تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۲۴۹۷۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آخرین وضعیت شهرهای خوزستان پس از هجوم توده خاک
  پس از دو روز خاکی، خوزستان همچنان امروز نیز درگیر گرد و غبار است و این پدیده باعث شده که امتحانات مقاطع تحصیلی مختلف در برخی شهرها در روز چهارشنبه برگزار نشود.

 مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان در صبح روز دوشنبه (۲۶ اردیبهشت‌ماه) با پیش‌بینی تاثیر توده گرد و خاک از کشور عراق بر استان، هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

در پی آن به تدریج از اواسط وقت دوشنبه، توده خاک سنگین از مرزهای غربی وارد شد و شهرهای مختلف استان خوزستان یکی پس از دیگری به زیر سایه خاک فرو رفتند.

تا عصر دوشنبه غلظت گرد و غبار افزایشی شد و در ساعت ۱۸ در دشت آزادگان با بیش از ۶۳۰۰ میکروگرم در مترمکعب به بیش از ۴۲ برابر حد مجاز و پس از آن نیز غلظت خاک در حمیدیه در ساعت ۲۰ با ۱۰ هزار میکروگرم در مترمکعب به بیش از ۶۶ برابر حد مجاز رسید.

همان گونه که مدیرکل هواشناسی خوزستان اعلام کرده بود، این پدیده ادامه یافت و در نهایت در ساعت ۲۳ دبیر کارگروه اضطرار مقابله با گرد و غبار خوزستان از لغو تمامی امتحانات مدارس خوزستان در روز سه‌شنبه و تاخیر ۲ ساعته آغاز فعالیت ادارات به دلیل به دلیل گرد و خاک شدید خبر داد و گفت: بررسی شرایط نیز صبح انجام و  تا قبل از ساعت ۸ در مورد فعالیت ادارات تصمیم‌گیری می‌شود.

در نهایت در ساعت ۷ صبح بر اساس تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا، ادارات و دستگاه‌های اجرایی خوزستان در روز سه‌شنبه (۲۷ اردیبهشت‌ماه) تعطیل اعلام شدند.

با پیش‌بینی تداوم گرد و خاک، پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، در ساعات پایانی سه‌شنبه اعلام کرد که با توجه به گرد و خاک با منشاء خارجی و بر اساس تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا در روز چهارشنبه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) ادارات شهرستان‌های دزفول، اندیمشک، شوشتر، گتوند، مسجدسلیمان، لالی و اندیکا با ۲ ساعت تاخیر آغاز می‌شود و آزمون مقاطع تحصیلی شهرستان‌های مذکور نیز به استثنای پایه نهم، برگزار نمی‌شود.

در صبح چهارشنبه، هر چند کیفیت هوا در برخی شهرها نسبت به دو روز گذشته بهبود یافته است اما برخی شهرهای شرق استان خوزستان همچنان روزی خاکی را تجربه می‌کنند.

بنا بر اعلام اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، میزان غلظت گرد و غبار PM۱۰ بر حسب میکروگرم بر متر مکعب در ساعت ۹ صبح امروز در ایذه ۱۰۹۱، بهبهان ۹۱۸، مسجدسلیمان ۷۶۹، اندیمشک ۷۲۰، گتوند ۶۱۸، شوشتر ۵۵۹، امیدیه ۴۸۵، هندیجان ۴۶۴، شوش ۴۶۰، بندرامام ۴۴۷، ماهشهر ۳۸۸، اهواز ۳۵۲، شادگان ۲۶۶، حمیدیه ۱۸۱، دشت آزادگان ۱۶۸ و  آبادان ۱۴۷ میکروگرم بر متر مکعب اندازه‌گیری شده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز عنوان کرده است که تا اوایل روز چهارشنبه با شدت ضعف شاهد فرونشینی گرد و خاک منتقل شده از کشور عراق و بهبود کیفیت هوا در سطح استان خوزستان خواهیم بود.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار