تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۲۴۸۹۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وظایف انباردار چیست و میزان حقوق آن چقدر است؟
 
انبارداران کسانی هستند که کالاها را در انبار دریافت، بسته بندی و ذخیره می‌کنند و سپس برای ارسال آن‌ها را جمع‌آوری و آماده بار زدن می‌کنند. همچنین یک انباردار کالاهای موجود در انبار را از نظر آسیب و فرسودگی چک می‌کند، ایرادات آن را به اشخاص مربوطه گزارش می‌دهد و کالاهای مختلف را علامت‌گذاری و برچسب‌گذاری می‌کند.

معمولا شغل انباردار به تحصیلات خاصی نیاز ندارد؛ اما دانستن اصول و اصطلاحات انبارداری از شرایط مهم کارفرمایان برای استخدام انباردار است. در این مطلب قصد داریم درباره وظایف متنوع انبارداران و میزان حقوق آن‌ها در ایران و جهان صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

شرح وظایف و مسئولیت‌های انباردار

برخی از رایج‌ترین وظایف و مسئولیت‌های انباردار عبارت‌اند از:

· طبقه بندی، سازماندهی و ذخیره کالاها و مواد اولیه در محل مناسب

· برنامه ریزی برای تحویل کالا، بسته‌بندی و برچسب‌گذاری آن‌ها

· گذاشتن مواد غذایی در قسمت مخصوص انبار

· برای جلوگیری از خراب شدن آن‌ها

· اسکن کالاهای تحویلی و حصول اطمینان از کیفیت آن‌ها

· چک کردن ورود کالا، خروج کالا و نحوه چیدمان قفسه

· ارائه گزارش کالاهای آسیب دیده یا مفقود شده به مدیر انبار

· به‌روزرسانی گزارش‌ها و اسناد برای پردازش موجودی انبار

· استفاده از لیفتراک برای حمل و نقل کالاها داخل انبار

· جلوگیری از ورود کالاهای تایید نشده یا غیرمجاز به انبار

· اطمینان از رعایت نکات ایمنی در انبار

· حصول اطمینان از رعایت اصول پاکیزگی، آراستگی و ایمنی محیط کار

· شمارش و کنترل موجودی کالاها

· بازرسی کالاها برای شناسایی آسیب و صدمات

شما می‌توانید آگهی‌های استخدام انباردار را در سایت‌های کاریابی مشاهده کرده و شرح وظایف هرکدام را مطالعه کنید. جهت بررسی بیشتر فرصت های شغلی انبارداری این آگهی های مرتبط را ببینید.

تحصیلات موردنیاز برای شغل انبارداری

معمولا کارفرمایان ترجیح می‌دهند برای شغل انبارداری از افرادی که مدرک لیسانس دارند، استخدام کنند؛ اما این شغل به تحصیلات در رشته خاصی نیاز ندارد. همچنین برای شغل مدیریت یا سرپرست انبار معمولاً داشتن تحصیلات در یکی از رشته‌های مدیریت، بازرگانی و کسب و کار مزیت محسوب می‌شود.

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که مسئول انبار استخدام می‌کنند، معمولاً دوره های آموزشی اصول انبارداری برای این افراد برگزار می‌کنند.

حقوق انباردار در ایران و سایر کشورهای جهان

نحوه محاسبه حقوق یک انباردار بسته به میزان سابقه کاری او و شهر محل کار متفاوت است. در ادامه میزان حقوق این افراد را در سطح شغلی مختلف و در شهرهای مختلف ایران گزارش کرده‌ایم. داده‌های این جدول بر اساس گزارش حقوق و دستمزد سال 1401 است که در یکی از سایت‌های کاریابی منتشر شده است. همچنین این اعداد نشان‌دهنده میانگین حقوق دریافتی ماهیانه انبارداران است.

شهر

کارمند

کارشناس

کارشناس ارشد

مدیر

تهران

5.3 میلیون تومان

6 میلیون تومان

7.8 میلیون تومان

10.5 میلیون تومان

شهرهای بزرگ

5 میلیون تومان

7 میلیون تومان

8.4 میلیون تومان

شهرهای کوچک

5.4 میلیون تومان

6.5 میلیون تومان

7.8 میلیون تومان

10 میلیون تومان

با توجه به میزان افزایش حقوق در سال 1401، می‌توان پیش‌بینی کرد که هرکدام از این مبالغ در سال جدید بر اساس سیاست شرکت‌ها و کارفرمایان حداکثر 57 درصد افزایش خواهند یافت.

به‌صورت میانگین یک انباردار در کشور آلمان سالیانه 35 هزار یورو درآمد دارد. این میزان حقوق در کشور آمریکا به 3 هزار دلار و در انگلستان به 1400 یورو ماهیانه می‌رسد.

مهارت‌های موردنیاز برای استخدام انباردار

مهارت‌های موردنیاز انباردار به دو دسته کلی مهارت‌های نرم مانند روابط عمومی بالا یا نظم و سازماندهی و مهارت‌های سخت یا فنی مانند کار با تجهیزات سنگین و ماشین آلات مختلف تقسیم می‌شوند. گفتنی است که بیشتر این مهارت‌ها در حین کار یاد داده می‌شوند.

در ادامه مهارت های نرم موردنیاز برای انباردار را نام خواهیم برد و هرکدام را شرح می‌دهیم.

مهارت‌های ارتباطی

انبارداران به دلیل آن‌که هرروز باید با سایر افراد مانند کارگران انبار و... ارتباط برقرار کنند، باید مهارت‌های ارتباطی خوبی نیز داشته باشند. مهارت‌های ارتباطی به انبارداران کمک می‌کند تا با ارتباط موثر با یکدیگر، از بروز خطا و اشتباهات جبران‌ناپذیر جلوگیری کنند. این مهارت‌های ارتباطی علاوه بر مهارت‌های کلامی شامل مهارت‌های ارتباطی نوشتاری نیز می‌شوند.

مهارت‌های کامپیوتری

بسیاری از انبارداران ممکن است نیاز چندانی به مهارت‌های کامپیوتری نداشته باشند؛ با‌این‌حال، داشتن مهارت‌های کامپیوتری و نرم افزاری می‌تواند به ارتقای شغلی انبارداران کمک کند و فرصت‌های شغلی خوبی را در اختیار آن‌ها بگذارد.

روحیه کار تیمی

توانایی کار کردن در تیم از مهارت‌های بسیار مهم برای انبارداران است؛ زیرا بسیاری از تسک‌هایی که باید در انبار انجام شوند به‌صورت تیمی هستند و به همین دلیل یک انباردار باید بلد باشد چگونه به‌عنوان عضوی از یک تیم بزرگ‌تر کار کند.

مهارت‌های حل مشکل

اغلب اوقات در انبار مشکلاتی به وجود می‌آید که باید برای رفع آن‌ها سریع عمل کرد. به همین دلیل یک انباردار باید توانایی حل مشکلات مختلفی را که ممکن است در انبار به وجود بیایند، بدون حضور سرپرست خود داشته باشند. اگرچه مشکلات فنی ممکن است نیاز به یک متخصص در این زمینه داشته باشد؛ اما توانایی انباردار در حل مشکلات عمومی‌تر به پیشرفت او کمک خواهد کرد.

انعطاف‌پذیری

در هر شغلی داشتن ویژگی انعطاف‌پذیری بسیار مهم است؛ زیرا برخی اوقات نیاز به انجام کارهایی است که در حیطه کاری آن شخص قرار ندارد؛ اما انجام آن‌ها واجب است. علاوه بر این، محیط کاری انبار در حالت عادی ممکن است استرس‌زا باشد و گاهی اوقات نیاز باشد تا کارها با سرعت بالایی انجام شوند. داشتن انعطاف‌پذیری برای انجام طیف وسیعی از تسک‌ها به انبارداران کمک می‌کند تا در شغل خود پیشرفت کنند.

مزایا و معایب شغل انبارداری چیست؟

در شغل انبارداری فعالیت فیزیکی زیادی وجود دارد. به همین دلیل این شغل برای کسانی که از پشت میز نشستن خوششان نمی‌آید، ایده‌آل است. علاوه بر این، در شغل انبارداری امکان ارتقای شغلی وجود دارد و می‌توان از سطح شغلی کارمند تا مدیر پیشرفت کرد.

از معایب این شغل می‌توان به آینده نه چندان روشن آن اشاره کرد؛ زیرا به دلیل پیشرفت تکنولوژی و استفاده هرچه بیشتر انبارها از سیستم‌های پیشرفته انبارداری، پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌ها به انباردارهای کمتری نیاز داشته باشند. همچنین بسیاری از انبارداران از میزان حقوق کم این شغل ناراضی هستند.

جمع‌بندی

انبارداران به‌صورت‌کلی وظیفه تحویل، بسته‌بندی و ذخیره کالا را بر عهده دارند. با‌این‌حال، وظایف و مسئولیت‌های این شغل بسته به سطوح شغلی و سیاست کارفرمایان ممکن است کمی با هم متفاوت باشد. این شغل نیاز به تحصیلات خاصی ندارد؛ اما داشتن حداقل مدرک لیسانس اغلب برای کارفرمایان اهمیت دارد.

در این مطلب درباره وظایف انباردار، تحصیلات موردنیاز و میزان حقوق آن صحبت کردیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

:
:
:
آخرین اخبار