تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۲۴۸۵۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا انحصار وراثت قبل از فوت نیز ممکن است؟

مادامی که فرد بزرگ‌تر خانواده فوت می‌شود، لازم است تا در صورت وجود فرزند یا فامیل درجه یک در مرحله‌ی دوم، انحصار وراثت صورت بگیرد تا اموال وی منتقل شود. این عمل روند‌های سخت و پیچیده‌ی خاص خودش را دارد و اگر تعداد فرزندان بیشتر باشد، حضور همگی در تمام مراحل انحصار وراثت الزامی خواهد بود. اما آیا می‌شود اموال فردی را پیش از فوت به نام زد و انحصار آن را به دست گرفت؟. در ادامه تعریفی درباره‌ی انحصار وراثت و مراحل کسب انحصار وراثت پیش از فوت صحبت خواهیم کرد.

سهم ارث برادر و خواهر ناتنی و تنی

انواع برادر و خواهر از نظر قانون:

1ابوینی (از پدر و مادر مشترک)

2ابی (ناتنی از طرف پدر)

3امی (ناتنی از طرف مادر)

اگر فقط یک نفر از خواهران و برادران متوفی باشد کل ارث متعلق به اوست یعنی برادر یا خواهر تنها تمام ارث می برد.

تقسیم ارث بین خواهران و برادران ابوینی (مشترک از یک پدر و مادر) به نسبت برادر 2 و خواهر 1 است. به شرطی که برادر و خواهر ابی یا امی وجود نداشته باشد.

همه خواهران و برادران ابی هستند (ناتنی مشترک از طرف پدر) کل ارث به صورت برادر دو و خواهر یک بین ایشان تقسیم می شود.

متوفی هم برادر و خواهر ابوینی دارد و هم برادر و خواهر ابی. در این فرض فقط برادر و خواهران ابوینی ارث می برند و چیزی به برادر و خواهر ناتنی مشترک از طرف پدر نمی رسد.

شخص فوت شده هم برادر و خواهر ابوینی دارد و هم برادر و خواهر ابی و هم برادر و خواهر امی. در مثال مشخص کنیم، شخصی فوت شده یک خواهر تنی مشترک از پدر و مادر دارد و یک برادر و یک خواهر ناتنی از طرف پدر و همچنین یک برادر و خواهر ناتنی از طرف مادر. همانطور که گفته شد با وجود برادر و خواهر ابوینی نوبت به برادر و خواهر ابی نمیرسد و لذا آنها ارث نمی برند. بنابراین کل ارث بین برادر و خواهران ابوینی و امی تقسیم می شود.

انحصار وراثت چیست؟

به تمامی اقداماتی که سبب گرفتن سند مالکیت اموال می‌شود، انحصار وراثت گفته می‌شود. این سند شامل موارد بسیاری از اطلاعات تقسیم ارث و فروش سهم الارث توسط ذینفعان می‌باشد. بدین صورت که با گرفتن این گواهی می‌توانید صاحب مال شده، آن را بفروشید یا به نام فرد دیگری بزنید. اما این مراحل پس از فوت فرد بسیار سخت و طاقت فرسا میشود. کپی برابر اصل‌های بسیار، گواهی شاهدین محلی، گرفتن اسناد فوت از بیمارستان، رفتن به اداره بیمه و محل کار فرد همگی جزئی از فرایند های سخت انحصار وراثت هستند. پس اگر راهی باشد تا فرد پیش از فوت انحصار وراثت را انجام دهد بسیار عالی خواهد شد.

 

انحصار وراثت قبل از فوت چگونه انجام می‌گیرد؟

اگر در میان جمع خانوادگی پیش از فوت فرد بزرگ‌تر به تقسیم اموال پرداخته اید و اذعان دارید که انحصار وراثت بدون وجود اسناد و مدارک انجام گرفته‌است در اشتباه هستید. بعد از فوت، هر فردی از خانواده می‌تواند نسبت به این امر شکایت کند و ادعای قانونی بودن انحصار وراثت خانوادگی شما را از بین ببرد. پس اهمیت مراجعه به مراجع قضایی جهت دریافت سند اصلی انحصار وراثت امری غیر قابل انکار و چشم پوشی است.

دقت داشته باشید که انحصار وراثت پیش از فوت فرد مذکور انجام نمی‌گیرد و مدنظر هیچ قانون گذاری نیست. مگر آن که فرد با یک وکیل مشورت کند و در سلامت کامل اموال به نام خودش را به انحصار افراد مختلف برساند که این مورد نیز پس از فوت وی توسط وکیل لازم الاجرا خواهد بود. اقدام برای درخواست گواهی انحصار وراثت 10 روز پس از فوت شخص مذکور انجام می‌گیرد که طی این بازه شناسنامه وی باطل گردد. اما برای راهنمایی شما در این‌جا مراحل انحصار وراثت را آورده‌ایم تا با اطلاع کافی نسبت به مسائل اقدام نمایید.

مراحل انجام انحصار وراثت چیست؟

  • ورثه یا وراث ذی‌ نفع متوفی به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و درخواستی را به صورت کتبی درون فرم مخصوص که همان جا به آن‌ها داده می‌شود را به شورا ارسال می‌کنند. این فرم شامل موارد همچون مشخصات درخواست کننده، متوفی، ورثه، اقامتگاه ورثه و نسبت ورثه یا وراث با متوفی است تا در ادامه توسط شورا حل و فصل شود.
  • اگر میزان اموال متوفی بسیار زیاد باشد و از پانصد میلیون ریال تجاوز کند، برای وی آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌گردد تا در صورت وجود ورثه‌ای دیگر، وی را نسبت به اقدام برای گرفتن انحصار وراثت مطلع سازد. از حدود ده روز الی یک ماه بسته به میزان اموال متوفی باید از آگهی بگذرد و اگر کسی برای آن آگهی تماس نگیرد، گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود.
  • مدارک مورد نیاز جهت دریافت انحصار وراثت عبارت اند از:

1. گواهی فوت کپی برابر اصل متوفی توسط اداره ثبت احوال.

2. اصل و کپی برابر اصل شناسنامه‌ی تمامی وراث و همسر.

3. اصل و کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی.

4. کپی برابر اصل عقدنامه‌ی همسر دائمی.

5. پر شدن فرم استشهادیه به صورت حضوری توسط چهار نفر از افراد محلی و دوستان متوفی دال بر منحصر بودن وراث به اشخاص نام برده شده.

6. گواهی اظهارنامه مالیاتی مبنی بر این که متوفی در جایی دیگر بدهکاری به دولت و دارایی نداشته باشد.در این گواهی اظهارنامه مالیات بر ارث به اداره امور اقتصادی و دارایی در آخرین محل زندگی متوفی وجود دارد.

7. وصایا در صورت وجود.

  • حال اگر میزان دارایی فرد کم‌تر از پانصد میلیون ریال باشد، نیازی به انتشار آگهی در روزنامه نیست و نتیجه از یک هفته الی ده روز بعد به وراث داده می‌شود.

فرم انحصار وراثت را گم کرده‌اید؟

نگران نباشید. به راحتی و تنها با مراجعه به ثبت احوال یا کافی نت و وارد کردن اطلاعات خود درون سامانه ثنا که پیش از دریافت گواهی انحصار وراثت در آن ثبت نام شده‌اید، نسبت به دریافت یک کپی دیگر از گواهی انحصار وراثت اقدام کنید!.

برچسب ها: انحصار وراثت ، وکیل ، ارث
:
:
:
آخرین اخبار