تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۲۴۹۶۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توسعه گلخانه‌ها درخوزستان از برنامه مصوب جلوتر رفت
  رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: هدف‌گذاری و برنامه مصوب توسعه گلخانه‌ها، پارسال در خوزستان ۵۰ هکتار بود ولی با استقبال متقاضیان و کشاورزان ، سطح توسعه گلخانه‌های استان به ۵۸ هکتار رسید.

خدارحم امیری زاده  افزود:تحقق برنامه توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس و سازه های فنی و سبک در استان به ۱۱۶ درصد رسید و از این حیث ، خوزستان رتبه ششم توسعه گلخانه‌ای کشور را کسب کرد.

وی گفت:هر هکتار کشت سبزی و صیفی در گلخانه ها ۹ تا ۱۰ برابر صرفه جویی در آب و همچنین صرفه جویی در اشغال زمین را به دنبال دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان یکی از سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی را انتقال تولیدات سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ها بیان کرد و ادامه داد:با توجه به جمعیت رو به رشد و کمبود زمین کشاورزی، کشت گلخانه‌ای برای کشاورز به صرفه تر و درآمد آن بیشتراست.

به گفته امیری زاده پارسال یک هزار و ۸۵۲ تن انواع محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای شامل فلفل دلمه‌ای ، گوجه فرنگی، خیار، توت فرنگی از خوزستان به کشورهای مختلف صادر شد.

وی عمده مشکلات پیش رو برای توسعه گلخانه‌ها در خوزستان را الزام متقاضیان به ارایه تغییر کاربری به بانک برای پرداخت تسهیلات، طولانی بودن فرایند تغییرکاربری ، تامین نشدن به موقع اعتبارات مالی و تسهیلات بانکی، ناتوانی متقاضیان در تامین وثیقه بانکی مورد نیاز، نبود شرکت‌های سازنده بومی دارای رتبه بندی، و ناکافی بودن واحدهای فرآوری و بسته بندی در استان بیان کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان تولید محصول سالم با استاندارد صادراتی ، توسعه کشت محصولات گرمسیری در فضای باز و توسعه کشت‌های داربستی زیرسایبان را ازمهمترین برنامه های آینده برای توسعه گلخانه‌ها در استان بیان کرد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی، باغی، عسل و فرآورده‌ دامی معادل ۱۴درصد کل تولیدات کشاورزی کشور، مقام نخست را دارد.

بروز خشکسالی متوالی در ۲ سال اخیر میزان تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را تا ۲۵درصد کاهش داده و پیش بینی شده با ممنوعیت و محدودیت کشت تابستانه امسال ، تولید محصولات کشاورزی باز هم کاهش داشته باشد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی دارد ولی با تامین آب ، احداث شبکه های آبیاری و زهکشی و بهره گیری از روش های نوین تحت فشار آبیاری (قطره‌ای ، بارانی ) و توسعه کشت گلخانه ای ، امکان توسعه زمین‌های کشاورزی تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار