تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۲۵۰۰۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فاجعه متروپل آبادان و نسخه تکراری پلاسکو تهران
 عقربه های ساعت، عدد ۱۲ و ۴۰ دقیقه روز دوشنبه دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ را نشان می دهد. به ناگاه ابتدا صدای ریزش مهیب و چند ثانیه بعد صدای انفجار ناشی از آوار در خیابان امیر کبیر آبادان همه را بهت زده می کند.

دود و گرد و خاک ناشی از ریزش ساختمان ۱۱ طبقه متروپل آبادان دقایقی خیابان یاد شده و تمامی مناطق اطراف آن را محو می کند.بعد از کم شدن غبار ناشی از تخریب ساختمان مردم وحشت زده آبادان مستاصل از فرار یا نجات افراد گرفتار شده در ریزش آوار ساختمان آنها را به این سو و آنسو می برد. مردم دیگر مناطق آبادان خود را به محل حادثه رسانده تا شاید کمکی به همشهریان خود انجام دهند.

لحظاتی بعد صدای بوق آمبولانسها و خودروهای آتش نشانی بلند شده تا عمق فاجعه را بیش از پیش نمایان کند. بعد از چند دقیقه نیروهای امدادی پیکر بیجان یک فرد و ۱۰ مصدوم را از زیر آوار خارج می کنند و تلاش دیگر امدادرسانان آغاز می شود.

ساختمان نیمه تمام ۱۱ طبقه متروپل آبادان چند روزی است که طبقات پایینی آن افتتاح شده و به گفته یکی از ساکنان اطراف این ساختمان بیش از ۷۰ درصد آن آماده بهره برداری بوده و قرار بوده است در زوهای آتی ۳۰ درصد مابقی آن هم تکمیل و در اختیار مشتریان قرار گیرد.

گزارش میدانی خبرنگاران  از محل ریزش ساختمان متروپل اهواز حاکی است که بیش از ۳۰۰ امداد رسان در حال امداد و نجات هستند اما به دلیل تخریب بالا و ریزش آوار امداد رسانی با احتیاط بیشتری انجام می شود.

برخی امداد رسانان حاضر در محل به خبرنگار ایرنا گفتند تعدادی از خانواده ها مدعی شدند که عزیزان آنها در زیر آوار با آنها تماس گرفته و زنده بودن خود را اعلام کرده و خواستار نحات جانشان شده اند.

در حال حاضرصادق خلیلیان  استاندار خوزستان در محل حادثه  حاضر شده تا مدیرت کار را در دست گرفته تا هم امداد رسانی با سرعت انجام شود و هم اینکه کمبود امکانات در سریعترین زمان ممکن برطرف شود.

فاجعه متروپل آبادان و نسخه تکراری پلاسکو تهران

تعداد مصدومان حادثه ریزش ساختمان در آبادان به ۲۷  و کشته ها به ۵ نفر رسید

 معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان گفت: ریزش ساختمان تجاری متروپل آبادان تاکنون پنج کشته و ۲۷ زخمی برجا گذاشته است

احسان عباسپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون  پنج نفر از شهروندان آبادانی به دلیل ماندن زیر آوار جان خود را از دست دادند..

وی اظهار داشت: همچنین ۲۷ نفر دیگر توسط نیروهای امداد و نجات از زیر آوار بخارج شده و به بیمارستان منتقل شدند.

عباسپور بیان کرد: ۱۱۵ کارشناس فوریت‌های پزشکی از شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با ۲ تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست‌نجات در محل حادثه حضور داشته و عملیات تخلیه و ایمن سازی محل آغاز شده است.

وی افرود: همچنین ساختمان های اطراف این حادثه تا شعاع ۲۰۰ متر تخلیه شدند.

برج تجاری، پزشکی، اداری متروپل در فضایی با بیش از ۶ هزار مترمربع در ۹ طبقه توسط هلدینگ عبدالباقی در سال ۱۳۹۸ ساخته شد.

در پی ریزش این ساختمان  ۹ تیم عملیاتی به محل حادثه اعزام شده و در حال ریزش برداری و عملیات جست و جو برای یافتن افراد احتمالی گرفتار در زیر آوار هستند.

ستاندار خوزستان در پی حادثه ریزش بخشی از ساختمان متروپل آبادان در محل حادثه حاضر شد.

فاجعه متروپل آبادان و نسخه تکراری پلاسکو تهران

استاندار خوزستان با حضور در محل، دستورات لازم را در جهت تسهیل در عملیات امداد و نجات صادر کرد

بر اساس این‌گزارش کار ساخت برج‌های ۲قلوی متروپل به‌عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه پزشکی، اداری، تفریحی، تجاری و توقفگاه خودرویی طبقاتی آبادان در منطقه جنوب غرب خوزستان که در مراحل پایانی قرار داشت و بنا به دلایل فنی، متوقف شده بود، ساعاتی پیش فرو ریخت

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان‌گفت: ۱۲ تیم امداد و واکنش سریع این جمعیت برای امداد رسانی به محل حادثه ریزش ساختمان "پترو پل" آبادان اعزام شدند.

علی پهلوان  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این تیم های امدادی هلال احمر از شهرستان های دشت آزادگان، هویزه، اهواز، آبادان، خرمشهر و ماهشهر اعزام شده‌اند و در صورت نیاز تیم‌ها و افراد بیشتری اعزام خواهند شد.

وی گفت: هلال احمر تاکنون ۱۵ مصدوم این حادثه را از زیر آوار خارج کرده است و آوار برداری همچنان ادامه داد.

پهلوان ادامه داد: طبق اعلام مردم منطقه، ۸۰ نفر زیر آوار هستند اما هنوز اطلاعات موثقی در این‌ خصوص اعلام نشده است.

فاجعه متروپل آبادان و نسخه تکراری پلاسکو تهران

حضور دادستان اهواز به همراه معاونان برای بررسی حادثه ریزش بخشی از ساختمان متروپل آبادان 

صادق جعفری چگنی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: قطعا با همه عواملی که در این حادثه نقش داشته و سهل انگاری کرده‌اند برخورد قانونی می‌شود.
وی گفت: سلامت مردم خط قرمز دستگاه قضایی است و با افراد خاطی در این زمینه برخورد خواهد شد.
وی اضافه کرد: پس از وقوع این حادثه دستور بازداشت مالک و پیمانکار ساختمان مترو پل آبادان صادر شد و ساعاتی پیش بازداشت شدند. 
جعفری چگنی گفت: برای بررسی دقیقتر شخصا به آبادان می‌روم تا موضوع را بررسی کرده و تصمیم قضایی را اتخاذ کنم.

دستور معاون اول رییس جمهور برای رسیدگی به مجروحان حادثه متروپل آبادان

معاون اول رئیس جمهور بر لزوم رسیدگی فوری به حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در مرکز شهر آبادان و خارج کردن سریع مصدومان از زیر آوار تأکید کرد.

به گزارش حوزه دولت ایرنا، در پی وقوع ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، «محمد مخبر» در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، دستورات لازم برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان این حادثه را صادر کرد.

معاون اول رئیس‌ جمهور، ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه و ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان این سانحه دلخراش، خواستار بررسی دقیق علل وقوع این اتفاق شد.

فاجعه متروپل آبادان و نسخه تکراری پلاسکو تهران

شهروندان با ترک محل حادثه به امدادرسانان کمک کنند

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان گفت: شهروندان برای سهولت در عملیات نجات و امداد محل حادثه ریزش بخشی از ساختمان ۱۰ طبقه متروپل را ترک کنند.

احسان عباسپورافزود: با توجه به اینکه خطر ریزش بخش باقی مانده ساختمان متروپل وجود دارد، لذا لازم است برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از تلفات احتمالی، شهروندان محل حادثه را ترک کنند.

وی افزود: دستور تخلیه ساختمان‌های مجاور این مجتمع نیز صادر شده و ساکنان برای تخلیه با ماموران امدادی همکاری کنند.

فرماندار ویژه آبادان گفت: تمام نیروهای دستگاه‌های امدادی مشغول آواربرداری هستند ولی ازدحام جمعیت مانع سرعت بخشیدن به کار شده است.

۱۵ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس برای امداد رسانی در محل حادثه مستقر بوده و در حال امدادرسانی به مصدومان این حادثه هستند.

برای امداد رسانی به مصدومان این حادثه ۳۰ دستگاه آمبولانس درخواست داده شده است.

احتمال افزایش شمار تلفات ریزش بخش‌هایی از برج متروپل آبادان که در مرکز این شهر واقع است وجود دارد.
 

فاجعه متروپل آبادان و نسخه تکراری پلاسکو تهران

استاندار خوزستان: امدادرسانان با تمام توان مشغول امدادرسانی هستند

 استانداد خوزستان با بیان اینکه جست و جو برای یافتن آسیب دیدگان حادثه ریزش برج متروپل آبادان ادامه دارد گفت‌: گروه‌های امدادی همچنان در حال جست و جو و نجات حادثه دیدگان احتمالی هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا صادق خلیلیان دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این ساختمان موقع احداث مشکل فنی داشته است گفت:ـ سازه این ساختمان دچار مشکل بوده که از رییس دادگستری استان خواستان درخواست رسیدگی فوری به این موضوع شده است.

وی افزود: تا کنون در این خصوص ۲ نفر دستگیر شده و قطعا برخورد جدی با عوامل این حادثه ناگوار خواهد شد.

استاندار خوزستان بیان کرد: چند نفر از شهروندان همچنان در ساختمان حادثه دیده گرفتارهستند که گروه های امداد و نجات در حال تلاش برای نجات این عزیزان می باشند.

وی افزود: این حادثه تاکنون پنج نفر کشته و ۲۷ نفر زخمی داشته است.
خلیلیان از گروه‌های امدادی هلال احمر شهرهای مجاور آبادان خواست نیروهای امدادی خود را برای سرعت بخشیدن به عملیات امداد و نجات حادثه دیدگان احتمالی به آبادان اعزام کنند.

در پی ریزش مترو پل آبادان ۹ تیم عملیاتی به محل حادثه اعزام شده و در حال ریزش برداری و عملیات جست و جو برای یافتن افراد احتمالی گرفتار در زیر آوار هستند. 

برج متروپل در مرکز شهر آبادان و در منطقه‌ای پر رفت و آمد قرار دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار