تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۴۹۶۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبیاری قطره‌ای زیرسطحی نیشکر اقدامی دانش‌بنیان در افزایش بهره‌وری آب است


طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی قرار است پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های اولیه در سطح وسیعی از کشت و صنعتهای نیشکری به کار گرفته شود.

یک مسئول وزارت جهاد کشاورزی، آبیاری قطره‌ای زیرسطحی نیشکر را طرحی «دانش‌بنیان» دانست که در شرایط تنش آبی، باعث افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، سعدالله منصوری در بازدید از طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی کشت و صنعت‌ حکیم فارابی، گام صنعت توسعه نیشکر را در افزایش راندمان آبیاری با روش‌های تحقیقاتی، اقدامی تاثیرگذار عنوان کرد و ابراز امیدواری نمود، این طرح آبیاری در سایر کشت و صنعت‌های نیشکری نیز اجرایی شود.

طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی قرار است پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های اولیه در سطح وسیعی از کشت و صنعتهای نیشکری به کار گرفته شود.

بازدید از مزارع آفتابگردان نیشکر فارابی

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه این بازدید، از مزارع آفتابگردان این کشت و صنعت نیز دیدن کرد.

در این بازدید محمد امین روزبخش زاده سرپرست معاونت کشاورزی و تولیدات غیرنیشکری توسعه نیشکر و جمعی از مدیران کشت و صنعت حکیم فارابی نیز حضور داشتند.

آفتابگردان یکی از محصولات غیرنیشکری صنعت نیشکر است که در بیش از هفتصد هکتار از اراضی آیشی واحدهای هشتگانه کشت شده است.

کشت این محصول در تناوب زراعی نیشکر، باعث حاصلخیزی خاک می‌شود و زمینه را برای کشت مطلوب نیشکر مهیا می‌کند.

بیشترین سطح زیرکشت آفتابگردان در بین شرکت‌های نیشکری

در ادامه، سرپرست مدیریت عامل فارابی به راهبرد این شرکت در کشت‌های نیشکری اشاره کرد و گفت، به منظور استفاده بهینه از ظرفیت مزارع آیش، کشت آفتابگردان به عنوان یکی از محصولات استراتژیک غیرنیشکری در دستور کار قرار گرفته است.

جمال سعودی به سطح ۲۰۱ هکتاری کشت آفتابگردان اشاره کرد و افزود، این کشت و صنعت بیشترین سطح زیرکشت آفتابگردان را در بین شرکت‌های نیشکری به خود اختصاص داده و امید است که مطابق با پیش‌بینی‌های انجام شده محصول آن در تیرماه سال جاری آماده برداشت شود.

به گفته او، در سال زراعی جاری بیش از ۶۰ درصد از زمین‌های آیش این مجموعه در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، به کشت محصولات غیرنیشکری اختصاص یافته و به ترتیب اولویت کلزا، گندم و آفتابگردان در این اراضی کشت می‌شود.

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی آیشی هشت کشت و صنعت، در شمال و جنوب خوزستان، به سه کشت گندم، کلزا و آفتابگردان اختصاص یافته که از این سطح، ۳۱ هزار و ۳۰۰ تن محصول غیرنیشکری برداشت می‌شود.

این میزان محصولات غیرنیشکری همگام با تولید شکر حرکتی هدفمند و برنامه‌ریزی شده در راستای سیاست وزارت کشاورزی است که در نهایت از یک سو به تامین امنیت غذایی کشور و از سوی دیگر به تناوب زراعی، کمک زیادی می‌کند.

:
:
:
آخرین اخبار