تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۲۴۹۷۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نهرهای سنتی اروندکنار آبادان در حسرت لایروبی
 نهرهای سنتی اروندکنار آبادان که روزگاری چشم انداز زیبایی برای این منطقه بودند اینک به دلیل لایروبی نشدن به گندابی تبدیل شده که بوی تعفن ناشی از فاضلاب و تخلیه زباله در آنها ، بهداشت و سلامت اهالی ساکن در اطراف آنها را تهدید می کند.

 حوزه شهری اروندکنار دارای ۱۳ نهر منشعب از اروندرود است که روزگاری علاوه بر زیبایی ، آبیاری نخلستان‌ها و زمین‌های کشاورزی منطقه را برعهده داشتند اما در سایه بی توجهی برخی از انهار به نیزار تبدیل شده و برخی پناهگاه حیوانات وحشی از جمله گراز شده‌اند.

در حالی که شهردار اروندکنار از پیشنهاد ثبت ملی ۱۳ نهر سنتی منشعب از اروندرود در حوزه شهری به عنوان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داده بود برخی از این آنها به نیزار تبدیل شده‌اند.

یکی از اهالی نهر قصر اروندکنار در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:بوی تعفن و لجن متصاعد شده از نهار قصر بهداشت و سلامت اهالی ساکن در اطراف این نهر را به خطر انداخته است.

نجمه هاشمی افزود:یک سال است که نهر آب به بهانه لایروبی توسط شهرداری مسدود شده و جزر و مدی در آن صورت نمی‌گیرد واین عامل باعث شده تا آب فاضلاب و روان آب به نهر سرازیر شود.

وی اظهار داشت:نهر قصر در مرکز شهر اروندکنار واقع است و زیبنده نیست که چنین وضعیتی داشته باشد و مسوولان باید به فکر لایروبی این نهر باشند.

خانم هاشمی گفت: اهالی از ترس حمله سگ‌های ولگرد و گرازهای پنهان شده در نیزار نهر قصر به کودکان خود اجازه بیرون رفتن از خانه را نمی دهند. 

یکی دیگر از اهالی نیز در این خصوص گفت:سال گذشته نهر آب به بهانه لایروبی بسته شد اما پس ازچند متر لایروبی کار تعطیل شد.

علی حلافیان اظهار داشت:اگر مسوولان شهری در منطقه ساکن بودند و وضعیت بوی نامطبوع و حیوانات وحشی از جمله گرازها را مشاهده می کردند شاید زودتر به فکر لایروبی و تکمیل پروژه نیمه تمام لایروبی نهر قصر می‌ افتادند.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت بهداشتی در اروندکنار گفت:در حالی که بسته ماندن آب نهر قصر به یک چالش بهداشتی برای مردم تبدیل شده و مردم از آن رنج می برند کسی جواب گوی مشکل مردم نیست.

حسن جاسمی نیز گفت: نخلهای اطراف نهر که هر کدام بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال عمر دارند به دلیل نفوذ گندآب به ریشه آنها بکلی خشک و یا در حال خشک شدن هستند.

وی افزود:جزر و مد آب علاوه بر شستشوی نهر باعث آبیاری نخلستان‌های منطقه می شد که اکنون به دلیل مسدود شدن نهر این جریان طبیعی آبیاری مختل شده و نخلستانهای منطقه در حال از بین رفتن هستند.

رییس شورای اسلامی  شهر اروندکنار نیز گفت: برای جاری شدن آب در نهر قصر از فردا مسیر این نهر باز خواهد شود تا با جزر و مد آب در آن جاری شود.

هادی نصاری گفت: شورا در تلاش است تا در قرار داد جدید برای لایروبی نهرهای حوزه شهری اروندکنار اقدام کند ضمن اینکه با نظارت درست روند لایروبی نهرها به درستی انجام شود.

شهردار اروندکنار نیز گفت: ۱۳ نهر سنتی منشعب از اروندرود در حوزه شهری به عنوان میراث فرهنگی و گردشگری ثبت ملی می‌شود.

ایوب بچاری اظهار کرد: انهار سنتی اروندکنار نقش مهمی در توسعه شهر و رونق اقتصادی منطقه داشته لذا سعی می‌شود تا در بحث گردشگری آبی نیز مورد توجه قرار گیرند.

وی در خصوص لایروبی نهرهای سنتی اروندکنار پاسخی نداد.

اروندکنار در ۴۵ کیلومتری جنوب آبادان و روبه‌روی شهر فاو عراق قرار دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار