تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۲۴۹۸۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ریزگرد هوای سه شهر خوزستان را در شرایط خطرناک قرار داد
 ورود توده جدید گرد و غبار، شاخص کیفی هوای شهرهای آبادان، اهواز و شادگان در خوزستان را بار دیگر در شرایط خطرناک قرار داد.

 سامانه پایش کیفی هوای کشور در ساعت ۹ روز شنبه شاخص کیفی هوای آبادان را ۴۹۴، اهواز ۳۹۲ و شادگان ۴۴۰ در شرایط خطرناک اعلام کرد.

در همین زمان شاخص کیفی شهرهای بندر امام ۲۸۰، حمیدیه۲۶۰ و سوسنگرد ۲۳۰ در شرایط بسیار ناسالم؛ شاخص کیفی هوای شهرهای اندیمشک ۱۵۲ و مسجدسلیمان ۱۶۳ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها و شاخص کیفی هوای شهرهای امیدیه ۱۰۷، بهبهان ۱۳۱،  رامشیر ۱۲۴، شوش ۱۱۲، شوشتر ۱۳۳ و هندیجان ۱۱۱ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

هواشناسی خوزستان صبح امروز (شنبه) با صدور هشدار آنی سطح نارنجی، نسبت به وزش باد نسبتا شدید تا شدید در نواحی مرزی و خیزش گرد و خاک در مناطق جنوبی، جنوب غربی، غربی و مرکزی استان از روز شنبه تا اواسط وقت یکشنبه هشدار داده است.

طبق گزارش هواشناسی خوزستان، توده گرد و خاک از اواسط وقت دیروز (جمعه) در مناطق شمال غربی عراق تشکیل و در حال گسترش بوده که بخشی از این گرد و خاک، استان‌های غربی همچون کرمانشاه را تحت تاثیر قرار داده است.

با توجه به جهت وزش باد در لایه‌های مختلف پیش بینی شده بود که بخشی از این توده به سمت کشورهای کویت و شمال عربستان و قسمتی از آن خوزستان را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر با وزش باد به احتمال زیاد این توده با گرد و خاک محلی ترکیب می‌شود.

کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای خوزستان در پی گرد و غبار شدید روز ۲۷ اردیبهشت مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات سراسر استان را تعطیل اعلام کرد. همچنین به دلیل تداوم گرد و غبار ۲۸ اردیبهشت امتحانات مدارس هفت شهرستان شمالی (به جز پایه نهم) را لغو کرده و ۲ ساعت دورکاری برای ادارات درنظر گرفت.

خوزستان در چند ماه اخیر با توده‌های متعدد گرد و غبار با ماندگاری بالا مواجه شده که هواشناسی، منشاء بیشتر آنها را کشورهای عراق و سوریه اعلام کرده است.

AQI شاخصی است که برای سنجش کیفیت هوا به کار می‌رود و نشان می‌دهد که هوای اطراف چقدر تمیز یا آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامت افراد داشته باشد. این شاخص بر اثراتی متمرکز است که افراد ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد از تنفس در این هوا با آنها روبه رو شوند.

بر اساس این شاخص، از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار