تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۲۴۹۶۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طبقه بندی لوله های پی وی سی، PVC-U, C-PVC, PVC-O و PVC-HI
 

به طورکلی لوله های pvc به چهار گروه طبقه بندی می شوند: pvc-u پی وی سی سخت یا (unplasticised pvc)، c-pvc سی پی وی سی (chlorinated pvc)، PVC-O پی وی سی او( molecular oriented pvc) و PVC-HI پی وی سی های ایمپکت (high impact pvc). این چهار گروه پی وی سی  علاوه بر داشتن  وجه مشترک در بسیاری از خواص مشابه مانند: ایمنی، دوام، پایداری و قابلیت بازیافت، ویژگی های اختصاصی برای کاربرد های مختلف را دارند.

لوله PVC-U

 PVC-U یا UPVC مخفف ) (unplasticised  pvc که به معنی نداشتن نرم کننده در ترکیب پی وی سی است. همچنین upvc  به معنی پی وی سی سفت وسخت نیز شناخته می شود. Pvc-u رایج ترین نوع pvc  برای لوله واتصالات شامل انتقال آب شرب، پساب ها وفاضلاب، فاضلاب شهری، زهکشی زیرزمینی و کاربردهای صنعتی.

لوله واتصالات pvc-u  دارای ویژگی های زیادی هستند. آنها انتخابی مناسب وایمن برای انتقال آب اشامیدنی، و به دلیل  وزن کم(سبک) و نصب آسان مقرون به صرفه هستند. لوله واتصالات pvc-u خواص فنی زیادی دارند که شامل: عملکرد مکانیکی بالا، طول عمر بالا (حداقل 100 سال برای لوله های مدفون د رخاک)، مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت در برابر اشعه  UV است. علاوه بر این لوله های upvc  دارای مشخصات مطلوب زیست محیطی و100% قابل بازیافت هستند.

PVC-U پرمصرف ترین نوع pvc است که در تولید لوله واتصالات استفاده می شود

لوله C-PVC

c-pvc  مخفف (chlorinated pvc)  پی وی سی کلرشده است و لوله واتصالات ساخته شده از c-pvc مزایای مشترکی با لوله واتصالات pvc-u  دارند.هر دونوع لوله واتصالات pvc-u  و  c-pvc  مزایای مشترکی دارند، هردو برای مصرف آب شرب ایمن هستند ، و مقاومت بالا در خوردگی، طول عمر بالا ومقاومت عالی ضربه دارند. با این حال لوله های c-pvc به دلیل محتوای کلر بالا نسبت به pvc-u (معمولی) می توانند طیف وسیعتری از دماها را تحمل کنند. این مزیت باعث شده c-pvc  انتخاب محبوب برای سیستم لوله کشی آب در ساخت وساز مسکونی وهمچنین تجاری باشد.  لوله و اتصالات ساخته شده از c-pvc  به طور قابل ملاحظه ای انعطاف پذیر تر از pvc-u هستند  و مانند  سایر گروه های pvc  100% قابل بازیافت.

c-pvc معمولا برای لوله واتصالات آب سرد و گرم استفاده می شود

لوله PVC-O

مولکول  های جهت دار شده pvc    همان Pvc-o    است، و از نتیجه فرایند تولید که از چرخش ساختار amorphous    (مولکول  بدون شکل) پی وی سی سخت (pvc-u)  به یک ساختار لایه دار و منظم بدست می آید.  Pvc-o  بسیاری از مزایای pvc-u را مثل مقاومت در برابر خوردگی، حفظ کیفیت آب، مقرون به صرفه بودن و قابلیت بازیافت، و یک مزیت بی نظیر آن تعادلی است که بین استحکام، سختی و انعطاف پذیری لوله بوجود می آورد. لوله های ساخته شده از pvc-o‌  خصوصا” زمانی سودمند می شوند که صحبت از ظرفیت هیدرولیکی، شکل پذیری، رشد ترک، مقاومت ضربه ومقاومت در برابر خستگی (کارایی بالا) باشد. این بدین معناست که pvc-o یک انتخاب عالی برای لوله های تحت فشار برای آب شرب است. Pvc-o همچنین برای کاربرد های غیر قابل شرب مدفون در خاک مثل آبیاری کشاورزی و شبکه های اصلی پمپاژ فاضلاب مناسب است. لوله و اتصالات pvc-o  100% قابل بازیافت هستند.

لوله های PVC-O
pvc-o ‌ معمولا" برای لوله های تحت قشار آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد

لوله PVC-HI

PVC-HI مخفف pvc ‌ با ضربه پذیری بالاست.  گرید PVC-HI با اضافه کردن اصلاح کننده ضربه به pvc-u، که مقاومت در برابر ضربات خارجی را افزایش می دهد بدست می آید. حداقل الزامات برای گرید pvc-HI در بخش 5 استاندارد بین المللی ISO 6993-1، سیستم های لوله کششی PVC-HI برای تامیین سوخت های گاز- در بخش 1: لوله های حداکثر فشار 1بارBar  معادل 100 کیلو پاسکال به طور دقیق تعریف شده است:

  • ترکیب، اختلاط ویا ترکیباتPVC-HI براساس پی وی سی باشد، و اصلاح کننده ضربه  (impact modifier)حداقل به  نسبت 7% درترکیب باشد.
  • استحکام بلند مدت: مقدار MRS (حداقل استحکام مورد نیاز) pvc-HI حداقل باید 18 مگاپاسگال باشد. مطابقت این التزام باید از روش ارزیابی بلند مدت مطابق با استاندارد ISO9080 تایید شود.آزمایش باید دردمای 20، 40 و 60 درجه سانتیگراد در مدت زمان 9000 ساعت انجام شود، و در دمای 60 درجه سانتیگراد نباید حالت خم قبل از 5000 ساعت اتفاق بیافتد.
  • دمای نرمی ویکات: حداقل دمای نرمی ویکات pvc-HI باید 76 درجه سانتیگراد باشد.
  • K-Value(عدد ویسکوزیته یا جرم مولکولی): PVC‌ مصرفی در ساخت PVC-HI باید دارای حداقل K-Value 65 باشد.
  • مقاومت ضربه بعد از هوازدگی UV: نمونه لوله PVC-HI‌ که در هوازدگی UV قرار گرفته، در زمان اثابت ضربه، از وزنه مشخص رها شده از ارتفاع مشخص نباید شکسته شود.
  • مقاومت در مقابل اجزاء تشکیل دهنده گاز: نمونه لوله PVC-HI که در معرض تتراهیدروتیوفن و n-hexadecane قرار دارد، نباید دچارترک مویی به عمق بزرگتر از 30 میکرومتر گردد.

مواد PVC-HI  باید به گونه ای انتخاب شود که لوله با استاندارد ISO 6993-1 مطابقت داشته باشد. این گرید تنها در اواخر دهه 70 میلادی برای لوله های تأمین گاز پذیرفته شده است، و فقط 60000 کیلومتراز لوله های PVC-HI  در کشور هلند نصب شده است.

لوله PVC-HI
PVC-HI معمولا" برای انتقال گاز طبیعی استفاده می گردد

 C-PVC, PVC-O و  PVC-HI  همانطور که ذکر شد کاربرد های خاص دارند و لوزوما” در کاربرد های عمومی به دلیل نداشتن توجیح اقتصادی مورد استفاده قرار نمی گیرند. لازم به ذکر است رایج ترین نوع پی و ی سی که در بازار ایران  برای تولید لوله و اتصالات و مورد استفاده قرار دارد، نوع UPVC است  که از پرمصرف ترین در صنعت پلیمر و بازار جهانی است. سایر پی وی  سی ها که در بالا ذکر شده در حال حاضر در پتروشیمی های داخلی تولید نمی شود، ولی دست نیافتنی نیست و امیداست در چرخه تولیدات پتروشیمی کشورمان قرار گیرد.

منبع : شرکت شیلنگ و لوله خوزستان


:
:
:
آخرین اخبار