تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۴۹۹۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علت حریق‌ جنگل‌ها و مراتع خوزستان چیست؟

  مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه عمده حریق‌هایی که در جنگل‌ها و مراتع خوزستان رخ می‌دهد، ناشی از خطای انسانی است، گفت: در همه سال‌ها فارغ از این که خشکسالی یا ترسالی باشد، زمینه حریق در جنگل‌ها و مراتع وجود دارد.

سید محمدتقی سجادی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در خوزستان اظهار کرد: هر ساله با آغاز فصل گرما امکان وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی اعم از جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌زارها افزایش پیدا می‌کند و از این رو تدابیر ویژه‌ای برای کنترل این شرایط اندیشیده می‌شود.

وی با اشاره به تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی ساماندهی شده برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع، افزود: در این راستا طی چند نوبت تجهیزات و امکانات اطفای حریق به صورت متمرکز از طریق سازمان منابع طبیعی کشور در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان قرار گرفته است تا در زمان حریق از این تجهیزات استفاده شود.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: همچنین آموزش‌های لازم برای مدیریت حریق به بهره‌برداران عرفی و افرادی که به نوعی ساکنان طبیعت هستند در حال انجام است تا این افراد در مواقع حریق جنگل‌ها و مراتع بتوانند به بهبود شرایط کمک و وضعیت را تا زمان اعزام نیروها مدیریت کنند.

سجادی عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با نیروهای مسلح در خصوص تامین نیاز بالگرد برای اطفای حریق و انتقال نیرو منعقد شده است تا در زمان حادثه با اعلام مدیرکل منابع طبیعی استان و فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی خوزستان، نسبت به اعزام بالگرد به منطقه حریق اقدام شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که عمده حریق‌هایی که در جنگل‌ها و مراتع خوزستان رخ می‌دهد، ناشی از خطای انسانی است و در این زمینه نیاز است تا مردم هوشیاری لازم را در زمان حضور در جنگل‌ها و مراتع داشته باشند تا از وقوع حریق در این مناطق جلوگیری شود.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: وقتی صحبت از خطای انسانی می‌شود، الزاما منظور حریق عمدی نیست بلکه غلفت نیز خطای انسانی است و از این رو بهره‌برداران طبیعت باید در زمان حضور در جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌زارها هوشیار باشند و نکات ایمنی را برای جلوگیری از حریق این مناطق رعایت کنند.

سجادی عنوان کرد: در سال‌های ترسالی پوشش علفی به صورت انبوه در طبیعت ایجاد می‌شود و در فصول گرم این پوشش حالت خشوی پیدا می‌کند و به ویژه در تابستان، استعداد وقوع حریق افزایش می‌یابد. در سال‌های خشک نیز علی رغم کاهش پوشش علفی اما هرچه باقی می‌ماند حالت بسیار خشک و خشوی دارد و به شدت مستعد حریق است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عمدتا عوامل انسانی باعث بروز حریق در جنگل‌ها و مراتع می‌شود، امکان وقوع حریق به دلیل عوامل طبیعی مثل خشکسالی تقریبا نقش ثانویه دارند. در همه سال‌ها فارغ از اینکه خشکسالی یا ترسالی باشد، زمینه حریق وجود دارد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار