تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۲۴۵۹۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فیلمبرداری از یک خانواده پر جمعیت شِنگ میان‌رودان در هورالعظیم

 فیلمبرداری از یک خانواده پرجمعیت شنگ میان‌رودان که کمیاب ترین سمور آبی جهان به شمار می‌رود برای نخستین بار در تالاب هورالعظیم خوزستان انجام شد.

 هورالعظیم خوزستان مهمترین زیستگاه شنگ یا سمور آبی میان‌رودان (Mesopotamian Smooth-coated Otter) در جهان است و در ایران هورالعظیم تنها زیستگاه این گونه به شمار می‌رود؛ البته این گونه در تالاب‌های بین‌النهرین عراق نیز مشاهده می‌شود اما جمعیت ثبت شده آن در هور العظیم ایران بیشتر است.

"شِنگ میان‌رودان" گونه‌ای اجتماعی و روز فعال است اما تا کنون از خانواده پر جمعیت آنها فیلم و عکس مناسب تهیه نشده بود. برای نخستین بار در جهان از خانواده پر جمعیت آنها در هورالعظیم خوزستان توسط علی سجاد جلالی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تالاب هور العظیم فیلمبرداری شد که هشت فرد از این خانواده پر جنب و جوش به شکار ماهی در هورالعظیم مشغول بودند.

شِنگ یا سمور آبی پستانداری گوشتخوار از خانواده راسوها است که در رودخانه‌ها و تالاب‌ها زندگی کرده و از ماهی، خرچنگ، خزندگان و دوزیستان در زیستگاه‌های آبی تغذیه می‌کند.

شِنگ آبی را برخی به اشتباه سگ آبی می‌گویند در حالی که این گونه از سگ‌سانان نیست و از خانواده راسوها است؛ همچنین این گونه در رودخانه سد نمی‌سازد و از جوندگان نیست.

در ایران دو گونه شِنگ یا سمور آبیبه نام شِنگ اوراسیایی و شِنگ میان‌رودان وجود دارد که شِنگ میان رودان فقط در هور العظیم دیده می شود اما شِنگ اوراسیایی در رودخانه‌های زاگرس و البرز و خوزستان مشاهده می‌شود.

شِنگ میان‌رودان نخستین بار در جهان در سال ۱۹۵۶ توسط نویسنده اسکاتلندی گاوین مکسول در بخش عراقی هور العظیم (هور الهویزه) ثبت شد. این سمور آبی شخصیت داستان و فیلمی بود که از کتاب (Ring of Bright Water) گاوین مکسول الهام گرفته شد و به همین دلیل به این گونه سمور آبی مکسول (Maxwell's Smooth-coated Otter) هم گفته می‌شود؛ تندیس این سمور آبی مشهور در ساحل (Monreith ) اسکاتلند نصب شده است.

در ایران نیز نخستین بار  شنگ میان‌رودان(Smooth coated otter) در سال ۱۳۵۰ توسط هوشنگ ضیایی نویسنده کتاب راهنمای صحرایی پستانداران ایران در هور العظیم ثبت شد. مقاله پراکنش شِنگ میان رودان با نام علمی ( Lutrogale perspicillata (maxwelli در ایران  در معتبرترین نشریات علمی جهان توسط یگان حفاظت محیط زیست هور العظیم به چاپ رسیده است.

کاهش حق آبه زیستی هورالعظیم، جاده‌ها، تورهای ماهیگیری، آتش‌سوزی در هور و سگ‌های بدون صاحب می‌توانند برای این گونه تهدید محسوب شوند. شِنگ میان‌رودان در فهرست سرخ جهانی (IUCN Red list) به عنوان  گونه آسیب پذیر (Vulnerable) معرفی شده است.

هور العظیم تنها زیستگاه این گونه منحصر به فرد در ایران و مهمترین زیستگاه این گونه در جهان است و از این بابت باید برای احیای هورالعظیم تلاش همگانی صورت گیرد. حضور این گونه می‌تواند باعث جذب عکاسان حیات وحش جهان و رونق اقتصاد طبیعت‌گردی حیات وحش شود.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در عراق است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار