تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۲۴۸۰۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش/ بافت قدیمی گسترده در خوزستان، جاذبه‌ای برای گردشگران
 خوزستان بافت قدیمی وسیع با سازه‌های زیاد دارد که با تبدیل آنها به خانه‌های بومگردی، می تواند محل درآمد خوبی برای جوامع محلی باشد.

مکان‌های تاریخی همواره می‌تواند یکی از مزیت‌های هر شهری باشد تا به لحاظ گردشگری و رونق کسب و کار مردم را غنی نماید.
 به رغم آنکه ممکن است شهروندان ترجیح دهند در خانه‌های با معماری کلاسیک یا مدرن مانند نما‌های رومی زندگی کنند، اما نما، طراحی و معماری و کاشی و شیشه کاری به کار رفته در خانه‌های ایرانی برای هر انسانی آرامش بخش است.

رنگ‌های ملایم به کار رفته، اتاق‌های بزرگ و دل باز دور تا دور حیاط و حوضی آن میان با ماهیانی که درون آن می‌رقصند، همگی احیا کننده یک حس تعلق خاطر به گذشته‌ای آرامش بخش است که در هیاهوی امروز گم شده.

خانه‌های قدیمی در بافت قدیمی شهر‌ها حس عجیبی از احیای تاریخ و گذشته‌ای باشکوه به ویژه برای تاریخ کهن ایران برای مردم به همراه دارد.

در اکثر شهر‌های خوزستان که بافت قدیمی دارند، خانه‌های تاریخی نیز وجود دارد که همچنان ظاهر و نمای گذشته خود را حفظ کردند.

خوزستان با توجه به موقعیت جغرافیایی بکر؛ نزدیکی به سواحل خلیج فارس و راهیابی به آب‌های آزاد و مناطق بکر گردشگری در شمال و جنوب همیشه مورد توجه بوده است.

بافت قدیمی گسترده در خوزستان؛ جاذبه‌ای برای گردشگران

برای مرمت هتل قو بیش از ۱۰۰ میلیارد اعتبار اختصاص یافت

هتل قو یکی از مکان‌های کهن شهر اهواز با بافت قدیمی است که در دوره پهلوی ثبت تاریخی شد و کاربری اولیه آن نیز هتل بوده است.

این سازه تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، دارای مالک خصوصی است و برای بازسازی و مرمت بخشی از اعتبارات را میراث فرهنگی و بخشی از اعتبار را خود مالک پرداخت می‌کند.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان می‌گوید این اقدام که  «مشارکت در مرمت» گفته می‌شود ابتدا میراث فرهنگی مطالعات را جهت مرمت انجام داده، سپس وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

او گفت: مطالعات مرمت برای هتل قو انجام شده و تاکنون ۲ تا ۳ مرحله اعتبار تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای حفاظت اضطراری و رفع خطر از هتل قو انجام شده است.

به گفته احمدرضا حسینی بروجنی صاحبان خانه‌های قدیمی به واسطه طرح مطالعاتی می‌توانند زیر نظر میراث فرهنگی مرمت را انجام دهند  سپس به کاربری روز اول باز گردد یا به مکانی گردشگری مانند قهوه خانه و غذا خوری تبدیل شوند.

آقای حسینی بروجنی می‌گوید: بنا‌هایی که مالک خصوصی دارند با تفاهم‌نامه مشارکت در مرمت و در جهت رفع خطر می‌توانند مراجعه کنند تا طرح‌های مطالعاتی بر روی بنا‌های آن‌ها انجام شده و طرح مرمت با ضوابط میراث فرهنگی انجام شود.

بافت قدیمی گسترده در خوزستان؛ جاذبه‌ای برای گردشگران

بیش از ۲۰۰ خانه تاریخی در چندین شهر خوزستان وجود دارد

بر اساس اطلاعات میراث فرهنگی خوزستان ۱۵۰ تا ۱۶۰ خانه تاریخی در دزفول و شوشتر وجود دارد و ۹۰ تا ۱۰۰ خانه نیز در بهبهان و اهواز هستند که ما برای مرمت خانه‌ها فراخوان داده شده است.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان گفت: این اقدام برای آن صورت گرفت تا افراد دارای خانه‌های تاریخی مراجعه نمایند تا در صورت نیاز طرح‌های مطالعاتی انجام شود و این خانه‌ها تبدیل به مکانی فرهنگی و گردشگری شوند.

این مقام مسئول گفت: تاکنون ۳ نفر در اهواز و ۲۵ نفر در شوشتر برای مرمت بنا مراجعه کردند و مالکانی که رجوع نکردند، برای آن‌ها نامه ارسال شده.

او گقت: در صورت در معرض خطر قرار داشتن خانه‌های قدیمی، مسائل قانونی اثر بر عهده مالک است.

بافت قدیمی گسترده در خوزستان؛ جاذبه‌ای برای گردشگران

۳ بنا دارای ارزش تاریخی تبدیل به خانه بوم‌گردی می‌شوند

دزفول یکی از شهرستان‌های دارای ده‌ها بافت تاریخی است که همین هم این شهر را در کنار رودخانه دز تبدیل به یکی از مکان‌های جذاب گردشگری کرده است.

حسین شیربتی کارشناس میراث فرهنگی دزفول می‌گوید: حدود ۲۰۰ هکتار محدوده بافت تاریخی در دزفول وجود دارد که به غیر از ۵ خانه‌ متعلق به میراث فرهنگی، مابقی مالکان خصوصی دارند.

او گفت: حدود ۵ هزار خانه تاریخی در دزفول وجود دارد که اکثر صاحبان خانه برای تخریب و ساخت و ساز به ما مراجعه می‌کنند و تنها حدود ۳درصد مراجعه کنندگان برای مرمت بنای تاریخی رجوع می‌کنند.

آقای شیرینی گفت: خانه‌هایی که دارای ارزش تاریخی نیستند میراث فرهنگی مجوز تخریب را می دهد اما خانه هایی که ارزش تاریخی دارند، مجوزی صادر نمی‌شود.

به گفته این کارشناس میراث فرهنگی اگر خانه‌های ارزشمند تاریخی به صورت غیر قانونی تخریب شوند، شکایت می‌شود، اما اگر ثبت ملی باشند، مجازات می‌شوند.

به گفته این شخص مسئول در میراث فرهنگی دزفول این شهرستان ۸۰ خانه تاریخی ثبت ملی دارد و بیش از ۱۵۰ سازه تاریخی نیز در شرف ثبت هستند که احتمالا افزایش می‌یابند.

او همچنین گفت: طرح های مطالعاتی برای ۳ خانه انجام شده تا تغییر کاربری بشوند و تبدیل به خانه‌های بومگردی شوند.
گزارش از ساسان ناصری زاده

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار