تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۲۴۷۱۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تسریع خشکسالی‌های ناگهانی ۵ تا ۳۰ روزه بر اثر افزایش دما
 یافته‌های مطالعه‌ شماری از محققان دانشگاه تگزاس آمریکا و دانشگاه هنگ‌کنگ نشان می‌دهد خشکسالی‌های ناگهانی در جهان بر اثر افزایش دما بیشتر و سریع‌تر روی‌ می‌دهند.

  محققان دانشگاه تگزاس در آستین همراه با پژوهشگرانی از دانشگاه پلی تکنیک هنگ‌کنگ و دانشگاه فنی تگزاس پی بردند تعداد و سرعت وقوع خشکسالی های ناگهانی در دو دهه گذشته بیشتر شده است.

خشکسالی‌های ناگهانی که به سرعت به وقوع می‌پیوندند و برای نمونه یک منطقه را در پنج روز وارد خشکسالی می‌کنند، به طور متوسط بین سه تا ۱۹ درصد و در مناطقی که مستعد خشکسالی هستند؛ مانند جنوب و جنوب شرقی آسیا و مرکز آمریکای شمالی بین ۲۲ تا ۵۹ درصد افزایش یافته‌ است. 

پروفسور زونگ لیانگ یانگ، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشگاه تگزاس گفت: بالا رفتن دما در سطح جهان یکی از دلایل افزایش میزان وقوع خشکسالی‌ها است. یافته های این مطالعه اهمیت درک خشکسالی‌های ناگهانی و آمادگی برای پیامدهای آنها را نشان می‌دهد. 

وی افزود: هر سال شاهد دوره های زمانی گرم‌تر هستیم که پیش‌درآمدی برای خشکسالی‌های ناگهانی به شمار می‌آیند. امید و هدف ما از این مطالعه کاستن و به حداقل رساندن پیامدهای مخرب آن است.

خشکسالی‌های ناگهانی موضوع جدیدی در حوزه علم هستند؛ زیرا پیشرفت فناوری حسگرهای از راه دور در چند دهه گذشته، خشک شدن و از بین رفتن سریع‌تر خاک را نشان داد. این موضوع گویاترین نشانه آغاز خشکسالی ناگهانی است و باعث وقوع ناگهانی شرایط خشکسالی می‌شود.

خشکسالی های ناگهانی کوتاه هستند و بین چند هفته تا چند ماه به طول می انجامند. اما وقتی در فصول کشت محصولات کشاورزی روی می دهند، می توانند موجب فاجعه شوند. برای نمونه خشکسالی ناگهانی در تابستان ۲۰۱۲ در مرکز آمریکا باعث خشک شدن محصول ذرت و خسارت ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری شد.     

محققان در این مطالعه داده‌های هیدرواقلیم جهانی را تحلیل کردند که با اندازه‌گیری میزان رطوبت خاک برای دستیابی به تصویری جهانی از خشکسالی‌های ناگهانی و شیوه تغییر آن طی ۲۱ سال قبل گردآوری می‌شود. داده ها نشان داد حدود ۳۴ تا ۴۶ درصد خشکسالی‌های ناگهانی در مدت پنج روز و بقیه در یک ماه و بیش از ۷۰ درصد آنها در ۱۵ روز یا کمتر روی می‌دهند. 

وقتی آنها وضعیت خشکسالی ها را در بازه زمانی بررسی کردند، متوجه شدند خشکسالی های ناگهانی با سرعت بیشتری روی می دهند. این مطالعه همچنین اهمیت میزان رطوبت و الگوهای آب و هوایی متفاوت را نشان داد. بر اساس یافته های این تحقیق، خشکسالی های ناگهانی وقتی محتمل تر هستند که آب و هوا از هوایی مرطوب به خشک به سرعت عوض شود. این وضع باعث می شود مناطقی که تحت تاثیر نوسانات رطوبتی هستند مانند جنوب شرقی آسیا، مناطق سواحل خلیج و شرق آمریکا سریع تر دچار خشکسالی ناگهانی شوند. 

وانگ گفت: باید به این مناطق آسیب پذیر با احتمال بالای خشکی خاک و هوا بیشتر توجه کرد.

گزارشی از این مطالعه تحت سرپرستی یامین کیمگ و پروفسور شوئو وانگ، در نشریه نیچر کامیونیکیشن منتشر شده است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار