تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۲۴۷۷۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قرآن‌هایی با ۴۰۰ سال قدمت + تصاویر

۹ جلد نسخه خطی قرآن کریم با قدمت‌هایی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ سال برای نخستین بار به نمایش در آمده است.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نمایشگاه «مطلع نور» شامل ۹ جلد نسخه خطی قرآن کریم از گنجینه موزه کتابخانه نیاوران افتتاح شده است که این نسخ خطی متعلق به سده‌های دهم تا سیزدهم هجری قمری هستند و برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

 


نمونه خط علاءالدین تبریزی

 

یکی از قدیمی‌‌ترین نسخه‌های موجود در این نمایشگاه به قلم «ملا علاءبیک (علاءالدین) تبریزی» است که ۴ قرن قبل به خط جامع‌نویس نگارش و تزئین شده است. 

ندا شانقی، مسئول موزه کتابخانه نیاوران پیرامون نمایشگاه «مطلع نور» گفت: این نمایشگاه در کتابخانه اختصاصی نیاوران در راستای علاقه‌مندی بازدیدکنندگان و مخاطبانی است که مشتاق دیدن نسخ خطی مجموعه نیاوران در طول ایام سال هستند.

 

 

او درباره یکی از متأخرترین نسخه‌های موجود در این نمایشگاه توضیح داد: قرآن نفیس موجود در گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران در سال ۱۳۲۵ هجری‌قمری (۱۲۸۶ خورشیدی) توسط محمدابراهیم قمی با خط جامع‌نویسی (رقاع، نسخ، نستعلیق و شکسته‌نستعلیق) با عیار استادی نگارش یافته است. در صفحات افتتاح، عناوین سوره‌ها و کتیبه‌ها به‌ صورت مطلّانویسی است و از رنگین‌نویسی نیز استفاده شده‌است.

 

 

مسئول موزه کتابخانه نیاوران ادامه داد: مطلع با دعای قبل از تلاوت و سپس سوره «فاتحةالکتاب» آغاز می‌شود و در پایان با دعای بعد از تلاوت قرآن به اتمام می رسد که در سرترنج انتهایی نام کاتب اثر (محمد‌ابراهیم) به صورت مطلانویسی دیده می‌شود. این مصحف در قطع وزیری کوچک شامل ۲۹۴ ورقه است.

 

 

وی افزود: جلد اثر لاکی است و رویه جلد با نقش لچک‌ترنج‌های نیم‌طره، ترنج، نقش بازویی گلی، نیم‌ترنج و سرترنج روی بوم مطلا آذین شده و اجرای گل‌های ختایی و پالمتی به صورت افشان، بر روی بوم الوان زیبایی خاصی به اثر بخشیده است. تجلید این اثر نفیس توسط فتح‌الله شیرازی در سده چهاردهم هجری‌قمری انجام شده است.

 


آرامگاه و مجسمه احمد نیریزی در استان فارس

 

* «نیریزی» نسخ ایرانی را به کمال رساند

آزاده سیار،‌ کارشناس موزه کتابخانه نیاوران پیرامون آثار حاضر در نمایشگاه «مطلع نور» توضیح داد: تمام نسخ موجود در نمایشگاه از تکنیک‌های مطلانویسی و رنگین‌نویسی استفاده شده است.

وی افزود: این آثار که به رقم استادان چیره‌دستی همچون احمد نیریزی، محمد شفیع تبریزی، عبدالله هروی، وصال شیرازی، زین‌العابدین قزوینی و محمد ابراهیم قمی کتابت شده، مزین به هنر کتاب‌آرایی، تذهیب، تشعیر و تجلید است و طرح‌های لچک و نیم‌ترنج، ترنج، گل ریسه‌ای، اسلیمی و ختایی به زیبایی در تزیین این مصاحف شریف اجرا شده است.


نمونه‌ای از خط احمد نیریزی

 

سیار خاطرنشان کرد: احمد نیریزی بزرگترین کاتب و نسخ‌نویس دوره صفوی بوده است و به لحاظ شهرت با استاد میرعماد در زمینه نستعلیق برابری می‌کند. نیریزی نسخ ایرانی را به کمال خودش رساند.

 

   کتابخانه‌ اختصاصی نیاوران در سال ۱۳۵۵ در دو طبقه و یک زیرزمین در ضلع شرقی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران احداث شده است. علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «مطلع نور» تا پایان ماه مبارک رمضان (۱۳ اردیبهشت) می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶ به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران همچنین در روزهای ۲۵ فروردین و ۸ اردیبهشت برنامه «موزه در شب» (باغ‌گردی و موزه‌گردی) را اجرا می‌کند. شعار این مجموعه در سال جاری «نیاوران برای مادران» است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار