تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۲۴۹۴۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روز نخست اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در خوزستان چگونه گذشت؟
مردمی که در روز اول اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها برای خرید به بازارهای خوزستان مراجعه کردند، از نحوه نظارت بر اجرای این طرح رضایت نداشتند.
 همزمان با اعلام قیمت جدید کالاهای اساسی نظیر مرغ، تخم‌مرغ، روغن خوراکی و لبنیات که در راستای مردمی‌سازی یارانه‌ها انجام شد، برخی از اقلام خوراکی در بازارهای فروش مواد غذایی در استان خوزستان کمیاب یا نایاب شد و از نظر مردمی که برای خرید به بازارها مراجعه کردند فرآیند توزیع و عرضه اقلام خوراکی در روز اول اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار مطلوب نبود.

یک شهروند در این باره گفت: روز چهارشنبه قفسه‌های مرغ‎‌فروشی‌ها انباشته از مرغ بود اما امروز که برای خرید مراجعه کردم در هیچ منطقه‌ای از اهواز نظیر یوسفی، باهنر، صددستگاه و سپیدار مرغ موجود نیست گویی تا بوی گرانی مرغ به مشام رسید یک شبه تمام مرغ‌های کشتار روز پرواز کردند و رفتند.

یک فروشنده مرغ نیز که بر ویترین مغازه‌اش کاغذی چسبانده و روی آن نوشته «مرغ نداریم»،  به خبرنگار فارس گفت: به دلیل اینکه قرار است مرغ گران شود، امروز کشتار مرغ انجام نگرفت و وضعیت عرضه آن روشن نیست.

شهروند دیگری با گلایه از نبود روغن خوراکی در فروشگاه‌ها عنوان کرد: به هر فروشگاهی که مراجعه می‌کنیم روغن ندارد. هر فروشنده‌ای هم یک چیز می‌گوید.

شهروند دیگری با انتقاد از افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها توسط فروشندگان بیان کرد: امروز یک شانه تخم‌مرغ را ۷۰ هزار تومان خریداری کردم. متاسفانه کسی بر افزایش قیمت‌ها نظارت نمی‌کند و مغازه‌دارها خوسرانه قیمت‌ها را بالا برده‌اند.

بر اساس مصوبه هیأت دولت روز سه‌شنبه قیمت‌های جدید کالاهای اساسی در حالی اعلام شد که یارانه‌‌ی دهک‌های مشمول پیش از این پرداخت شده بود اما بررسی‌های میدانی نشان داد اجرای طرح  مردمی کردن یارانه‌ها در خوزستان در روز اول با نظارت‌های مطلوبی همراه نبوده است و کمبود دو کالاهای اساسی نظیر روغن و مرغ بازار استان را تحت تاثیر قرار داد و موجب نارضایتی‌های مردمی شد.

بر اساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شده بود که تمام کارخانه‌های توزیع روغن در سطح کشور، همچنین کشتارگاه‌های مرغ در شیفت‌های شبانه‌ اقدام به تهیه و تولید اقلام ضروری مردم کنند تا بازار همزمان با اجرای این طرح دچار آشفتگی نشود.

تقاضای خرید مرغ عادی نبود

به اعتقاد آقارضا فتوحی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، مشکلاتی که بازار استان خوزستان در زمینه توزیع و عرضه مرغ تجربه کرد ناشی از  تقاضای خارج از معمول مردم برای خرید مرغ بود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص اظهار کرد: ما به صورت معمول روزانه حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ تن مصرف مرغ در استان خوزستان داریم که از این مقدار ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن به شکل مرغ منجمد توزیع می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: امروز که روز اول اجرای این طرح بود، حدود ۲۷۰ تن مرغ کشتار روز در بازار استان خوزستان عرضه شد و علاوه بر این مقدار حدود ۲۰۰ تن نیز مرغ منجمد نیز حوالی بعدازظهر برای توزیع وارد بازار شد و مشکلی در فرآیند توزیع مرغ کشتار روز و منجمد در استان وجود نداشت.

فتوحی تصریح کرد: بر اساس مباحث مطرح شده در فضای مجازی این نگرانی برای مردم ایجاد شد که مرغ طی روزهای آینده گران می‌شود و باید این ماده غذایی را بیش از نیاز روزانه خریداری و ذخیره کنند.

فعالیت کشتارگاه‌ها در شیفت شب

مسعود فلاحی فرماندار شهرستان اهواز نیز با اشاره به تأمین و توزیع ۸۰ تن مرغ منجمد در بازار این شهرستان افزود: مرغ کشتار روز نیز در حال توزیع به بازار است، ضمن اینکه کشتارگاه‌ها بدون تعطیلی امشب نیز در حال فعالیت هستند.

وی از برخورد قاطع با اصناف گران‌فروش، کم‌فروش و احتکار کنندگان کالاها خبر داد و گفت: گشت‌های مشترک تنظیم بازار به‌طور شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و با متخلفان با جدیت برخورد می‌کنند.

افزایش مجازات متخفان

نعمت الله بیرانوندی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خوزستان در خصوص چگونگی اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها در استان گفت: برای اجرای بهتر این طرح اختیارات ما افزایش یافته و مجازات شدیدتری برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: جریمه عدم درج قیمت که ۲۵۰ هزار تومان بود به ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین اختیار پلمپ واحد صنفی و نصب بنر به تعزیرات حکومتی داده شده است که در همان محل احراز تخلف بلافاصله پلمپ و نصب بنر انجام می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خوزستان با اشاره به برخورد با ۱۱ واحد متخلف در روز اول اجرای این طرح در خوزستان بیان کرد: اگر در انبار واحدهای صنفی مقدار غیرمتعارفی کالا دیده شود آن واحد صنفی بلافاصله پلمب می‌شود و کالاها بین مردم تقسیم می‌شود.

بیرانوندی افزود: امروز یک واحد تولید آرد در آبادان به دلیل احتکار پلمب شد، همچنین یک واحد تولیدی روغن که ۲۰ تن روغن را در بهبهان احتکار کرده بود نیز پلمب شد.

ورود ۴۵ تن روغن خوراکی به بازار خوزستان

امیرحسین نظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز از تحویل ۴۵ تن روغن خوراکی به بنکداران اهواز خبر داد و گفت: ۴۵ تن روغن خوراکی به منظور تعدیل شرایط بازار و کاهش التهاب به بنکداران اهواز تحویل داده شد.

وی اظهار کرد: این محموله روغن به بنکداران اهواز تحویل داده شده است و از فردا در بین واحدها و شرکت‌های پخش روغن توزیع و وارد بازار اهواز می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان همچنین یادآور شد: روغن به میزان کافی در حال تولید است و به سرعت وارد بازار می‌شود و تا چند روز آینده مشکل کمبود این کالا به طور کامل برطرف خواهد شد.

کاهش فاصله طبقاتی

صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه چنین تصمیمی باید زودتر از این‌ها گرفته می‌شد، گفت: افزایش قیمت کالاها در این طرح کنترل شده خواهد بود و این ما به تفاوت به طور یارانه به مردم پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تشدید نظارت بر اجرای این طرح و قیمت‌های مصوب تعیین شده، افزود: با اجرای این طرح یک تحول اساسی و مثبتی در اقتصاد ایران ایجاد می‌کند و فاصله طبقاتی را کاهش می‌دهد.  

  اجرای طرح مردمی کردن یارانه‌ها از روز گذشته و همزمان با سراسر کشور در استان خوزستان آغاز شده است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار