تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۲۴۹۶۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاریخچه اتومبیل سازی مزدا: از چوب پنبه تا تولید خودروهای لوکس و به روز


تاریخچه مزدا

از بین خودروهای برندهای خارجی که در ایران موجود هستند، خودروهای مزدا به نسبت به صرفه و پرطرفدار به حساب می­‌آیند. از وانت­‌های مزدا تا خودروهای سواری مزدا 3 و خودروهای جدیدتر، این برند همیشه در کشور ما محبوب بوده‌است. Mazda یکی از شرکت‌­های خودروسازی بزرگ ژاپن است که محصولاتش در کشورهای مختلف به فروش می­‌رسند. در این مطلب به تاریخچه این شرکت خودروسازی دوست‌­داشتنی می‌­پردازیم. با ما همراه باشید.

ماتسودا در ژاپن، مزدا در جهان

نام مزدا اولین بار در اکتبر 1931 به ژاپن معرفی شد. در این سال اولین وانت سه چرخ با نام Mazda-Go توسط شرکت تویو کوگیو تولید شد. این وانت مانند موتوری بود که یک بارکش در پشت آن قرار داشت. نام Mazda را جوجیرو ماتسودا، دومین رئیس شرکت و بنیانگذار اصلی آن، با مشورت دیگر افراد کلیدی شرکت انتخاب کردند.

نام مزدا به دلیل تشابه آوایی Mazda با ماتسودا انتخاب شد. ولی این کلمه از کجا به ذهن آنها رسید؟ به نقل از سایت شرکت، مزدا برگرفته از اهورامزدا، خدای هارمونی، هوش و دانایی است که از تمدن­‌های باستانی غرب آسیا می‌­آید.

Mazda با تولید چوب پنبه شروع کرد

تولید وانت سه چرخ Mazda-Go شروع این شرکت نبود. در واقع شرکت Mazda حیات خود را با تولید چوب پنبه در سال 1920 تحت نام Toyo Cork Kogyo Co., Ltd در هیروشیمای ژاپن آغاز کرد. در آن هنگام ریاست شرکت بر عهده شینهاچی کایزوکا بود. یکسال بعد، جوجیرو ماتسودا به این مقام منصوب شد.

از چوب پنبه تا خودرو

سال 1927 نام شرکت به Toyo Kogyo Co., Ltd تغییر یافت و کاربری شرکت هم از تولید چوب پنبه به تولید قطعات خودرو رسید. در سال 1931، بارکش Mazda-Go متولد شد و این اولین بار بود که از نام مزدا استفاده می‌شد. همچنین در دهه 30، این شرکت انواع مختلفی از وانت­های باربری سه چرخ را تولید کرد.


اولین ماشین شرکت مزدا

اولین خودروی سواری شرکت تویو کوگیو، کوپه آر ۳۶۰ بود که سال ۱۹۶۰ رونمایی شد و اولین خودروی سواری دو در مزدا به حساب می‌­آمد.

همکاری مزدا با شرکت آلمانی

سال 1961 شرکت تویو کوگیو با شرکت آلمانی ان اس یو قرارداد فنی بست و این دو شرکت با هم شروع به کار روی موتورهای چرخان کردند. اولین خودروی سواری که با موتور چرخان تولید شد، Mazda Cosmo Sports (110S) بود که در واقع آغاز تحولی عظیم در این شرکت خودروسازی بود. بسیاری از خودروسازان از این موتور چرخان در تولید خودروهای خود الهام گرفتند.

در موفقیت Mazda به غیر از موسس آن، یعنی ماتسودا، نقش کنیچی یاماموتو را که بعدها ریاست شرکت را عهده‌­دار شد نمی‌­توان نادیده گرفت. از وی به عنوان پدر موتورهای چرخان مزدا یاد می­‌کنند.

در سال 1970، تویو کوگیو موافقت کرد که به اتفاق فورد و نیسان شرکت جاتکو (JATCO) را تأسیس کنند. همچنین در همین سال، صادرات خودروهای مزدا به ایالات متحده آغاز شد.

در تلاش برای دستیابی به صلح جهانی و تبدیل شدن به چراغی در صنعت خودروسازی، تویو کوگیو سال 1984 نام خود را به مزدا موتور تغییر داد. انتخاب نام Mazda روش مناسبی برای ادای احترام به بنیان‌گذار اصلی آن، ماتسودا بود که تلفظ بسیار نزدیکی با مزدا دارد. اعضای اصلی تویو کوگیو مزدا را نه تنها به عنوان نمادی از آغاز اتحاد غرب و شرق می­دانند، بلکه آن را نمادی از فرهنگ و تمدن خودرو می­‌دانند.


خودروهای Mazda در ایران

همان‌طور که گفته‌شد، مزدا ابتدا کار خود را با وانت­‌های سه چرخش شروع کرد. پای این شرکت خودرو سازی در ایران نیز با وانت­‌های آن باز شد. خودرویی که هنوز هم جایگاه خود را در میان ایرانیان حفظ کرده‌ است. اولین خودروی مزدا در ایران همین بارکش­‌های موتوری بود که توسط گروه بهمن موتور مونتاژ شد.

در ادامه برخی از محصولات این شرکت را در ایران می‌بینید:

  • مزدا ۳ تیپ ۳

· مزدا ۳

  • مزدا۲
  • مزدا ۳ هاچ‌بک تیپ ۳
  • مزدا ۳۲۳
  • مزداوانت تک کابین
  • مزدا وانت دو کابین

بیمه خودروهای Mazda

خوب است کمی هم از بحث بیمه‌ای این خودرو‌ها سخن بگوییم چرا که داشتن بیمه ماشین برای هر خودرویی ضروری است.

بیمه شخص ثالث: این بیمه که از واجبات هر ماشینی است؛ هزینه خساراتی که در اثر تصادف وارد شده را جبران می‌نماید. در بحث استعلام بیمه شخص ثالث، مالک خودرو یا موتور شخص اول، شرکت بیمه شخص ثانی و فرد متضرر، شخص ثالث محسوب می‌شود. قیمت بیمه‌نامه ثالث به موارد گوناگونی از جمله: نوع خودرو، برند، کاربری، سال ساخت خودرو و بستگی دارد. جهت خرید و استعلام بیمه شخص ثالث خودروهای مزدا، می‌توانید به سایت bimeh.com مراجعه کنید.

بیمه بدنه: از دیگر نیازهای بیمه‌ای یک ماشین، بیمه بدنه می‌باشد. هرچند که بیمه بدنه اجباری نیست، اما با گران شدن قطعات خودرو و هزینه تعمیرات، کارشناسان توصیه به خرید بیمه بدنه دارند. شما می‌توانید با پرداخت حق بیمه بدنه، ماشین خود را در برابر حوادث و آسیب‌های احتمالی به بدنه اتومبیل بیمه کنید. هزینه بیمه بدنه را می‌توانید از سایت bimeh.com استعلام بگیرید.

به طور کلی می‌توان گفت خودروهای ژاپنی مزدا ماشینی به صرفه و با ایمنی نسبتا قابل قبولی در ایران است که نسبتا قیمت مناسبی دارد.

برای اطلاعات بیشتر و جامع در خصوص تاریخچه مزدا به سایت بیمه دات کام در اینجا مراجعه نمایید.

:
:
:
آخرین اخبار