تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۲۴۷۹۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر جهادکشاورزی:شرایط بسیار سخت خشکسالی را پیش رو داریم
  وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرایط بسیار سخت خشکسالی که از سال زراعی گذشته در اغلب مناطق کشور رخ داده امسال نیز با آن مواجه خواهیم بود ولی با تعامل نزدیک با وزارت نیرو تلاش می‌شود از این شرایط سخت عبور کنیم.

  سیدجواد ساداتی نژاد پنجشنبه پس از برگزاری شورای کشاورزی سه شهرستان ایذه ، باغملک و دزپارت(دهدز) در ایذه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود:تغییر الگوی کشت متناسب با کم آبی و خشکسالی ، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ، استمهال وام و بخشودگی جرایم دیرکرد و تامین علوفه مورد نیاز دامداران از مهمترین راهکاری های عبور از خشکسالی و کمک به بهره برداران بخش کشاورزی و دامداری کشور خواهد بود.

وی با اشاره به تغییر اقلیمی در سال های اخیر و آثار آن بر بخش کشاورزی اظهار داشت: این تغییرات در اغلب حوضه های آبی کشور به خصوص رودخانه کرخه به وضوح دیده می شود ولی آنچه مهم است همراهی و مشارکت بهره برداران و اتحادیه های کشاورزی و دامپروری است برای کمک به کشاورزان و تامین معیشت آنان با توجه به کمبود آب و خشکسالی است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود:با توجه به ابعاد پدیده خشکسالی ، دولت همه توان خود را برای کمک به کشاورزان و خسارت دیدگان این بخش به کار خواهد گرفت.

تقویت چهار قطب تولید مواد پروتئینی برای قطع واردات گوشت

وزیر جهادکشاورزی ازتعریف چهار قطب تولید گوشت قرمز برای قطع واردات ۱۰۰هزار تن گوشت خبر داد و گفت: یکی ازاین قطب‌ها مناطق شرقی خوزستان و حاشیه زاگرس شامل سه شهرستان ایذه ، باغملک و دزپارت(دهدز) است.

ساداتی نژاد افزود: این مناطق استعداد و ظرفیت زیادی برای دامداری و دامپروری دارد از این رو تامین علوفه و دام با کمک بنیاد مستضعفان و خرید تضمینی گوشت از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی گفت:اعتبار مورد نیاز از طریق شارژ"دامدار کارت" نیز به نحوی که دامدار قادر باشد علوفه مورد نیاز دام را خریداری کند نیز تامین خواهد شد.

بهره گیری از ظرفیت های آبزی پروری منطقه

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای بهره گیری از ظرفیت های آبزی پروری در پشت سدهای منطقه ایذه ، باغملک و دزپارت مذاکراتی با وزیر نیرو انجام خواهد شد تا بتوان از این ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال مولد استفاده شود.

وی کشت گیاهان دارویی و فراوری محصولات کشاورزی را از دیگر ظرفیت های این منطقه بیان کرد و افزود: نتایج مطالعات در زمینه آب و خاک نیز نشان می دهد که شرق خوزستان می تواند به قطب تولید گیاهان دارویی تبدیل شود.

ساداتی نژاد مجتمع گلخانه ای در این مناطق را از دیگر ظرفیت های کشاورزی بیان کرد و افزود: در مجموع خشکسالی در این مناطق را می توان مدیریت کرد به گونه ای که کشاورزان و دامداران آسیب کمتری را ببینند.

اولویت اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری در شرق خوزستان

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به پایان مطالعات ، اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری در مناطق ایذه ، باغملک و دزپارت در اولویت قرار دارد.

وی اجرای گام دام این طرح را یک مطالبه عمومی توصیف و ابراز امیدواری کرد گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری با تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز در این مناطق اجرایی شود.

انتقال آب، راه حل شکوفایی کشاورزی ایذه است

حسن نبوتی سرپرست فرمانداری ایذه نیز در جلسه شورای کشاورزی شهرستان ایذه که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: شهرستان ایذه یکی از قطب‌های کشاورزی خوزستان است اما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند ، سه هزار متر مکعب آب پشت سد کارون سه است و منطقه هیچ استفاده ای از آن نمی‌کند ، انتقال آب می‌تواند موجب شکوفایی بخش کشاورزی در ایذه و کل منطقه شود.

 حسن نبوتی گفت: ایذه دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی است که در این مقدار ۵۰ هزار هکتار به صورت دیم و تک فصل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: وجود رودخانه کارون به طول ۵۳ کیلومتر و وجود دریاچه سد کارون سه با ذخیره سه میلیارد متر مکعب ذخیره آبی، داشتن تنوع اقلیمی و آب و هوای مناسب و وجود مراتع و اراضی مستعد جهت توسعه باغات و گیاهان دارویی به ویژه در اراضی شیب دار از جمله استعدادهای طبیعی شهرستان در بخش کشاورزی است.

سرپرست فرمانداری ایذه از وجود ۸۰۰ هزار راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین به عنوان پیش نیاز صنایع دامی سخت خبر داد و تصریح کرد: این مورد یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود شهرستان ایذه است، در کنار این موارد سرمایه انسانی که در ایذه وجود دارد، کشاورزان زحمتکش، باتجربه و کارآفرین، دامداران عزیز و زحمتکش و جوانان با استعداد که از افتخارات این شهرستان هستند، می‌توانند اقدامات خوبی را رقم بزنند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی ایذه که بخش غالب اقتصاد شهرستان را تشکیل می‌دهد کشاورزی سنتی است، ادامه داد: وقتی به اراضی نگاه می‌کنیم هیچگونه طرح تجمیع اراضی، تسطیح اراضی، کانال کشی و مکانیزه کردن کشاورزی طبق میانگین کشوری وجود ندارد و غالب کشاورزی ما به روشی است که ده‌ها و حتی صدها سال پیش انجام می‌شد.

نبوتی افزود: چیزی که می‌تواند بخش کشاورزی را در ایذه متحول کند، انتقال آب به این شهرستان است، با وجود سه میلیارد متر مکعب ظرفیت آب کارون سه، به دلیل عدم اجرای طرح‌های توسعه زیردست این سد از جمله انتقال آب و کانال کشی در واقع سد کارون سه هیچ کاربرد منطقه‌ای ندارد و عملا وظیفه کنترل سیلاب ، تامین آب برای پایین دست و تولید برق را در سطح ملی انجام می‌دهد.

نماینده عالی دولت در شهرستان ایذه با تاکید بر اینکه موضوع انتقال آب به دشت‌های ایذه و باغملک سال‌هاست مطرح می‌شود اما هیچگونه اقدام عملیاتی در این زمینه صورت نگرفته است، اظهار کرد: انتقال آب یک به شهرهای شمال شرق خوزستان یک طرح عظیم ملی است، البته ما هم در کوتاه مدت به دنبال حل مشکلات خود به وسیله انتقال آب نیستیم.

وی افزود : ما یک مطالبه منطقی داریم، در طول ۵۳ کیلومتری که رودخانه‌ کارون از ایذه عبور می‌کند اجازه برداشت آب به کشاورز ما داده نمی‌شود، اجازه بهره برداری برای شیلات به شهرستان ما داده نمی‌شود، همه می‌گویند به دنبال طرح انتقال آب با احداث تونل هستیم که در کوتاه مدت ممکن نیست، اما می‌توانید اجازه دهید که کشاورز ما در مسیر طبیعی رودخانه برداشت آب انجام دهد تا شهرستان دچار تحول در بخش کشاورزی شود، این مطالبه ما در کوتاه مدت در بحث انتقال آب است.

سرپرست فرمانداری ایذه با تاکید بر اهمیت کشت گلخانه ای در ایذه گفت: به دلیل اینکه طرحهای زیربنایی کشاورزی در شهرستان انجام نشده است، بهترین راهکار برای توسعه کشاورزی در حال حاضر و با محدودیت‌های منابع آبی، توسعه کشت گلخانه‌ای است که به شدت مورد استقبال کشاورزان ما قرار گرفته است، ما در این حوزه با کمبود منابع آبی مواجهیم و اگر این مجوز برداشت آب در طول رودخانه داده شود ما می توانیم با کمترین هزینه، بیشترین و بهترین تولید را در سطح شهرستان انجام دهیم.

وی افزود: در بحث شیلات در سطح شهرستان هم ذخیره آب در سد کارون سه را داریم و هم می‌توانیم از رودخانه‌ کارون و رودخانه‌های دیگر شهرستان استفاده کنیم، بررسی‌های کارشناسی نشان داده است که در نقاط مختلف شهرستان ایذه و دزپارت استعداد تولید بیش از ۶۰۰ تن انواع ماهی ها را داریم.

نبوتی از لزوم توجه به بخش دامداری ایذه سخن گفت و ادامه داد: با توجه به وجود ۸۵۰ هزار دام سبک و سنگین، لزوم ایجاد صنایع پایین دستی دام در شهرستان دیده می‌شود، ایجاد شهرک دامپروری در بخش سوسن می‌تواند با تبدیل دامداری سنتی به صنعتی، اقتصاد این منطقه را دگرگون کند.

وی در پایان گفت: در موضوع اختصاص سهمیه علوفه نیز ما دومین جمعیت کوچ کننده را در استان خوزستان داریم، در ۲ سال گذشته به دلیل تنش های شدید آبی بسیاری از دامداری های ما نابود شدند، اگرچه دولت در همین چند ماه اخیر همت کرد و توانستیم حدود چهار هزار تن علوفه توزیع کنیم ، ولی بازهم هیچگونه تناسبی با نیاز جامعه دامداری شهرستان ندارد و نیازمند نگاه ویژه وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دامداران هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه برای انجام یک سفر یک روزه وارد خوزستان شد و از مناطق کشاورزی شرق و شمال شرقی این استان بازدید کرد.

این سومین سفر وزیر جهاد کشاورزی در هفت ماه اخیر به خوزستان است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار