تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
کد خبر: ۲۴۵۵۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روند رسیدگی و شرایط تغییر نام در دادگاه های ایران چگونه است؟

 

شرایط وکیل تغییر نام

اصل آزادی انسان این امکان را به او میدهد، که به میل خویش نامی را برگزیدند که افراد دیگر او را با آن بشناسند و با وی در ارتباط باشند،پس بدیهی است سلیقه ی والدین در انتخاب نام فرزند الزاما مطابق سلیقه ی فرزند نخواهد بود.

در این خصوص می توان به ماده 20 قانون ثبت احوال و تبصره های ذیل آن اشاره نمود که در این صورت فرد با مدارک شناسایی خود به ادارات ثبت مراجعه و با واریز مخارج مربوطه تقاضا خود را ثبت میکند و در صورت تطابق خواسته با قانون خواسته صورت می پذیرد و در غیر این صورت تصمیم به ثبت بر رد خواسته درخواست کننده در هیأت حل اختلاف گردانیدن ذیربط که همان اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه است،مطرح میشود.

آنچه در ملاک قانون است تغییر اسم شناسنامه به این شیوه است که اسم درخواست کننده نامتعارف و غیر مرسوم و یا در بر گیرنده الفاظی ناشایست باشد.

اما آنچه بیشتر از هر چیز مربوط به این مشاوره حقوقی میباشد تغییر اسم شناسنامه در حالتی است که نام فعلی،نامی مرسوم و متداول بوده لیکن به مواردی شخصی مورد پسند درخواست کننده تغییر اسم شناسنامه نمی باشد.

در این خصوص ثبت احوال بدون دستور قضایی نسبت به خواسته خویش اقدام نمی نماید. فلذا بالاجبار می بایست در دادگاه عمومی حقوقی محل صدور شناسنامه طرح دادخواست نمایند.

بدیهی است حاکمیت به عنوان مجری قانون تمام تلاش خود را در جهت اصالت بخشیدن و محافظت از اسناد رسمی صادر شده ی خود می نماید.

فارغ از این امر تغییر اسم شناسنامه عواقب گسترده ای را در پی خواهد داشت . و میتواند دشواری ها عدیده ای را نیز به اتفاق داشته باشد به عنوان نمونه تمام مدارک شناسایی فرد با تغییر اسم شناسنامه او تغییر میکند.

مدرک تحصیلاتی او نیز دستخوش اصلاح قرار گرفته و در مواردی نیز ممکن است راهی برای فرار بزهکاران از چنگال قانون و عدالت باشد.این اصول کلی با اصل جهان شمولی به اسم آزادی انسان در تعارض قرار میگیرد.

روند رسیدگی و شرایط تغییر نام

با توجه به الکترونیکی شدن ثبت دادخواست در مراکز استان ها و شهر های بزرگ دادخواست تغییر اسم شناسنامه نیز می بایست از راه دفاتر خدمات قضایی به مراجع مربوطه ارسال گردد.

از شرایط تغییر نام باید گفت ثبت دادخواست از این طریق نیازمند ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک میباشد.لازم به ذکر است پیش از ثبت دادخواست برای دانستن شرایط تغییر نام نسبت به گرفتن مشاوره حقوقی مناسب از وکیل کارآزموده و وکیل تغییر نام اقدامات بایسته صورت پذیرد.

آنچه بیش از هرچیز برای شرایط تغییر نام دادگاه را به پذیرش درخواست شما مبنی بر ناچیز کردن شناسنامه سابق و الزام گردانیدن ثبت به صدور شناسنامه جدید و سرشناس سایر مجاب میکند،این است که خواهان بتواند اثبات نماید سال ها با نام دیگری بزرگ شده و زندگی کرده و هیچ انسی با اسم شناسنامه ای خود ندارد، در حال حاضر که بالغ شده ترجیح میدهد اسم راستین خود در شناسنامه و مدارک هویتی اش درج گردد و خواستار تغییر اسم شناسنامه خویش می شود.

با رسیدگی اندیشه ها محاکم قضایی می توان اینطور نمایش داد که حتی در مواردی ممکن است دادگاه نام های ائمه معصومین را نیز به نام های دیگری تغییر دهد و قطعا این اقدام بی احترامی شمرده نشده و صرفا سلیقه افراد در گزینش نام میباشد. به عنوان نمونه نام فاطمه به نام ماهور تغییر پیدا کرده، و در مواردی نام جواد به اسم کامران. و البته بالعکس این کار نیز امکان پذیر است به عنوان نمونه اسم مرسوم و متداول پوریا به مرتضی و یا اسم لیندا به نام مهناز تغییر یابد.

اقناع وجدان دادگاه از مواردی است که نیازمند چیرگی و اشاره به نکات ظریفی بوده که در طرح دعوای تغییر نام می بایست به آن توجه کافی مبذول داشت.فلذا توصیه میشود در این خصوص به وکیل تغییر نام مراجعه شود.

مدارک لازم برای تغییر نام

همانطور که اشاره شد در ابتدا دادخواست می بایست از طریق دفاتر خدمات قضایی به دادگاه ارسال گردد.لازم به بیان است گردانیدن ثبت احوال می بایست باید به عنوان خوانده طرف دعوا قرارگیرد.

بدیهی است در دادخواست می بایست مدارک هویتی شناسایی پیوست گردد. مدارک هویتی و مدارک و مستنداتی که بر این فرمایش استشهاد نماید که اسم شما از کودکی چیز دیگری بوده و به آن نام شناخته شده هستید،ضمیمه گردد.

آنچه مسلم است اسم جدید انتخابی شما می بایست در دادخواست به دادگاه ارائه شود،که بعد از صدور دستور شناسنامه جدید به این اسم صادر خواهد شد و در توضیحات آن تغییر نام به موجب حکم دادگاه قید میگردد.

بدیهی است مشاوره حقوقی با وکیل تغییر نام و دانستن شرایط تغییر نام قبل از هر اقدام در تسهیل روند رسیدگی و گرفتن نتیجه ی مطلوب زیاد کارساز است.

برچسب ها: تغییر نام
:
:
:
آخرین اخبار