر این ساختمان نظارت نکردند باید به شدت برخورد شود تا درس عبرتی برای افرادی باشد که دست به چنین تخلفاتی می زنند.
رضایی بیان کرد: در کنار وزیر کشور برای سازماندهی بهتر و بررسی شرایط خدمت رسانی و امداد رسانی در محل حادثه حاضر شدیم تا با فرماندهی بهتر عملیات، آواربرداری به خوبی و با سرعت بیشتری انجام شود.

وی در ادامه بر ارسال امکانات و تجهیزات بیشتر امدادی به منطقه برای تقسیم کار و سرعت بیشتر عملیات آواربرداری تاکید کرد.

 استاندار خوزستان یکی از مسوولانی بوده که در همان لحظات اولیه حادثه در محل حاضر شد و سکان مدیریت بحران را در دست گرفته تا روند امدادرسانی در مسیر درست قرار گیرد و حتی با افرادی که نگران اعضای خانواده خود بودند به گفتگو نشست و قول داد تمام تلاششان را برای نجات جان آنان به کار گیرند.

صادق خلیلیان به خبرنگار ایرنا هم گفت: این حادثه نتیجه سهل انگاری مسوولان دولتهای گذشته است که بدون نظارت و کارشناسی اجازه ساخت چنین سازه ای را صادر کرده اند و قطعا باید با متخلفان برخورد شود.

حضور پر رنگ مسوولان عالیرتبه دولت در حادثه متروپل آبادان مرهمی بر زخم داغدیدگان

وی اضافه کرد: بعد از حادثه در محل حاضر شدم و تمامی کارها را مستقیم مدیریت کردم و تا این لحظه هم در کنار مردم ایستاده ام تا زمانی که کار به اتمام برسد و قطعا تلاش می کنم تا آلام مردم آسیب دیده در این حادثه به حد اقل ممکن برسد زیرا ما نیز در این مصیبت شریک هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد نبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز نیز با حضور در محل حادثه  ضمن نظارت بر روند کارها با برخی خانواده های قربانیان این حادثه دیدار و ضمن دلجویی از آنان با این خانواده ها ابراز همدردی نمود.

حضور پر رنگ مسوولان عالیرتبه دولت در حادثه متروپل آبادان مرهمی بر زخم داغدیدگان

وی گفت: قطعا این حادثه مصیبت بزرگی است وبرای تسکین دردهای مردم دستگاه قضایی بایستی با خاطیان برخورد قانونی شود  به همین دلیل هم ۲ روز را در آبادان عزای عمومی اعلام می کنم.

 یک شهروند آبادانی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حادثه متروپل در آبادان بسیار فاجعه بار است اما خوشبختانه از روز نخست شاهد مسوولان عالرتبه دولت در کنار مردم مصیبت دیده آبادان  هستیم و همین امر باعث کاهش آلام مردم شده است.

سید صاحب تاج الدینی اظهار داشت: هر چند مردم آبادان منتظر بازخواست عوامل این حادثه هستند ولی قدردان زحمات دولتمردانی هستیم که از روز نخست در کنار مردم قرار گرفتند و با آنان ابراز همدردی کردند .

رضا عبودیانی دیگر شهروند آبادانی گفت: همینکه وزیر کشور سه روز است که در کنار مردم آبادان قرار گرفته برای ما کافی است زیرا بار مصیبت را بر ما کاهش داده است. در عین حال وی مدام در تلویزیون هم به مردم گزارش می دهد و چیزی که تا کنون کمتر شاهد آن بوده ایم.

 وی اضافه کرد: مردم آبادان مردمی قدردان هستند و همینکه مسوولان را در کنار خود می بییند دلگرم می شوند و سختیهای این حادثه تلخ را فراموش می کنند. 

 در سومین روز از گذشت این حادثه بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر امداد گر در حال امداد رسانی هستند و تا کنون اجساد ۱۴ جانباخته و ۳۴ مصدوم را از زیر آوار نجات داده اند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار