تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۲۴۹۰۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فاضلاب اهواز و چالش‌های پیش رو؛ خیابان‌هایی که ترمیم نمی‌شوند
یکی از مشکلاتی که اجرای فاضلاب اهواز برای شهروندان به وجود آورده، تخریب نوار حفاری خیابان‌ها است، مسئله‌ای که طبق وعده‌ها تا ۴۵ روز آینده برطرف می‌شود.
 فاضلاب اهواز با توجه به آبگرفتگی وسیع خیابان‌ها تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهروندان و مبدل به موضوعی ملی شد.

چالشی مهم برای مدیران خوزستانی که حالا هر کدام سمت‌های پر طمطراق «ویژه» و «جهادی» را یدک می‌کشند.

آسفالت‌های کنده شده، فاضلاب‌های روباز، برخاستن خاک و نشستن گرد آن روی میوه جات و دستگاه‌های کسبه از جمله مشکلاتی است که به آن توجه نمی‌شود.

بر اساس اطلاعات مسئولان محلی خوزستان به نظر می‌آید که مشکل اصلی نه نبود اعتبارات و دارایی بلکه بیشتر به ناهماهنگی میان دستگاه‌ها باز می‌گردد.

استاندار خوزستان مدتی پیش گفته بود که در خصوص رفع مشکلات بی آبی و فاضلاب در خوزستان دولت بی چون و چرا پول پرداخت می‌کند و «به ما اطمینان داده اند که در خصوص تامین اعتبار هیچ مشکلی» وجود نخواهد داشت.

فاضلاب اهواز طی ۲۰ سال اخیر دستکم ۳ بار اعتبارات هنگفتی را دریافت کرده؛ از وام بانک جهانی تا برداشت از صندوق توسعه ملی، اما این مشکل هیچ وقت پایان نیافت.

حالا پس از مدت‌ها و با روی کار آمدن دولت جدید، ضمن اهمیت ویژه به خوزستان، فاضلاب اهواز در حال تحول و قرار است مشکل آن تا سال آینده برطرف گردد.

اما آنچه امان شهروندان را بریده، بی نظمی در حفاری‌ها است. ایجاد ترافیک به دلیل همین مسئله گاهی خشم مردم را بر می‌انگیزد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان مدتی پیش ضمن اشاره به همین مسئله گفت: اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی در اهواز باعث شده این شهر تبدیل به یک کارگاه بزرگ عمرانی شود.

فاضلاب اهواز و چالش‌های پیش رو؛ خیابان‌هایی که ترمیم نمی‌شوند

او گفت: فاضلاب اهواز به صورت ویژه پیگیری می‌شود و از مرکز نیز همواره در حال رصد است تا در سریعترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

به گفته محمد خانچی مقرر شده عملیات اجرایی فاضلاب اهواز طی ۲ سال به اتمام برسد.

ماجرای کاهش یک ساله عملیات اجرای فاضلاب اهواز چیست؟

پس از مشکلات ایجاد شده برای مردم به دلیل فرسودگی سیستم فاضلاب اهواز مقرر شد که این مسئله طی ۳ سال و با تزریق اعتبارات گسترده برطرف شود.

اما پس از سفر رئیس جمهور به استان خوزستان این زمان از ۳ سال به ۲ سال کاهش یافت تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل رفع گردد.

مدیر عامل آب و فاضلاب خوزستان نیز در این خصوص می‌گوید که طرح فاضلاب اهواز به سرعت در حال اجرایی شدن است و اکنون نیز بخشی که مورد توجه است، ترمیم نوار حفاریست.

او اجرای عملیات اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را باعث به تاخیر افتادن ترمیم نوار حفاری دانست.

محمدرضا کرمی نژاد گفت: بر اساس برآورد‌ها ترمیم نوار حفاری ۳۰ خیابان باقی مانده در اهواز طی ۴۵ روز آینده ترمیم خواهند شد.

فاضلاب اهواز و چالش‌های پیش رو؛ خیابان‌هایی که ترمیم نمی‌شوند

آقای کرمی نژاد یادآور شد که طبق تصمیم گیری‌ها مناطقی که قصد کار در آن‌ها وجود دارد، برنامه زمانبندی آن تحویل یک کمیسیون می‌شود که اعضای آن ۲ نفر از شهرداری، یک نفر از فرمانداری و یک نفر از آبفا است.

مدیر عامل آبفا خوزستان در خصوص تامین اعتبارات مالی نیز گفت که در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول انتخاب پیمانکاران نیز صورت پذیرفته و تنها مشکل فاضلاب اهواز، اکنون تامین مواد اولیه؛ مصالح یا لوله است.

او گفت: در خصوص تامین لوله حدود ۲ ماه است که امکان تهیه برای ما فراهم نشده و دلیل آن نیز تغییر نرخ است.

انتقاد پلیس از تردد وسایل نقلیه سنگین در سطح شهر

آب و فاضلاب خوزستان در تلاش است تا لوله‌های مورد نیاز خود را تامین نماید و اگر مسئله تامین لوله نیز برطرف گردد، تقریبا دغدغه‌ای در این خصوص وجود نخواهد داشت.

افزون بر آن بر اساس اطلاعات مدیرعامل آبفا پارسال ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شده که تقریبا همه آن تحقق یافت.

همچنین بر همین اساس هفته پیش نیز مقرر شده که یک اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی سریعا به حساب آبفا واریز شود.

فاضلاب اهواز و چالش‌های پیش رو؛ خیابان‌هایی که ترمیم نمی‌شوند

طبق داده‌های آب و فاضلاب و مقامات استانی فاضلاب اهواز به لحاظ مالی مورد حمایت همه جانبه است.

اما در سوی دیگر تردد ماشین آلات سنگین در سطح شهر مسائل ترافیکی و تخریب آسفالت را در پی دارد.

رئیس پلیس راهور اهواز در این خصوص می‌گوید که تردد وسایل نقلیه سنگین درون شهر چالش اصلی برای پلیس راهور است، زیرا باید مجوز این اقدام را صادر کند و همین باعث شده شهر اهواز تبدیل به کارگاه شود.

سرهنگ منصور جمشیدی  گفت: در خصوص حفاری‌ها نیز همکاری شده، اما باید جبهه کاری مشخص شود، زیرا هیچ بخشی از کار بدون دلیل از سوی پلیس مسدود نمی‌شود.

او گفت در برخی موارد گِل‌های دپو شده حادثه خیز می‌شود.

اجرای فاضلاب اهواز اگرچه اقدام مثبتی است، اما در سوی دیگر تخریب آسفالت و خیابان‌ها و برخاستن خاک موجب گلایه شهروندان شده که انتظار می‌رود هر چه سریعتر برطرف شود تا شیرینی این اقدام برای مردم به تلخی تبدیل نشود.

گزارش از ساسان ناصری زاده

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار