تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶
کد خبر: ۲۴۸۶۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جای خالی روغن خوراکی در قفسه فروشگاه‌های اهواز
در حالی که مردم مناطق مختلف اهواز و سایر شهرستان‌های استان خوزستان از کمبود روغن و افزایش قیمت آن صحبت می‌کنند، مسوولان از حل تقریبی مشکل روغن می‌گویند.
 
جای خالی روغن خوراکی در قفسه فروشگاه‌های اهواز

 روغن نیست! این جمله مربوط به وضعیت بازار کالایی است که از پاییز سال گذشته تاکنون، هربار مسوولان پیکان تقصیر‌ها را به سمتی نشانه می‌روند و پاسخ و دلیل مشخصی برای رفع کمبود روغن و گرانی آن ندارند.

اگر چه در سطح کلان مشکل کمبود روغن را مربوط به عدم واردات کافی دانه‌های روغنی و نبود برنامه‌ریزی صحیح در توزیع روغن  عنوان می‌شود اما آنچه بیش از پیش به این شرایط در استان خوزستان دامن زده است احتکار، ورود دلال‌ها به بازار، سوءمدیریت مسوولان و مشکلات متعدد در سیستم توزیع بوده که هر کدام به نوعی  علت بی‌سروسامان بودن بازار روغن هستند.

شاید کمبود مواد اولیه (دانه‌های روغنی) همچنین گلوگاه‌های گمرکی در نقل و انتقال و یا واردات دانه‌های روغنی بی تاثیر نباشد اما قطعاً هر چند وقت یکبار خالی شدن ناگهانی قفسه‌های فروشگاه‌ها از روغن و سرگردانی مردم آن هم در ایامی همچون ماه رمضان را نمی‌توان به حساب کمبود مواد اولیه و یا کم کاری گمرک بگذاریم.

 

 

 با روغن جنس‌های دیگرم را می‌فروشم

فروشنده یک سوپر مارکت در این رابطه در گفت‌وگو ب خبرنگار فارس در اهواز، گفت: سهیمه روزانه ما  دو الی سه کارتن روغن است و هر کسی برای خرید روغن به فروشگاه ما مراجعه کند بیشتر یک عدد روغن .... نمی‌توانم به آن بفروشم.

وی با بیان اینک تقاضا برای خرید روغن بالا است، افزود: با روغن‌هایی که دارم جنس‌هایی دیگرم را می‌فروشم، اگر روغن نداشته باشیم مشتری در فروشگاهی که روغن پیدا کند از همان فروشگاه دیگر اقلامی را که نیاز دارد را خریداری می‌کند.

کعبی در رابطه علت کمبود روغن در بازار گفت: وقتی از عاملان سوال می‌کنیم چرا روغن نیست در پاسخ می‌گویند تحریم هستیم و برای اینکه روغن به همه برسد مجبوریم آن را سهمیه بندی کنیم.

از کره به جای روغن استفاده می‌کنم

یکی از شهروندان اهوازی که در منطقه فرهنگ شهر ساکن است به خبرنگار فارس گفت: بیش از یک هفته است که برای خرید روغن به فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپر مارکت‌های محله مراجعه می‌کنم اما روغن پیدا نمی‌کنم! سوپری‌ها می‌گویند روغن کافی برای فروش توزیع نمی‌شود.

وی افزود: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل هم روغن قحط آمده و قفسه‌ها خالی از این روغن است در حالی که با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان هستیم انتظار می‌رفت روغن به اندازه کافی در اختیار مردم قرار بگیرد.

 

 

این شهروند با انتقاد از اینکه در این ماه مبارک خرید روغن برای مردم به چالش تبدیل شده، بیان کرد : در حال حاضر برای آشپزی مجبوریم از کره‌های کارخانه‌ای که هر عدد 50 گرمی آن هفت هزار تومان است برای پخت غذا استفاده کنیم.


افزایش قیمت روغن

شهروند دیگری  با بیان اینکه کمبود روغن سبب شده است فروشندگان از این شرایط سوءاستفاده کنند و قیمت‌ها را بالا ببرند، گفت: هرگاه به قیمت جدید روغن اعتراض کردیم فروشندگان در پاسخ می‌گویند بروید خدا را شکر کنید ما داریم به قیمت قدیم روغن را می‌فروشیم و قیمت جدید هنوز به ما اعلام نشده است.

وی افزود: دولت یک شماره‌ سه رقمی  را برای اعلام گرانی فروشگاه‌های متخلف معرفی کرده است اما در یغ از اینکه یکبار بعد از تماس ما ببینیم قیمتی تغییر کرده یا فروشگاهی پلمب شده باشد.

پارتی بازی در فروش روغن

یکی دیگر از شهروندان اهوازی که ساکن کوی باهنر است با اشاره به معضل کمبود روغن خوراکی در این منطقه ‌و فروش آن با پارتی‌بازی  گفت: برخی سوپرمارکت‌ها روغن برای فروش دارند اما روغن‌های خود را  در زیر پیشخوان مغازه استتار می‌کنند و فقط به اقوام و دوستان و آشنایان خود می‌فروشند.

وی با اظهار اینکه کمبود کالاهای ضروری مربوط به معیشت باعث سرگردانی و نارضایتی مردم شده است، افزود: در سال‌های اخیر هر روز با مشکل تامین یکی از کالاهای مایحتاج روزانه مواجه هستیم، یک روز مرغ نیست و روز دیگر روغن و‌ شکر و برنج و ....گاهی به دلیل کمبود روغن در منطقه خودمان مجبوریم برای تهیه روغن به مناطق دیگر شهر سری بزنیم.

 

 

مشکل کمبود روغن تا حدودی حل شده است

علی رحم کریمی معاون بازرگانی جهاد کشاورزی خوزستان که طی روزهای گذشته از حل تقریبی مشکل کمبود روغن خبر داده بود، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برای حل مشکل، کارخانه‌های استان بیشتر از ظرفیت خود روغن تولید می‌کنند.


وی با بیان اینکه شرکت‌های پخشی که روغن را از خارج استان وارد می‌کنند خودشان مسوولیت توزیع آن را بر عهده دارند افزود: مجتمع بنکداران اهواز روغن را برای تعادل در بازار استان بین خرده فروشان و فروشگاه‌ها توزیع می‌کنند.
 
معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: فروش اجباری کالا از جمله روغن به مصرف کنندگان تخلف است و با اصناف متخلف در خوزستان برخورد جدی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرنگار فارس برای پیگیری  این موضوع با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همچنین بازرس این سازمان تماس گرفت اما حاضر به پاسخگویی نبودند.نظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان از مدیران دولت روحانی است که انتقادات زیادی به عملکرد وی وارد است ولی کماکان با گذشت 8 ماه از روی کارآمدن دولت جدید هنوز بر صندلی ریاست خود تکیه زده است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار